המחנה השמרן בגרמניה סיכם להתייצב מאחורי ארמין לשט, יו"ר מפלגת השלטון של אנגלה מרקל, וקבע סופית שלשט יהיה המועמד לתפקיד הקנצלר בבחירות בספטמבר.
לשט הוא יו"ר המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU) – שמי שעומד בראשה הוא המועמד הטבעי של מחנה המרכז-ימין. בשבוע שעבר בכירים במפלגת השלטון בחרו רשמית בלשט כמועמד, אך מפלגת הבת הבווארית של ה-CDU – המפלגה הנוצרית סוציאלית (CSU) – מרדה והערימה קשיים על המהלך. המפלגה הצהירה שהמועמד העדיף מבחינתה הוא מנהיגה מרקוס זודר – פוליטיקאי פופולארי וכריזמטי יותר מלשט, שנחשב למועמד אפור.
3 צפייה בגלריה
ארמין לשט יו"ר מפלגת CDU של מרקל בחירות ב גרמניה
ארמין לשט יו"ר מפלגת CDU של מרקל בחירות ב גרמניה
ארמין לשט. הקנצלר הבא של גרמניה?
(צילום: AFP)
בשבוע שעבר חששו השמרנים שזודר יודיע שגם הוא מתמודד בבחירות – וכך יהיו לגוש שני מועמדים שיגזלו קולות אחד מהשני. בתום מאבק של שבוע הודיע זודר שלשט יהיה מועמד המחנה בבחירות ב-26 בספטמבר – שבהן תבחר גרמניה מנהיג שיחליף את הקנצלרית הוותיקה. זודר מסר את ההודעה אחרי שבכירים ב-CDU הביעו תמיכה בלשט – בפגישה לילית שהוגדרה מתחה. בהצבעה חשאית של ועידת מפלגת השלטון הגרמנית זכה לשט ל-77.5% מהקולות – 31 קולות הצביעו בעדו ותשעה בחרו בזודר, מנהיג מפלגת הבת.
"ארמין לשט יהיה המועמד של האיחוד לתפקיד הקנצלר", אמר זודר לכתבים במינכן והצהיר שההכרעה הסופית התקבלה. "התקשרתי לארמין לשט ובירכתי אותו. בשם ה-CSU ובשמי, אני מאחל לו הצלחה במשימה הקשה שניצבת מולו ומציע לו את תמיכת ה-CSU".
3 צפייה בגלריה
ארמין לשט היו"ר החדש של מפלגת השלטון של אנגלה מרקל גרמניה
ארמין לשט היו"ר החדש של מפלגת השלטון של אנגלה מרקל גרמניה
מרקל ולשט. עימות על הטיפול במשבר הקורונה
(צילום: רויטרס)
לפי סקר שנערך בגרמניה בשבוע שעבר 72% מהמצביעים השמרנים מאמינים שזודר מתאים יותר מלשט לתפקיד הקנצלר הבא של גרמניה. רק 17% מהשמרנים בסקר אמרו שלשט ראוי מזודר. לשט הוא ראש הממשלה של מדינת המחוז המאוכלסת ביותר בגרמניה, נורדריין-וסטפאליה, ובמהלך משבר הקורונה הוא ספג ביקורת קשה על ביצועיו והתעמת עם מרקל. זודר, ראש ממשלת בוואריה, הביע תמיכה בקנצלרית במהלך המשבר.
סקר שנערך לאחרונה ב"בילד" קבע שזודר הוא הפוליטיקאי הפופולארי ביותר בגרמניה. מרקל הגיעה למקום השני בסקר – ולשט נמצא במקום ה-12 בלבד. זודר בן ה-54 אמנם ראה בעצמו מועמד לתפקיד הקנצלר, אך החליט לזוז הצידה ולתת ללשט בן ה-60 להתמודד בבחירות הקרובות. מעולם לא כיהן מנהיג ה-CSU בתפקיד קנצלר גרמניה.
3 צפייה בגלריה
מרקוס זודר ראש ממשלת בוואריה מנהיג מפלגת CSU מפלגת הבת של CDU גרמניה
מרקוס זודר ראש ממשלת בוואריה מנהיג מפלגת CSU מפלגת הבת של CDU גרמניה
זודר. פופולארי יותר מלשט - אבל מנהיג המפלגה הקטנה בגוש
(צילום: gettyimages)
לשט קרא היום לאחד את המחנה לקראת הבחירות הקרובות. "ה-CDU לא תנצח בבחירות האלה בלי ה-CSU – וגם ההפך הוא הנכון", אמר לשט במסיבת עיתונאים. בגוש המרכז-ימין מודאגים מהסקרים האחרונים: מפלגת הירוקים דולקת בעקבותיהם, ושמרנים רבים חוששים שהקרב הפעם – ללא מרקל שתפרוש מתפקידה – יסתיים במפח נפש.
מרקל בירכה את לשט על מועמדותו ואיחלה לו הצלחה. "אני מצפה לשיתוף הפעולה שלנו בחודשים הקרובים", אמרה מרקל. לשט נחשב ל"יורש הטבעי" של מרקל, ולמי שימשיך את המורשת שלה, אך הפרשנים מזהירים שמעמדה של גרמניה בזירה הבינלאומית עלול להיחלש – אחרי 16 שנים שבהן מנהיגותה של מרקל הייתה דומיננטית במיוחד.