שבדיה ולטביה הצטרפו היום למדינות נוספות באיחוד האירופי שמשעות את השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה". מתוך 27 המדינות החברות באיחוד 13 השעו את השימוש בחיסון - בעקבות דיווחים על מתחסנים שסבלו מקרישי דם ודימומים. סוכנות התרופות של האיחוד האירופי, ה-EMA, הדגישה שעד כה אין סימנים לכך שאותן תופעות נגרמו כתוצאה מהחיסון. אמר קוק, שעומדת בראש הסוכנות, הדגישה שאותם דיווחים "נדירים מאוד".
קוק ציינה שהאמון בבטיחות החיסונים לקורונה חשוב ביותר, ושהסוכנות בוחנת כל מקרה לגופו. "היתרונות (של החיסון שפיתחה החברה השבדית) עולים על הסכנות, אבל מדובר בחשש רציני שדורש בחינה מדעית רצינית ומפורטת. אנחנו עוסקים בזה כרגע", אמרה.
2 צפייה בגלריה
אסטרזניקה
אסטרזניקה
(צילום: shutterstock)
5 מיליון תושבים באיחוד האירופי קיבלו עד כה את החיסון של "אסטרה-זניקה", וסוכנות התרופות האירופית בוחנת 30 מקרים של מתחסנים שסבלו מקרישי דם, דימומים ותסחיפים ריאתיים. הסוכנות תפרסם בחמישי אחר הצהריים את תוצאות הבדיקות. "המומחים ייפגשו שוב בחמישי כדי להגיע למסקנות ולייעץ אם צריך לנקוט צעדים נוספים", אמרה קוק. "מיד אחרי הפגישה הזאת ניידע את הציבור על התוצאות". המדינות שהשעו את השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה" יחליטו לאחר מכן אם לחדש את השימוש בחיסון של החברה השבדית.
האיחוד האירופי שואף לחסן לפחות 255 מיליון איש - 70% מהאוכלוסייה הבוגרת שלו - עד סוף הקיץ. עד כה חוסנו בשטח האיחוד יותר מ-45 מיליון איש. מלבד "אסטרה-זניקה" אישרה סוכנות התרופות האירופית גם את החיסונים שפיתחו "פייזר" ו"מודרנה" לנגיף הקורונה.
השעיית השימוש בחיסון של "אסטרה-זניקה" צפויה להאט עוד יותר את מבצע החיסונים האיטי-ממילא של האיחוד האירופי. לפי הנתונים באתר Our World in Data הממוצע באיחוד הוא 11 מנות חיסון על כל 100 תושבים (כדי להתחסן דרושות שתי מנות). לפי האתר, הממוצע בישראל - שמבצע החיסונים שלה נחשב להצלחה עולמית - הוא 108 מנות על כל 100 תושבים. יצוין כי ישראל אינה משתמשת בחיסון של "אסטרה-זניקה".
גם בארגון הבריאות העולמי הבהירו שבבדיקות שנערכו לא נמצאה שום ראיה לקשר בין החיסון של "אסטרה-זניקה" לבין אותם אירועים רפואיים חריגים, וכי מבחינתם החיסון בטוח לגמרי ויש להמשיך בשימוש בו. כריסטיאן לינדמאייר, דובר ארגון הבריאות העולמי, אמר היום שוועדת מומחים מטעם ארגון הבריאות בוחנת את הדיווחים על האירועים החריגים של המתחסנים. "אנחנו מעריכים שהוועדה עשויה לפרסם הצהרה עד סוף היום", אמר הדובר.