2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס חגי לוין
שרון אלרעי פרייס חגי לוין
חגי לוין ושרון אלרעי פרייס
(צילום: לע"מ)
על רקע התפטרותו של פרופ' חגי לוין מוועדת המומחים המייעצת למשרד הבריאות במשבר הקורונה, הגיעו לידי ynet חילופי דברים קשים בינו לבין ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שנכתבו בסוף השבוע בקבוצת וואטסאפ פנימית. "מציעה לך, חגי, לעשות חשבון נפש", כתבה לו אלרעי פרייס, שהאשימה אותו גם בפגיעה באמון הציבור.
לדברי אלרעי פרייס, "מותר לחשוב אחרת, מותר להעביר ביקורת. אבל כמי שחווה את זה בחודשים האחרונים מקרוב – אין עבודה מקצועית ועניינית במטרה לתרום לבריאות הציבור ולסייע במלחמה במגפה, יש ריצה לתקשורת ולוועדות בכנסת ומעל כל עץ רענן כדי להתנגח. לרוב בלי נתונים. בלי אמת. בלי לבדוק אפילו. אלא עם סיסמאות שאין מאחוריהן כלום, ולא באמת מועילות אלא רק תורמות לפגיעה באמון הציבור שאתה כל כך מזועזע ממנה".
היא הוסיפה: "וכשבכירים באיגוד רופאי בריאות הציבור משתתפים במהלך מגפה עולמית שמאיימת על כולנו בסרט של מכחישי קורונה ומתנגדי חיסונים, שכל מטרתו לערער את אמון הציבור, נדרש לעצור ולעשות חשבון נפש עמוק".
הסרט אליו מתכוונת אלרעי פרייס הוא סרט הרשת החדש של אורלי וילנאי וגיא מרוז - שבו מראיינים השניים מומחים בודדים שמתנגדים לסגרים ומקדמים את הרעיון של חסינות עדר. פרופ' לוין, שהצטרף היום למפלגת תל"ם של משה יעלון, הואשם במשרד הבריאות גם בכך שעשה שימוש במשבר לצרכים פוליטיים ולצורך קידומו האישי.
בסרט טוען פרופ' לוין: "אחת הבעיות שאנחנו רואים באירוע הזה זה כל מיני פסאודו-מומחים שבאים ותופסים את הבמה, או שיש מי שדואג לקדם אותם. זה באמת תמוה מה הם עושים שם, כמו אותם מדעני אנרגיה אטומית, שאני מאוד מקווה שבאנרגיה אטומית הם מבינים יותר ממה שהם מבינים באפידמיולוגיה. אי אפשר להבין למה ראש הממשלה או המל"ל או כל גורם אחר מקימים צוות מומחים שאין בו לא רופאים ולא רופאות, לא אפידמיולוגים, לא נשים כמעט, לא ערבים, לא חרדים, וגם לא מומחים בתחומים הרלוונטיים".
בהמשך אמר: "גם אנחנו וגם חברים אצלנו, שהם בכירים מאוד במשרד הבריאות, לא היו נגישים לא למידע על התחלואה ולא לדיונים שבהם התקבלו החלטות גורליות. הם לא שותפו. נראה שפתאום כולם התיישרו לקו אחד והולכים לכיוון מסוים. מדינת ישראל לא רצתה לשמוע את העמדה המקצועית. כמו שיש שומרי סף בתחומים אחרים, יש שומרי סף בתחום האפידמיולוגיה ובריאות הציבור - ומחקו אותם".

השתתפותו של פרופ' לוי בסרט עוררה סערה בקרב בכירי משרד הבריאות, ועל הרקע הזה כתבה ד"ר אלרעי פרייס את הודעתה. אין זו הפעם הראשונה שנרשמת מתיחות בין השניים - בדיון בוועדת חוקה, לפני פחות משבועיים, אמרה ד"ר אלרעי פרייס בתגובה לביקורת שהשמיע לוין כי "זה יפה לשבת ולדבר ולא לתת שום עצה אפקטיבית באשר להורדת התחלואה".
לא רק אלרעי פרייס מתחה ביקורת על התנהלותו של לוין במהלך משבר הקורונה. בכיר במשרד הבריאות אמר היום ל-ynet כי "לוין לא עשה שום דבר חכם חוץ מלתקוף מתוך אג'נדה אישית. המשבר מזמן מנוהל בדיון מקצועי ולא בדיון פוליטי, והוא עשה שימוש במשבר לצרכים פוליטיים. עכשיו אנחנו רואים את התוצאה. המשרד לא מצא לנכון להיעזר בו יותר מדי כי הוא בעיקר היה עסוק בלהגיד מה לא טוב. כל מה שהוא שהציע לא החזיק מים".
מפרופ' לוין נמסר בתגובה: "הסרט של אורלי וגיא הביא אנשים שונים עם דעות שונות, שאת חלקן אני מבקר בעצמי ומתנגד להן. לא הייתה לי כל שליטה על בחירת המרואיינים האחרים, מסגור הסרט או ההחלטות על אופן עריכתו. בסרט הבעתי את עמדתי העקבית ביחס למגפה, לאופן הטיפול הרצוי בה ולהתערבות הפוליטית החובבנית וחסרת האחריות שהביאה לתוצאות חמורות בטיפול במשבר הקורונה. עמדתי נשמעה פעם אחר פעם בקבינט המומחים ומהווה את העמדה הרשמית, המקצועית והמחייבת של איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל. כרופא ומדען אני נכון להתמודד עם כל ביקורת מקצועית. על דבר אחד אין מחלוקת: הפוליטיזציה של הטיפול בקורונה גבתה מחיר בלתי נסלח בחיי אדם".
מד"ר אלרעי פרייס נמסר בתגובה: "ביקורת היא לגיטימית. מחשבה שונה היא לגיטימית. רק כדאי שמי שמדבר יתבסס על נתונים וייתן הצעות אופרטיביות לצמצום תחלואה. רק ככה נוכל באמת להתמודד עם המגפה הזו".