5 צפייה בגלריה
איראן חשפה שני טילים חדשים
איראן חשפה שני טילים חדשים
מה תהיה הנקמה? איראן מעבירה טילים לעיראק, ארה"ב עיבתה כוחות
(צילום: רויטרס)
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הגיב היום (ה') למסר המאיים ששלחה למשטר האייתוללות ארה"ב כששלחה מפציצי B-52 למפרץ הפרסי, בפעם השלישית בתוך חודש וחצי, והזהיר שארצו תגיב בחומרה לכל מתקפה נגדה.
"במקום להילחם בקורונה בארה"ב, דונלד טראמפ והחבורה שלו מבזבזים מיליונים על הטסת B-52 ושליחת ציי ספינות לאזורנו", צייץ זריף בטוויטר. הוא טען כי מידע מודיעיני שהגיע לידי המשטר האיראני מעיראק מצביע על "מזימה לזייף תירוץ למלחמה". איראן, הוא הזהיר, "לא מעוניינת במלחמה, אך תגן על עמה, ביטחונה והאינטרסים החיוניים שלה באופן ישיר ופומבי".
5 צפייה בגלריה
סולימאני. שנה לחיסול הדרמטי
סולימאני. שנה לחיסול הדרמטי
סולימאני. שנה לחיסול הדרמטי
(צילום: AP)

אתמול, נזכיר, חלפו מעל שמי ישראל המפציצים האמריקניים הוותיקים, שיכולים לשאת נשק גרעיני, בדרכם למפרץ הפרסי. הפעם הם גם ביצעו תדלוק אווירי מעל תל אביב. המפציצים טסו טיסה ישירה של יותר מ-30 שעות מארה"ב למזרח התיכון, ימים ספורים לפני יום השנה לחיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים קאסם סולימאני, שיחול ביום ראשון הקרוב. המטס הזה הוא כאמור אחד משלושה בחודש וחצי האחרונים, ומצטרף גם לשליחת צוללת גרעינית למפרץ מוקדם יותר החודש.
"ארצות הברית ממשיכה להציב כוחות להרתעה, ועל מנת להבהיר שאנחנו מוכנים ויכולים להגיב על כל מתקפה על אמריקנים או על האינטרסים שלנו", אמר מפקד פיקוד מרכז בצבא האמריקני, גנרל פרנק מקנזי. "אנחנו לא מעוניינים בעימות, אבל שאיש לא יפקפק ביכולותינו להגן על כוחותינו ולהגיב לכל מתקפה".
בארה"ב חוששים כעת מנקמה איראנית לקראת יום השנה לחיסול סולימאני, אחד הגנרלים הנערצים ביותר באיראן ומי שנחשב לדמות השנייה בחשיבותה ברפובליקה האיסלאמית, עד לחיסולו בנמל התעופה בבגדד בתחילת השנה, בהוראת הנשיא דונלד טראמפ.
5 צפייה בגלריה
מסלול טיסה
מסלול טיסה
מפציץ B-52 במטס באזור. תדלוק אווירי מעל תל אביב
(צילום: חיל האוויר האמריקני)
ב-CNN דווח בלילה האחרון כי בפנטגון יש חילוקי דעות באשר לחומרת איום הנקמה האיראני. גורמים בפנטגון אמרו לרשת החדשות האמריקנית כי מידע מודיעיני חדש מצביע על כך שייתכן שאיראן ובעלות בריתה זוממות מתקפות נגד יעדים אמריקנים במזרח התיכון, וכי איראן אף העבירה טילים קצרי טווח לתוך עיראק – מהלך שעורר עיבוי כוחות בכמה מהנכסים הצבאיים של ארה"ב באזור.
גם ב"פוקס ניוז" צוטט גורם צבאי בכיר אמריקני באומרו כי זוהו התרעות חדשות לאפשרות של "מתקפות מורכבות" נגד ארה"ב, בעיקר בעיראק, ובסיוע איראני. לדבריו, המודיעין החדש שהתקבל הוא "המדאיג ביותר" מאז חיסול סולימאני לפני כמעט שנה.
5 צפייה בגלריה
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת מטוסים אברהם לינקולן
נושאת מטוסים אמריקנית. איראן קלטה את מסר ההרגעה?
(צילום: רויטרס)
מנגד, אחרים בפנטגון אמרו ל-CNN שאין להפריז יותר מדי בחומרת האיום. אחד מהם אמר שאין אף "פיסת מידע מודיעיני" שמאששת את האפשרות שמתקפה עלולה לקרות בכל רגע. לכך מצטרף גם מה שנראה כמסר הרגעה לאיראן מצד שר ההגנה החדש כריסטופר מילר, שהחליט לא להאריך את משך שהותה במפרץ הפרסי של נושאת המטוסים USS Nimitz. אחד הגורמים שדיברו עם CNN הודה שאכן מדובר במסר ברור של כוונה להרגעת הרוחות.
לא נראה שמסר ההרגעה הזה התקבל לאור תגובתו בצהריים של זריף, וגם לא ברור אם הנשיא טראמפ שותף לו. לפני שבוע גם הוא, כמו זריף, שיגר איומים דרך הטוויטר. בעקבות מתקפת טילים בתחילת השבוע שעבר, שבה נורו 21 רקטות לעבר השגרירות האמריקנית בבגדד, כתב טראמפ כי יש "פטפוטים" על כוונה לבצע מתקפות נוספות נגד יעדים אמריקניים בעיראק. "עצה ידידותית לאיראן: אם אמריקני אחד ייהרג, אני אראה בה אחראית. תשקלו את זה שוב", הוא צייץ.