3 צפייה בגלריה
מאחז אביתר
מאחז אביתר
מבנה במאחז אביתר
(צילום: עמית שאבי)
המבחן הבא של ממשלת בנט: המאבק על מאחז אביתר עובר בימים אלה מהשטח בשומרון אל מסדרונות המינהל האזרחי והייעוץ המשפטי במשרד הביטחון. המתנחלים טוענים שהיישוב נמצא על אדמות מדינה, וששום פלסטיני לא עיבד את השטח במשך שנים.
גורמי מקצוע שעוסקים בנושא אומרים שייתכן כי אכן ישנם קטעים של אדמות פרטיות, אך רוב השטח מורכב מאדמות שהליך הסדרתן טרם הושלם. המתנחלים טוענים שבידיהם תצלומי אוויר של השטח מלפני שנים, שמראים שהשטח אינו מעובד. מנגד, ארגוני שמאל פירסמו תצלומים משנות ה-80 שטוענים למציאות הפוכה - ובהם השטחים עובדו על ידי פלסטינים.
3 צפייה בגלריה
מאחז אביתר
מאחז אביתר
המפה שמציגים המתנחלים ולטענתם מוכיחה: המאחז הוקם עם אדמות מדינה

אנשי אביתר התכוננו למאבק משפטי על מעמד הקרקע והכינו "תיק עבודה". הם מחזיקים לטענתם גם צילומים של תרשימים של המינהל האזרחי, שמראים שהאדמות היו בהליך הסדרה להפוך לאדמות מדינה. בינתיים במינהל האזרחי מקיימים ישיבות מקצועיות בנוגע למעמד הקרקע.
מאחז אביתר הוקם באופן בלתי חוקי ובמערכת הביטחון לוחצים לפנותו. אם אכן מדובר בקרקעות שהיו בוודאות מעובדות, או שיש עדויות לכך, הרי שמבחינת המתנחלים הסיכויים להשאיר את היישוב במקומו הם קלושים.
3 צפייה בגלריה
מאחז אביתר
מאחז אביתר
שלום עכשיו: "לפנות לפני שיהפוך לעוד התנחלות שקשה להזיז"
(צילום: עמית שאבי)
אביתר הוקם לפני כחודש וחצי סמוך לצומת תפוח לאחר רצח יהודה גואטה ז"ל. בליל הרצח עלו אל הגבעה בשומרון אנשי גרעין תנועת נחלה והחלו ליישב את המקום. בעידוד המועצה האזורית שומרון הוצבו קרוואנים, נבנו מבני אבן ונסללו צירים - ועשרות משפחות הגיעו לשהות במקום. המתנחלים מנסים ליישב את המקום משנת 2013, לאחר הפיגוע שבו נרצח אביתר בורובסקי ז"ל, שעל שמו נקרא המאחז.
חגית עופרן, מנהלת תחום מעקב התנחלויות ב"שלום עכשיו", אמרה אתמול: "אפילו אם שטח המאחז לא היה מעובד, ברור שמתנחלי המאחז פלשו לקרקע לא שלהם. את המקום הזה חייבים לפנות לפני שיהפוך לעוד התנחלות שקשה להזיז".
יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר מנגד: "חד משמעית אדמות אביתר לא יושבות על אדמות פרטיות. ניתן וצריך להסדיר את היישוב שקם כתשובה ציונית לשני פיגועי טרור. אני קורא לכל מפלגות הבית מימין ומשמאל לעשות את המעשה הציוני והמוסרי ולהסדיר את היישוב".