השרה לשעבר מירב כהן, שעזבה את כחול לבן של בני גנץ, והצטרפה למפלגת יש עתיד של יאיר לפיד במקום החמישי ברשימה, התראיינה היום (ג') באולפן ynet, התייחסה ליו"ר מפלגתה הקודם בני גנץ ("אני האחרונה שאגיד לו לפרוש"), לישיבה אפשרית בממשלה תחת סער ("אסור לנו בשלב זה") ולקולות הערבים - "צריך לפעול ביחד עם הרשימה המשותפת".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ומירב כהן
יאיר לפיד ומירב כהן
יאיר לפיד ומירב כהן
(צילום: מוטי קמחי)
- אתם עסוקים בעיקר בלתקוף את גנץ, זה המהלך הנכון? "חס וחלילה. אני בטוחה שבני גנץ יעשה את הדבר האחראי, אני מכירה אותו. אני יודעת שאם הוא יראה שיש חשש שהרבה קולות ירדו לטמיון - הוא לא ירוץ. הוא יקבל את החלטה האחראית. בלי לדבר איתו, אני בטוחה שהוא אומר לעצמו 'יש לי עוד זמן לקבל החלטה, אעשה סקר בקרוב ואראה אם אני גבולי או לא', ובהתאם לזה הוא יקבל החלטות".
- הוא מאשים בין היתר את לפיד ואת המפלגה בהסתה נגדו. "אני מאוד אוהבת את בני גנץ, מאוד מכבדת אותו, אני חושבת שהוא בן אדם ראוי ואף פעם לא אגיד עליו מילה רעה. ברמה הפוליטית עשינו לא מעט טעויות, התובנה והפקת הלקחים היו לא לרוץ לבד אלא לגבות את יאיר לפיד ששלוש פעמים רץ אחריו. אבל הוא החליט אחרת".
- אבל לפיד לא הסכים להתחבר עם גנץ. "אז אני אזכיר, ואפשר לבדוק את זה. כל ההתבטאויות שנשמעו בחודש דצמבר, כל הדיבורים לפני הגשת הרשימות, בהחלט היה שלב שבו יאיר לפיד הושיט יד ו- התגובה של גנץ הייתה משתחלת. הוא בחר לרוץ לבד ולכן אנחנו נמצאים במקום שבו אנחנו נמצאים".

- הציפייה היא שגנץ יפרוש? "אני בוודאי לא אהיה זאת שאקרא לגנץ לפרוש, ממש לא. אני סומכת עליו ויודעת שטובת המדינה לנגד עיניו. אם הוא יראה שהמצב שלו גבולי, הוא לא ייקח סיכון שכמות מאוד גדולה של קולות ירדו לטמיון ובכך הוא עלול להבטיח את המשך הממשלה הרעה הזאת".
- את חיה בשלום עם הרכבת ממשלה בסיוע בולט של המשותפת? "הרשימה המשותפת בעצמה אומרת שאנשיה לא מעוניינים לשבת בממשלה. הם כן מוכנים לתמוך מבחוץ. מדובר בכ-20% מתושבי המדינה, אני חושבת שצריך לפעול איתם ולמענם".
- אבל אלה הנבחרים שלהם, לא הציבור. "למה? הולכים גם לציבור. רם בן ברק ואליעזר שטרן עובדים מאוד קשה על הציבור הזה, אני אומרת פה - אנחנו מאוד רוצים את הקולות של הבוחרים הערבים, ואנחנו גם נפעל למענם, בין אם ייבחרו ובין אם לא, כי זה חשוב. בתוך הממשלה אני קידמתי את הארכת תוכנית 922 שזו תוכנית לפיתוח כלכלי של כל היישובים הערביים, עבדתי עם וועד ראשי הרשויות כדי לפתח שם תשתיות וחינוך ובריאות ולהילחם באלימות".
עם זאת אמרה כהן: "לא טוב להיות תלויים באף קבוצה, וכדי לא להיות תלויים בקבוצת לחץ כזאת או אחרת - אנחנו צריכים להיות גדולים. זה נכון לערבים, נכון לחרדים, נכון לכל אחד".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
נתן לכהן את ברכת הדרך. בני גנץ
(צילום: הדר יואביאן)
- היית שרה בממשלה, עכשיו רה"מ ושר האוצר רוצים לחלק עוד פעימת מענקים לציבור. את בעד? נגד? "אני נגד חוסר תכנון וחוסר סדרי עדיפות. צריך להחליט כמה אנחנו נותנים לבריאות, כמה נותנים לבתי אבות, כמה לחינוך. צריך תכנון. אנחנו כבר כמעט שנה בתוך המשבר, אז בהתחלה אפשר להגיד 'אין זמן, אנחנו נילחם במקלות ואבנים', אבל עכשיו יש ציפייה לאיזשהו תכנון ארוך טווח, וזה שאין תקציב זה דבר מטורף.
"אנחנו במקום מאוד לא טוב", המשיכה כהן, "מערכת בחירות רביעית תוך כדי משבר קשה מאוד - זה השלב שבו אנחנו צריכים להפיק לקחים. לראש ממשלה באמת אין קו אדום שהוא לא יחצה, אין דגל שחור שהוא לא יתעלם ממנו. והנה התקציב, שבזמן משבר הוא לא מביא איתו. תקראו לי תמימה אבל הייתי המומה מזה.
"התהליך הזה מנוהל בצורה לא אחראית ולא מקצועית, מהדברים הכי בסיסיים - קבינט קורונה שאורך 15-10 שעות ואז החלטות מתמוססות, החלטות שמתקבלות בדקה ה-99".
- את תומכת בוועדת חקירה? "אני חושבת שיש מקום לבדוק את זה, גם בהתנהלות לגבי החלטות שהן לא הגיוניות, גם בפתיחת נתב"ג משיקולים כאלה ואחרים, סתם להציג כל מיני הצלחות פוליטיות, חוסר אכיפה דווקא במקומות שהכי צריכים את זה. תראו את מערכת החינוך - שנה אחרי ולא נמצא ולו פתרון יצירתי אחד שיאפשר לתלמידים בישראל להמשיך ללמוד. אפילו קפסולות אין לנו. האתגר הוא גדול אבל הניהול המתמשך הזה היה כושל".
- תסכימו לשבת תחת סער שאומר שהוא יהיה רה"מ ולפיד יהיה אצלו שר? "אני חושבת שבשלב הזה אסור לנו. אנחנו צריכים להיזהר מלפסול שותפים וקומבינציות אפשריות. הדבר היחידי שאני אומרת שהוא כל כך קיצוני ושאני כן פוסלת הוא מפלגה של בן גביר, עוצמה יהודית. אלה המקומות שבהם צריך לשים את הגבול".
כהן התייחסה גם לגמלאים, אשר בהיותה בכנסת קידמה עבורם תוכניות ותהליכים: "אני ממשיכה לדחוף מול הממשלה את הדברים שהנחנו להם כתשתית", וסיפרה: "בגל הראשון היינו עם 56% נפטרים מבתי אבות, והורדנו את זה ל-30%. בגל הראשון היו מבוגרים שסגרו להם את המוסדות ואפילו ארוחה חמה לא הייתה להם, ובגל השני מיפינו אותם וידענו להגיע אליהם. ברמה התשתיתית, הרי כל המערכת שתומכת באוכלוסייה המבוגרת מוזנחת ומורעבת כבר שנים, צריך לטפל בתוכנית לאומית להתמודדות עם הבדידות וצריך לסייע לאנשים שמצבם סיעודי, לעזור ל-160 אלף אנשים מובטלים בני 55 ומעלה שהסיכוי שלהם למצוא שוב עבודה הוא מאוד מאוד קטן".
- הממשלה נכשלה? "בנושאים ארוכי טווח ובתשתית, אנחנו נכשלנו".