ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך בניסיון שלו לבנות את יאיר לפיד כיריבו בקרב דו-ראשי לראשות הממשלה, אולם חלק משחקני גוש המרכז-שמאל מסרבים לומר שימליצו על יו"ר יש עתיד לנשיא. אליהם, הצטרפו היום (ד') נפתלי בנט וגדעון סער, שממשיכים לחדד את המסרים לפיהם אין ללפיד יכולת להרכיב ממשלה.
• כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
1 צפייה בגלריה
גדעון סער- יאיר לפיד- נפתלי בנט
גדעון סער- יאיר לפיד- נפתלי בנט
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
בריאיון לכאן רשת ב' אמר הבוקר בנט שהוא לא מתכוון לשבת בממשלה שבראשה יעמוד לפיד, וקיצץ את הסיכויים של האחרון להקים ממשלה בנסיבות שכאלה. "מה שאני רואה בכל הסקרים וגם מההתנהלות בשנתיים האחרונות זה שנתניהו לא מסוגל להקים ולהחזיק ממשלה יציבה", אמר בנט. "לכן הגיע הזמן להחליף אותו, וזה יקרה רק מימין. ימינה לא תשב בממשלה בהובלת השמאל, כולל לפיד כראש ממשלה". בנט נשאל אם לפיד נחשב שמאל בעיניו, והשיב: "אין לנו בעיה שלפיד ישתתף בממשלה".
בסיור שקיים בשטחי המועצה האזורית רמת הנגב, הצטרף בצהריים יו"ר תקווה חדשה גדעון סער לדברי בנט. "אנחנו מסבירים את זה כל מערכת הבחירות. לכן בלתי אפשרי שתהיה ממשלה בראשות לפיד. נתניהו יוצר התמודדות דמיונית בינו לבין לפיד בקמפיין, אבל הוא יודע שמי שיחליף אותו זה אני. לפיד יכול להיות שותף לממשלה בראשותי. אין מצב שלפיד יהיה ראש ממשלה. אמרתי את זה בעבר, אני לא מחדש, והיום ברור לחלוטין, אחרי הדברים של בנט, שאין שום אפשרות מעשית כזאת. שתי אפשרויות - ממשלת המשך של נתניהו או ממשלת שינוי בראשותי".

בשבועיים האחרונים רשם לפיד התחזקות בסקרים במספרי המנדטים ובנתוני ההתאמה לראשות הממשלה. בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" ביום שני האחרון, היה יו"ר כחול לבן בני גנץ הראשון לומר שהוא לא רואה היתכנות שלפיד מצליח להקים ממשלה. הוא גם ציין כי גדעון סער בעל סיכויים גבוהים יותר. למעשה, הוא אף רמז שיעדיף להמליץ על סער בפני הנשיא.
את דברי יו"ר מפלגתו חיזק הבוקר שר התרבות והספורט חילי טרופר בריאיון לאולפן ynet. כשנשאל על התאמתו של לפיד לראשות הממשלה, השיב: "לא אדבר סרה בלפיד, אבל הוא צריך להראות איך הוא מתכוון להרכיב ממשלה".

גם ח"כ יפעת שאשא ביטון מתקווה חדשה הטילה ספק רב בסיכויים של לפיד להקים ממשלה בריאיון הבוקר באולפן ynet. "יאיר לפיד לא יכול להרכיב ממשלה. היחיד שיכול זה גדעון סער", אמרה. "סער היחיד שיכול לחבר את כל המפלגות שנמצאות היום על המפה ויכולות להיות ממשלה אלטרנטיבית לשלטון הנוכחי. אמרנו את זה לאורך החודשיים האחרונים, והיום גם נפתלי בנט אמר את זה בקולו - שהוא לא יישב תחת לפיד כראש ממשלה".
לפיד עצמו לא התייחס לדברי יריביו למרוץ לכנסת בנאום שנשא במליאת הכנסת. הוא התייחס לאפשרות שאיתמר בן גביר ישמש חבר כנסת, ותקף את נתניהו ואת השר אמסלם. "אנחנו צריכים ממשלה הגונה ושפויה, לא שיעמדו פה אנשים תומכי טרור", אמר. "לא שיהיה לנו ראש ממשלה שהפסיק לעבוד עבור האזרחים ועובד עבור עצמו. הגיע הזמן להפסיק את הטרלול. אנחנו לא צריכים פה תומכי טרור, אנשים שנכנעים לסחטנות ולא אנשים שעולים ומבזים את הדוכן הזה".

נתניהו ב-2019: לפיד וגנץ מתחפשים. ב-2021: אלה בנט וסער

בישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה בצהריים, המשיך נתניהו בניסיונותיו למצב את לפיד בקרב דו-ראשי איתו. "הבחירה בבחירות האלה היא מי יהיה ראש הממשלה - אני או לפיד", אמר. "הפוטנציאל שלנו הוא להביא 40 מנדטים לליכוד, בעידוד הצבעה של האנשים שלנו שיושבים בבית".

במקביל, נתניהו השתמש באותו המסר שבו השתמש לקראת פורים בבחירות בשנת 2019, אז התמודדו נגדו לפיד וגנץ בראשות כחול לבן. "אנחנו ערב פורים ובנט וגדעון כל הזמן מתחפשים. הם אומרים כל יום 'לא נשב עם לפיד', עוברים מאולפן לאולפן", אמר על יו"ר ימינה ויו"ר תקווה חדשה. "שואלים אותם על מזג האוויר והם אומרים 'לא נשב עם לפיד'. הם מוכרחים להכחיש, ואתם יודעים למה? כי הם לא יכולים בלי לפיד. אין להם דרך להרכיב ממשלה בלי שהיא תהיה ממשלת שמאל בראשות לפיד, או מלא-מלא או חלקי".
ב-2019 אמר נתניהו דברים דומים על גנץ ולפיד, והשתמש במוטיב התחפושות של פורים. "הם הקדימו את פורים, הם מתחפשים. הם אומרים אנחנו לא שמאל. זה לא סתם שמאל, זה שמאל בריבוע. זה שמאל ברוטציה. אתם מצביעים גנץ ומקבלים לפיד, אתם מקבלים שמאל", אמר בנאום בהיכל התרבות בבאר שבע אז.

נתניהו גם התייחס היום לתוכנית הכלכלית שהוא ושר האוצר ישראל כץ הכינו לקראת הבחירות, ואמר כי "פוליטיקאים חסרי אחריות ויועמ"שים עוצרים אותנו ואומרים שזו כלכלת בחירות". הוא הבטיח שביום הראשון של ממשלת הימין יעביר לאזרחים 15 מיליארד שקל מהתוכנית הזו, כלשונו. "הם מוכנים בגלל שיקולי בחירות וכלכלת בחירות שלהם, למנוע את הסיוע הזה", אמר.
רה"מ טען כי יש לו אפשרות להקים ממשלת "ימין מלא מלא" בלי ה"תחלואה", כפי שכינה את שאר המפלגות. יו"ר יש עתיד הגיב לדבריו ואמר: "זה מה שאנחנו בעיניך מר נתניהו? מיליוני ישראלים שעובדים, משרתים בצבא, משלמים מסים? אנחנו תחלואה? הילדים שלנו תחלואה? יצאת מדעתך?". ב"תקווה חדשה" הגיבו גם כן וכתבו: "מבחינת נתניהו - כל אזרח שלא מצביע עבורו - הוא בגדר תחלואה. אין גבול לבושה ולהסתה".