5 צפייה בגלריה
משפחתו של סלומון טקה יושבת שבעה
משפחתו של סלומון טקה יושבת שבעה
המשפחה של סלומון טקה בשבעה
(צילום: AFP)
עוד פארסה בפרשת השוטר היורה: נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ' קבע היום (רביעי) כי השוטר שירה למוות בסלומון טקה לא ייקלט כעובד בשירות הכבאות וההצלה - לאחר שמפכ"ל המשטרה הודיע כי יועבר לשם במקום לחזור למשטרה.
גורמים שונים החלו להפעיל עליו לחץ לחזור בו מהחלטתו, ואז אמרו גורמים במשטרה כי למעשה מדובר באי-הבנה. לדבריהם, הקצין ישמש נציג המשטרה בכבאות וימשיך לשרת במשטרה - ולכן אינו כפוף לתנאי נציבות המדינה.
מהמשטרה נמסר: "ההחלטה לספח את קצין המשטרה שהיה מעורב באירוע הטרגי שבו נהרג סלומון טקה ז״ל למערך הכבאות וההצלה עומדת בעינה ותצא אל הפועל. מדובר בסיפוח של קצין משטרה לתפקיד נציג המשטרה במערך הכבאות וההצלה, במסגרתו הוא יהיה אחראי על תיאום בין הארגונים. כאמור, שיבוץ זה הוא עד לסיום ההליך המשפטי המתנהל בעניינו. יודגש כי החלטה תואמה עם כלל הגורמים הרלוונטיים וקיבלה את כל האישורים הנדרשים למימושה".
בהחלטתו כתב נציב שירות המדינה, "אין לקלוט את השוטר לתפקיד בשירות המדינה, אף לא על דרך של השאלה או סיפוח. שירות המדינה ימשיך להציב נורמות ערכיות גבוהות ואחריות ציבורית כנר לרגליו". הנציב הסביר כי קיבל את ההחלטה מאחר שהשוטר נמצא בימים אלה בעיצומו של הליך הפלילי תלוי ועומד, והדגיש כי בעת קבלת אדם לתפקידים מעין אלה נבדק עברו הפלילי והמשמעתי.
5 צפייה בגלריה
ציון אמיר סלומון טקה משפחה משטרה חקירה
ציון אמיר סלומון טקה משפחה משטרה חקירה
"ההחלטה לא התקבלה בשיתוף המשפחה". המפכ"ל וסגן השר עם משפחת טקה
(קרדיט: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
"סוף סוף שומר סף מתערב". השרה תמנו שטה
(צילום: יריב כץ )
5 צפייה בגלריה
מכתב הנציב
מכתב הנציב
מכתב הנציב
השוטר, נזכיר, היה אמור תחילה לשוב למשטרה בעקבות החלטתו של מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, אך המפכ"ל קובי שבתאי סירב לכך לאור הביקורת הציבורית ודרישת משפחת המנוח.
עו"ד יאיר נדשי המייצג את הקצין המואשם בגרימת מותו של טקה, אמר כי עדיין לא קיבל הודעה רשמית על החלטת נציב שירות המדינה.
שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, הודתה לפרופ' הרשקוביץ' ואמרה ל-ynet כי "פניתי אליו והבהרתי לו את חומרת המצב. הוא אמר לי שהוא מבין, והוציא את המכתב. סוף סוף שומר סף מתערב ומונע את הדבר השערורייתי הזה. חבל שהמשטרה יזמה את זה, אבל לשמחתי הנציב התערב ומנע את המהלך".
השרה תמנו שטה אמרה גם כי "החלטת המשרד לביטחון פנים להעסיק את השוטר בשירותי הכבאות וההצלה היא החלטה שיש בה כדי לפגוע באופן קשה באמון הציבור בשירות המדינה. היא התקבלה בניגוד לשכל הישר, שכן הקצין מואשם ומתנהל כנגדו הליך פלילי בימים אלו".
לדבריה, "מרגע שנודע לי אודות ההסדר של המשטרה והמשרד לביטחון פנים לקליטת השוטר בשירות הכבאות, נאבקתי לביטול ההחלטה - שהתקבלה בניגוד לדעתה של משפחת טקה - על אף שהוצג כהסדר שהתקבל בהסכמת המשפחה".

5 צפייה בגלריה
עו"ד ציון אמיר נפגש עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
עו"ד ציון אמיר נפגש עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
עורכי הדין ציון אמיר ואביתר קציר בפגישה עם המפכ"ל
(צילום: שרון צור)
ההחלטה להעביר את השוטר למערך הכבאות התקבלה בתום מפגש שקיים בשבוע שעבר המפכ"ל עם בני משפחת טקה בפגישה נכחו גם סגן השר לביטחון הפנים גדי יברקן ועורכי הדין של המשפחה, ציון אמיר ואביתר קציר. המפכ"ל אמר אז כי "מדובר באירוע מצער וטרגי ואני משתתף בצער המשפחה על אובדנם. מאז המקרה הקצין מצוי בחופשה כפויה ומשפטו מתנהל בימים אלו. שקלתי ובחנתי בכובד ראש את ההחלטה על החזרתו לשירות פעיל בארגון. מצאתי לנכון לספח אותו בשלב זה למערך הכבאות וההצלה, ולהשיבו לפעילות במסגרת זו עד לסיום ההליך המשפטי התלוי ועומד בעניינו".
המפכ"ל אמר גם כי "חלה על כולנו החובה לנהוג באחריות בהווה ובעתיד. אני מגבה את השוטרים בפעילותם, ועם זאת לא נעלמה מעיני חובתנו המוסרית להיות קשובים לציבור ולרחשי לבו".
לאחר הפגישה עם משפחת טקה הגיע המפכ"ל לביתו של הקצין נפגש עימו ועם בני משפחתו, "בכדי למסור לו באופן אישי על החלטתו". בשיחה עם הקצין אמר: "החלטתי התקבלה לאחר לבטים ומחשבה רבה שהקדשתי לנושא. אני יודע שאתה ובני משפחתך עוברים תקופה קשה ומורכבת מאז המקרה הטראגי ואני מחזק את ידיכם". במשטרה ציינו כי ההחלטה על סיפוחו למערך הכבאות וההצלה התקבלה לאחר שהקצין נתן לכך את הסכמתו.
לפני ביטול חזרתו של השוטר לשורות המשטרה, זעמה משפחת טקה על ההחלטה. ימארש (ימי) טקה, אחותו של סלומון, אמרה כי בני המשפחה הופתעו: "אנחנו בהלם. רק הסברתי להורים שלי ולאחים הקטנים את הדבר הזה, וגם הם לא מאמינים ומפחדים. זה פשוט לא הגיוני שעושים דבר כזה בזמן שהמשפט אפילו לא נגמר". במשפחת טקה אמרו גם כי "לא יכול להיות שמשטרת ישראל תתיר את דמם של יוצאי אתיופיה ותחלק למואשמים מתנות בזמן שהם צריכים להיות מאחורי סורג ובריח".