ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, התייחס הבוקר (שני) לנתוני המאומתים שחזרו לישראל, שנחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", ומבהיר כי האחריות להימנע מתחלואה מוטלת על האזרחים לא פחות מאשר על הרשויות.
אש ציין כי לצד התקווה שהחלטות הממשלה ימנעו טוב יותר את ההגעה למדינות אסורות בשל תחלואה גבוהה ("זה חור שהיה צריך לסתום אותו, ואם אפשר לתת קנסות לנוסעים"), הוא מאמין שיש חשיבות גם לאחריות אישית. "יש פה עניין של אחריות אישית והיגיון בריא", אמר אש. "אני חושב שבקיץ הזה עם התחלואה והווריאנטים, לנסוע לחו"ל עם ילדים לא מחוסנים זה לא אחראי ולא צריך לעשות את זה. צריך למצוא חלופות ואני יודע שזה לא פשוט, זאת שנה שנייה של מגפה ורוצים לנסוע לחוץ לארץ - אבל צריך להתאפק עוד קצת ולעבור את זה בשלום לקראת החורף. לנסוע לחו"ל רק אם חייבים".
4 צפייה בגלריה
"צריך להתאפק". נחמן אש על הטיסות לחו"ל
"צריך להתאפק". נחמן אש על הטיסות לחו"ל
"צריך להתאפק". נחמן אש על הטיסות לחו"ל
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
לאור נתוני התחלואה של היום, שמצביעים כי לא חלה עלייה בחולים הקשים או המונשמים, אש אמר כי אי אפשר לשלול שתהיה התפרצות קורונה - אך הוא מעדיף להרגיע ולהתייחס למקרים האחרונים כהתפרצויות מקומיות. "עושים מאמצים להשתלט עליהם ואני מקווה שזה לא יתפרץ מעבר לכך", אמר.

חשש מהתפשטות נוספת של הקורונה

על ההתנהלות בנמל התעופה בן גוריון שדרכו הגיעו אלפי נוסעים ממדינות שהתחלואה בהן מסוכנת אמר אש כי הוא מקווה שבעקבות הישיבה אתמול אצל ראש הממשלה נפתלי בנט "הפרצה הזאת תיסגר", כלשונו, ואמר שאנשיו פועלים כדי לסגור את אותן פרצות אך גם למצוא את האיזון בין הרצון של האזרחים לנפוש בחו"ל ולהגן על ישראל מפני התחלואה. "זה עניין של אכיפה. זה אף פעם לא יכול להיות הרמטי אבל בהחלט יש מקום שתהיה אכיפה יותר טובה בכל התהליך הזה. אני מקווה שראש הממשלה יממש את זה".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"מקווה שיממש את האכיפה". נחמן אש על בנט
(צילום: EPA)
בעניין איסור הטיסות אמר אש כי הבעיה לא טמונה בביטול הטיסות הישירות ליעדים המסוכנים, כיוון שתמיד אפשר להגיע בעזרת טיסות המשך. "התקנות לא נסגרו מבחינת האכיפה. הייתה בעיה בדרך שאוכפים את זה", אמר אש.
- רשימת המדינות גובשה לפני חודש וחצי. יש תקנות ואין אכיפה? "אכן, זה המצב. אבל יש משמעות לתקנות ולפרסום שלהן. אנשים צריכים לדעת לא לנסוע לשם. בהרבה מובנים בקורונה יש צורך באחריות אישית".
אש ציין כי למרות ההסכם המתגבש להכנסת תיירים מחוסנים כבר ב-1 ביולי, המהלך עדיין תלוי בהסכמים מול מדינות מסוימות שטרם נסגרו. "נכון לעכשיו זה קורה, אני לא יודע אם זה קורה עוד שבוע וחצי אבל נכון לעכשיו זה קורה. נצטרך לבחון שוב בימים הקרובים בהתאם לתחלואה פה, אנחנו רוצים לעשות את זה במתווה בטוח של רק מחוסנים רק מדינות שיש בהן חיסונים שסומכים עליהם - ותוך כדי כל הבדיקות שעושים לפני ואחרי".
4 צפייה בגלריה
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
חודש וחצי עם רשימת מדינות אסורות - ואין אכיפה. ארכיון
(צילום: נדב אבס)
הפרויקטור ציין כי הוא לא חושב שצריך להמליץ על החזרת המסכות - אך המצב עדיין יכול להשתנות. "המלצנו על זה במקומות שהייתה התפרצות. נראה אם נצליח להשתלט עליה ולכבות את השריפות האלה, אני מקווה שכן, אבל רואים מספרים שהולכים וגדלים גם בבנימינה וגם במודיעין והאזורים שמסביב. זה מדאיג אותנו", אמר. "ככל שנראה שלא משתלטים על ההתפרצויות נצטרך לחשוב על לצעוד לאחור. אם התחלאה תעלה לא יהיה מנוס".
אש אמר כי "אין בושה לחזור אחורה, אבל אנחנו רוצים לראות שהצעד הזה מוצדק, שיהיה אמון בצעד הזה. בהרבה מקומות לא עטו מסכות ואני לא רוצה שזה יהיה על הנייר ולא בפועל. נראה את ההתפתחויות ביום-יומיים הקרובים ונקבל החלטה בעניין".
ממונה הקורונה נשאל על דבריה של שרת החינוך החדשה, יפעת שאשא ביטון, שטענה כי משרד הבריאות מקבל החלטות על מערכת החינוך מבלי שעודכנה על כך והשיב כי שיתוף הפעולה בין המשרדים הוא חשוב ואין כוונה "ללכת מעל הראש של אף אחד", כלשונו. לאור התנגדותה של שאשא ביטון למסכות בבתי הספר, אש אמר כי זה לגיטימי שיהיו דעות שונות - וכי יתקיים דיון על הכל.
4 צפייה בגלריה
בית הספר ענבלים
בית הספר ענבלים
חזרו למסכות. כיתה במודיעין
(צילום: יריב כץ )
"אני חושב שיש גורמי מקצוע מצוינים שמקבלים החלטות מצוינות", אמר אש בתגובה לטענות נגד מטה מגן ישראל. "אנחנו נקבל החלטות טובות גם בהמשך ונקיים דיונים עם גורמי המקצוע וגם עם השרים הרלוונטים. אם יהיו חילוקי דעות - תמיד אפשר לבוא לראש הממשלה ולקבל את ההחלטות. אני מבין שלא הכל יהיה בהסכמה, אבל נעמוד על דעתנו המקצועית".
- נראה בימים הקרובים המלצה של חיסונים לילדים מעל גיל 12? "אני מעריך שכן", השיב הפרויקטור. "ההמלצה אתמול בדיון הייתה חד-משמעית. בעקבות ההמלצה החלקית לילדים שבסיכון וההתפרצויות בימים האחרונים יחד עם זן הדלתא, התמונה משתנה ואני מניח שנקבל מהר מאוד המלצה גורפת לחסן ילדים".