2 צפייה בגלריה
עילי חיות
עילי חיות
עילי חיות
(צילום: רמי זרנגר)
הסתיימה חקירת מצ"ח בפרשת עילי חיות – ואלו הכיוונים המסתמנים: כחצי שנה לאחר פתיחת החקירה בפרשת לוחם מגלן לשעבר שנפצע קשה בקיץ 2018 בקפיצה מהאמר לשיח קוצני כחלק ממסורת של היחידה המובחרת, במשטרה הצבאית סיימו את החקירה והעבירו את הממצאים לפרקליטות הצבאית. ל-ynet נודע כי לאור הממצאים, הנטייה כעת בפרקליטות הצבאית היא לזכות מחשדות פליליים את רוב הקצינים המעורבים, ובהם את הקצינים הבכירים שנחקרו, ולא להגיש נגדם כתבי אישום.
החקירה נפתחה שנה וחצי אחרי המקרה, שבעקבותיו חיות נותר משותק. היא נמשכה כחמישה חודשים וכללה איסוף עדויות וגביית גרסאות מהקצינים, ממפקד הצוות של חיות ועד למפקד היחידה שכבר קודם מאז לפקד על חטיבה - וכלה במפקד חטיבת הקומנדו. ההחלטה הסופית תתקבל בקרוב על ידי הפרקליט הצבאי הראשי אלוף שרון אפק, שבשל הרגישות הציבורית וההד התקשורתי מטפל אישית בסוגיה. לא מן הנמנע שהוא יבקש ממצ"ח לבצע השלמות חקירה, אך הכיוון המסתמן הוא שרוב הקצינים שנחקרו לא יואשמו פלילית.

בנוגע למפקד הצוות של עילי חיות יש כמה גורמים בפרקליטות ובמצ"ח שסבורים שכן יש להגיש נגדו כתב אישום, ולכן הוא זומן לשימוע בנפרד. הוא מחה על כך שביצעו הפרדה בינו לבין יתר הקצינים. לפי חקירת מצ"ח לא היה טיוח שמגיע לממדים פליליים וגם לא הסתרה - מפקד היחידה דאז, שצמח בכלל ביחידה מובחרת אחרת, היה בתפקידו רק ימים ספורים ולא הכיר את אותה מסורת.
החקירה העלתה עוד כי חומרת הפציעה של חיות נקבעה על ידי בית החולים ולא על ידי גורמי הרפואה הצבאיים בשטח, וכי העיכוב בתשאול שלו לטובת התחקיר הפיקודי נבע ממצבו הרפואי הקשה שבו היה לאחר הפציעה. במצ"ח התרשמו גם כי התקלות והשגיאות שהתגלו בתחקיר הפיקודי טופלו היטב, ולא היה בהן כדי להפוך לעבירה פלילית כמו התרשלות. חלק מהממצאים חוסים תחת חיסיון רפואי, על רקע השאלה שנחקרה מדוע יתר החיילים שקפצו במקביל אל השיח - לא נפצעו.
ניתן להעריך כי אם אכן הפצ"ר יסגור את התיק ללא כתבי אישום נגד הקצינים הבכירים, בצה"ל יפרסמו את ההחלטה, עם תמצית מנימוקיה, לצד הצהרה חריפה המגנה אירועים מעין אלה ואת השגיאות והתקלות בעקבותיהם. זאת, בנוסף להסתפקות בעונשים שכבר ניתנו לפני כשנתיים: הדחת מפקד הצוות מפיקוד ונזיפה למפקד הפלוגה.
2 צפייה בגלריה
עילי חיות
עילי חיות
חומרת הפציעה של חיות נקבעה על ידי בית החולים ולא על ידי גורמי הרפואה הצבאיים
(צילום: עוז מועלם)
ההחלטה על פתיחת החקירה התקבלה אחרי שורת פרסומים ב"ידיעות אחרונות". לפני כחודשיים נחשף ב-ynet כיצד בצה"ל מסמסו את ועדת הבדיקה שהוקמה בצבא בעקבות האסון: אלוף איתי וירוב מונה ע"י הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט לתחקר את תרבות המסורות הבעייתיות ביחידות העילית, אך מאחורי הקלעים הועדה הצבאית בחרה לבדוק נושא אחר לגמרי – הייעוד המבצעי של היחידות הללו.
הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי נתן לכך את הסכמתו וקיבל את הדו"ח הסופי מהאלוף וירוב חרף הודעות רשמיות של צה"ל, לפני ואחרי עבודת הועדה, שהיא עסקה בנושא הנורמות המסוכנות ביחידות המובחרות.
עו"ד אפרת נחמני-בר, שרון זגגי פנחס ואלון פורת, באי כוחו של מפקד הצוות, מסרו כי "הפרסום היום רק מוכיח את מה שטענו כל העת - כי החקירה כולה הייתה מוכוונת מלכתחילה רק לדרג הזוטר כדי שבסופה ניתן יהיה לטייח את הפרשה ולנקות את כל הגורמים הבכירים מכל חשד. מעורבים בכירים וגורמים בכירים נוספים עשו הכול, החל מרגע האירוע ממש, כדי לגמד את אחריותם למסורת רבת השנים שהובילה לאירוע.
"בכלל זה הסתירו עובדות ומינו 'ועדות חקירה' לבירור האירוע, אשר בפועל לא עשו דבר. די אם נזכיר שכל המפקדים הבכירים, כולל סגן מפקד היחידה שגדל ביחידה, בחרו להכחיש את היכרותם עם הנוהג ביחידה, הגם שסרטי סוף מסלול הכוללים את התרגיל הרלוונטי הוקרנו בפניהם. לצערנו, בתקופה האחרונה נראה כי ההגנה על קצינים בכירים על חשבונם של לוחמים זוטרים - הופכת לתופעה פסולה. הדבר לא רק מצער אלא חותר תחת ערכי הפיקוד היסודיים ביותר: אמינות, ודוגמה אישית".
מדובר צה"ל נמסר: "חקירת האירוע הסתיימה לאחרונה וממצאיה הועברו לפרקליטות הצבאית. בשלב זה עדיין לא התקבלו החלטות בנושא. כאשר יתקבלו החלטות הן יימסרו באופן מסודר לכל הנוגעים בדבר".