סעודיה הודיעה היום שמכלית דלק שעגנה בנמל בעיר ג'דה הותקפה על ידי סירה שהייתה עמוסה בחומרי נפץ. סעודיה מגדירה את הפעולה "מתקפת טרור", ומקשרת אותה לסדרת פעולות של המורדים החות'ים בתימן נגד תעשיית האנרגיה שלה.
המכלית שהותקפה לחופי הים האדום הייתה של חברת Hafnia מסינגפור. בחברה מסרו שאחת ממכליות הדלק שלה נפגעה כתוצאה מ"גורם חיצוני" לא ידוע. דובר משרד האנרגיה הסעודי לא ציין את שמו של כלי השיט שנפגע או את האחראים למתקפה.
2 צפייה בגלריה
מכלית דלק מ סינגפור הותקפה ב נמל ג'דה ב סעודיה
מכלית דלק מ סינגפור הותקפה ב נמל ג'דה ב סעודיה
המכלית שבה היה הפיצוץ בנמל בסעודיה
(צילום: AP)
חברת Hafnia מסרה שבזמן ש-22 אנשי צוות היו על סיפון המכלית BW Rhine בנמל ג'דה אירע פיצוץ, ולאחר מכן פרצה שריפה במכלית. הצוות כיבה את האש ולא היו נפגעים. משרד האנרגיה הסעודי מסר שנגרם נזק לחלק מגוף המכלית.
הקפטן של BW Rhine שוחח עם רשת אל-ערביה ואמר שלפני הפיצוץ נצפו בקרבת המכלית "סירות קטנות". בהודעת החברה מסינגפור נמסר כי "BW Rhine נפגעה מגורם חיצוני כשפרקה את המטענים שלה בג'דה בסעודיה, בסביבות 00:40 שעון מקומי ב-14 בדצמבר 2020, מה שגרם לפיצוץ ולאחר מכן לשריפה על הסיפון". לפי הדיווחים המכלית נשאה דלק במשקל של 60,000 טונות והגיעה מנמל ינבוע בסעודיה.
בהודעת משרד האנרגיה הסעודי נמסר כי מדובר בהמשך ל"מעשי ונדליזם וטרור נגד מתקנים חיוניים", שפוגעים לא רק בסעודיה ובמתקניה אלא גם "בביטחון וביציבות של אספקת האנרגיה לעולם ובכלכלה העולמית". דובר המשרד התייחס בין השאר לפיצוץ שהיה בחודש שעבר במכלית יוונית בנמל סעודי בים האדום, מצפון לגבול עם תימן. לפי הקואליציה שמובילה סעודיה במלחמה בתימן המכלית ספגה נזק קל כתוצאה מ"מתקפת טרור שסוכלה".
סעודיה האשימה בחודש שעבר את המורדים החות'ים מתימן, שנתמכים על ידי איראן, בתקיפת מתקן אנרגיה בג'דה ובניסיון מתקפה של "סירות נפץ" בקרבת נמל סעודי. לאחרונה האשימה סעודיה את החות'ים בהטמנת מוקשים ימיים מתוצרת איראנית בדרום הים האדום.