מסר מרגיע מהחברה שמייצרת את החיסון נגד קורונה שניתן לישראלים: ד"ר אלון רפפורט, המנהל הרפואי של פייזר ישראל, אמר הבוקר (יום ה') כי החיסון של החברה מעניק הגנה יעילה אל מול הזן ההודי (דלתא) שמתפשט בימים אלה: "הנתונים שיש לנו ממחקרים שאנחנו עושים במעבדה, גם כאלה שנעשים במקומות שבהם אותו וריאנט הודי תפס את המקום הראשון, מצביעים על יעילות מאוד גבוהה של החיסון. אנחנו מדברים על סביב ה-90% במניעה של מחלה סימפטומטית, וכ-95% יעילות במניעה של מחלה קשה שמתבטאת באשפוזים".
בימים האחרונים חלה עלייה עקבית במספר המאובחנים החיוביים בנגיף. במערכת הבריאות שוקלים להחזיר בקרוב כמה מההגבלות, כמו למשל לחייב עטיית מסכות בחללים סגורים, על מנת להפחית כמה שניתן את התפשטות התחלואה. לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, אתמול התגלו 138 חיוביים ב-42,993 בדיקות (0.3%). מספר החולים הפעילים עומד על 680, מהם מאושפזים 52 בבתי החולים. מספר החולים במצב קשה עומד על 26, ומהם נזקקים להנשמה 18 חולים.
ד"ר רפפורט ציין בהתייחסו להדבקה בקרב מחוסנים כי "היעילות יכולה להימדד בהרבה פרמטרים. בהיבטים של מדינה, של מגפה, יש משמעות מאוד גדולה למניעה של אשפוזים בגלל העומסים שזה מציב על מערכות הבריאות, אבל החיסון הזה יעיל מאוד גם נגד מחלה שהיא מחלה קלה ולאו דווקא מחלה קשה".
- איך אתם מתייחסים למה שאנחנו רואים בימים אלה? "אנחנו כרגע לא מודאגים, אנחנו עוקבים כל הזמן אחרי נתוני היעילות של החיסון נגד הווריאנט הזה כמו נגד כל הווריאנטים שהתפתחו לאורך השנה האחרונה. כל זמן שהיעילות של החיסון גבוהה, בטח במספרים ובשיעורים האלה, אנחנו לא חושבים שיש צורך לעדכן את החיסון".
2 צפייה בגלריה
אלון רפפורט
אלון רפפורט
"אנחנו לא חושבים שצריך לעדכן את החיסון". ד"ר אלון רפפורט
(צילום: הדר יואביאן )
- אנשים שהתחסנו פעמיים בישראל יכולים לחוש ביטחון? "אף חיסון לא מגן ב-100% באופן מוחלט מפני המחלה, אבל החיסון הזה מאוד יעיל. אם אנחנו מסתכלים ומשווים למשל לחיסוני השפעת שאנחנו רגילים לקבל מדי שנה, בשנים טובות חיסוני שפעת יעילים ב-60-70%. החיסון שלנו עם יעילות בשיעורים כאלה של 90 עד 95%".
- אבל מה זה אומר אם בן אדם בכל זאת נדבק? "הסיכוי שהוא יידבק הוא נמוך והסיכוי שהוא יידבק ויפתח מחלה קשה הוא נמוך. הסיכוי לתמותה גם יורד בצורה משמעותית. כך שכל הפרמטרים של היעילות מתבטאים בחיסון הזה".
2 צפייה בגלריה
מחסנים בני נוער בחולון
מחסנים בני נוער בחולון
"התופעה של דלקת בשריר הלב ובקרום הלב היא נדירה וחולפת"
(צילום: AFP)
- אנחנו רואים בימים האחרונים עלייה בכמות המתחסנים בקרב בני 12 עד 15. הרבה מאוד הורים מתלבטים ומהססים, הם יכולים להרגיש בטוחים? "עשינו מחקר שבו השתתפו כ-2,260 נבדקים בגילים האלה. חציים קיבלו את החיסון, חציים קיבלו פלצבו. בקבוצה הזאת ראינו יעילות של החיסון ב-100%. ראינו גם שהבטיחות שנצפתה באותם נבדקים בני 12 עד 15, נצפתה גם בגילים המבוגרים יותר של 16 עד 25. התופעה של דלקת בשריר הלב ובקרום הלב היא נדירה וחולפת. התועלת מהחיסון גדולה על הסיכון בו".
- פייזר העולמית עדיין רואה בישראל סוג של מעבדת מחקר? "ישראל היא לא מעבדה, אבל העובדה שבישראל נעשה מבצע חיסונים רחב עם חיסון אחד בלבד מאפשר לנו באמת לבצע איזשהו שיתוף פעולה מדעי עם משרד הבריאות. אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו, יחד עם הצוותים הגלובליים, כדי להנגיש לפה חיסונים ושלא יהיה חסר".
ד"ר רפפורט הדגיש כי בחודשים הקרובים תוכל החברה לעדכן מתי יינתן החיסון השלישי למחוסנים בישראל.