ברקע ההתפרצויות של זן הדלתא בישראל, הצגנו את השאלות המרכזיות לרופאים בכירים. פרופ’ גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר, וד"ר טל ברוש, מזכיר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות ומנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד, עושים סדר בכל הנוגע לזן ומאפייניו.
קראו עוד:
תחילה, נציין כי הזן ההודי מידבק יותר מזנים אחרים. השכיחות שלו כעת בישראל היא של כ-200 מקרים מזוהים, אבל ההערכה היא שכמחצית מהנדבקים החדשים נושאים אותו. על פי מחקרים בנושא, בין 88 ל־94 אחוזים בקרב מחוסני פייזר בשתי מנות יש הגנת חיסון מפני זן דלתא. בנוסף, אין עדויות חד משמעיות שהזן גורם למחלה קשה יותר.
2 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
ירידה מסוימת ביעילות של פייזר כנגד הווריאנט הההודי ביחס לווריאנט הבריטי
(צילום: AFP)

עד כמה החיסון יעיל נגד זן הדלתא?

"מחקרים בבריטניה בדקו את יעילות החיסונים של פייזר ואסטרהזניקה נגד זן הדלתא. החיסון של פייזר בשתי מנות שומר על יעילות רבה ואנחנו יכולים להגיד את זה במידה גדולה של ביטחון. יש ירידה מסוימת ביעילות של פייזר כנגד הווריאנט הההודי ביחס לווריאנט הבריטי, אבל היא כנראה לא מאוד משמעותית.
"אחד המחקרים הראה שלא הייתה שום ירידה ביעילות של החיסון כנגד הווריאנט ההודי בכל הנוגע לאשפוזים. באופן כללי אפשר להגיד, לפי מה שידוע לנו כרגע, שיש ירידה מינימלית ביעילות שלו מול מחלה קשה, כך שהוא כל הנראה לא גורם לעלייה במספר האשפוזים.יש ירידה יותר משמעותית ביעילות שלו נגד הדבקה או מחלה קלה. יש ירידה ביעילות של החיסון נגד הווריאנט ההודי, אבל היא קטנה יותר לעומת הירידה במקרה של הווריאנט הדרום־אפריקאי. גם במקרה של הווריאנט הדרום אפריקאי אנחנו לא רואים שיש התפרצות בארץ, למרות שהוא מנוטרל באופן הרבה פחות טוב על ידי החיסון. יש לנו מספיק ראיות כדי להסיק שהחיסון יעיל גם נגד הווריאנט ההודי".

אז למה אנחנו חוששים ממנו?

"יש רושם ממספר מחקרים, שלווריאנט הזה יש יכולת הדבקה גבוהה יותר. אם יש משהו לחשוש ממנו זה מרמת ההידבקות הגבוהה שלו בקרב אוכלוסייה לא מחוסנת. לפחות כרגע אין חשש מהותי שהווריאנט הזה יגרום לגל תחלואה רביעי וגדול בישראל, עם תמותה ואשפוזים בבתי החולים".

האם הוא גורם למחלה קשה יותר?

"הדעות חלוקות, אין מספיק עדויות שתומכות בכך. יש מחקר אחד שטוען שכן, אך זה לא מספיק כדי לקבוע בנחרצות שהווריאנט מחולל מחלה קשה יותר. אין מספיק מידע להשיב על השאלה הזו כרגע. העובדה שהוא מתפשט במהירות רבה יותר, עלולה להביא ליותר חולים במצב קשה, אך זה לא אומר שהווריאנט כשלעצמו, הוא זה שמחולל מחלה קשה יותר, אלא בגלל שנדבקים יותר אנשים, סביר שיותר גם יחלו באופן קשה במספרים מוחלטים".
האם הוא גורם לעלייה בפניות למרפאות? צפו:
עד כמה הוא הוא מידבק יותר?
"מחקרים שמגיעים מאנגליה מצביעים על יכולת הדבקה משמעותית יותר גבוהה, בעשרות אחוזים".

האם הוא מידבק יותר בקרב ילדים?

"אנחנו רואים באנגליה עלייה במקרים של הדבקות בשכבות של ילדים יותר צעירים ממה שהיה קודם. יש רושם שהוא יותר מידבק בקרב ילדים. זה משהו שצריך לתת עליו את הדעת".

ובקרב מחלימים. האם הוא מידבק יותר?

"לא, אין נתונים על העניין הזה".

ומה לגבי מיליוני המחוסנים בישראל?

"החיסון מגן טוב מפני הווריאנט ההודי, אך מעט פחות טוב לעומת הווריאנט הבריטי והווירוס המקורי. עם זאת, שיעור ההדבקה בקרב מחוסנים מעט גבוה יותר וצריך לזכור שגם מחוסנים יכולים להידבק".

האם ההתפרצויות המקומיות הללו יכולות לסמן גל רביעי?

"כרגע רוב המומחים בדעה שאנחנו לא עומדים בפני התפרצות רחבה עם מספרים גדולים של חולים קשים. כן יכול להיות שאנחנו הולכים להתפרצות רחבה יותר בכל מה שנוגע לילדים, העובדה ששנת הלימודים עומדת להסתיים, משחקת לטובתנו בעניין הזה. מאוד חשוב להדגיש לאנשים בסיכון שכדאי להם להישמר טוב בימים הקרובים ובוודאי לשים מסכות כשהם פוגשים אנשים אחרים".

האם אפשר לזהות בבדיקת קורונה שמדובר בזן הדלתא?

"לא, יש לבצע בדיקות PCR מדויקות או ריצוף של הנגיף. יש בדיקת PCR המשכית שיכולה להצביע על חשד ראשוני אבל היא לא הבדיקה הזמינה הרגילה במעבדות אלא בדיקה מיוחדת. כל הדגימות החיוביות היום, הולכות לריצוף ולכן יודעים תמיד האם מדובר על הווריאנט או לא".

האם יש כוונה להקדים את מתן החיסון השלישי?

"כרגע לא רואים ירידה ביעילות של החיסון, צריך לחכות שיהיו מספיק ממצאים ואז להחליט אם לתת חיסון שלישי לאנשים שחוסנו בשתי מנות".
2 צפייה בגלריה
מחסנים בני נוער בחולון
מחסנים בני נוער בחולון
החיסון יעיל בקרב ילדים
(צילום: AFP)

האם החיסון בקרב ילדים יעיל יותר מאשר בקרב מבוגרים?

“מבחינת רמת הנוגדנים, ילדים מגיבים יותר טוב לחיסון. לכמה זמן או עד כמה זה יעיל? זה עוד לא ידוע. נראה שהחיסון מאוד יעיל בילדים”.

האם הגרסה הבאה של החיסון צפויה להיות מותאמת יותר לזן ההודי?

“פייזר ומודרנה כן עובדות על חיסון לכל מיני וריאנטים. אין לנו יותר פרטים מזה אך כן מנסים להתאים חיסונים לזנים השונים ובמקביל עובדים על חיסון לכל סוגי הקורונות. אנחנו יודעים שהחיסון הזה לא יעיל לכל סוגי הקורונה. צריך שיהיה חיסון פאן־קורונה. עובדים על זה”.

במה הוא שונה מהזן הבריטי שהיה דומיננטי במיוחד בארץ?

“מדובר על מוטציות שונות. המוטציות הללו משנות את הקשירה של הנגיף למערכת הנשימה וכתוצאה מזה הוא גורם לכך שיש שוני בשיעורי ההדבקה. זה נראה שההודי הוא פי 1.5 יותר מידבק מהבריטי, אבל אלו הם הנתונים מאנגליה”.