כביש רפאל איתן, שאמור לעבור בסמוך לקו הסגול של הרכבת הקלה ברמת גן, נהפך למוקד מריבה בין תושבי העיר. ראש העירייה הנוכחי מאשים את קודמיו, ומשרד התחבורה לא החליט מי צודק. צללנו לסיפור על פרטאץ' ישראלי ולחצים פוליטיים שגורמים לתושבים להשתלח אלו באלו ומדינה שלא החליטה מה נכון עבור תושביה.
7 צפייה בגלריה
כביש המריבה
כביש המריבה
תכנון השיקוע לכביש המריבה
(מתוך אתר נת"ע)
כביש רפאל איתן בסמוך לשכונת קריניצי החדשה ברמת גן תוכנן לפני עשרות שנים. עם ההחלטה להקים את הרכבת הקלה נקבע בשנת 2006 שייסלל כביש דו מסלולי ודו נתיבי בסמוך לרכבת הקלה ובשיקוע שיגיע עד לעומק של 12 מטר. לצד הכביש המתוכנן הוקמה שכונת קריניצי החדשה.
לפני כעשור עיריית רמת גן העבירה מובל ניקוז באזור, בניגוד לתוכניות ולהבטחות, בגובה שלא יכול לאפשר את השיקוע שתוכנן מלכתחילה, ויאפשר שיקוע של כ-6 מטרים בלבד. מאיפה סופרים את העומק? גם על כך ניטש ויכוח.
התושבים, שהבטיחו להם שכונה ירוקה, טוענים שהשיקוע חסר משמעות במתכונתו החדשה מבחינת זיהום האוויר והרעש שכביש ראשי כזה יגרום, ויחד עם תושבי כפר אזר מעברו השני של הכביש המתוכנן פנו לבית המשפט וביקשו לעצור את התוכנית. ראש העיר ומשרד התחבורה התערבו וניסו להגיע לפשרה, טיוטות הוחלפו ולתושבים הובטח: הכביש יבוטל. ההבטחות הגיעו עד ללשכת השרה מירי רגב והיא ריכזה חלק מהדיונים בנושא.
7 צפייה בגלריה
כביש רפאל איתן
כביש רפאל איתן
כך נראה תוואי הכביש ממרפסת בשכונה
אלא שאז, ברגע האחרון, תושבי שכונת קריניצי הוותיקה גילו על ההסכמות, נכנסו לתמונה וטענו שביטול הכביש יוביל את התנועה הערה אל רחובותיהם הפנימיים העמוסים והגדושים גם כעת. ראש עיריית קריית אונו הסמוכה הזדעק ואמר שהבנייה בסביבה תיעצר ללא כביש. ומשרד התחבורה? התנער מהטיוטות. מתברר שעכשיו כן דרוש כביש חדש.
ראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן (שמתגורר בקריניצי החדשה, אגב) טוען שאם כבר עושים כביש - שיהיה לכלי רכב חשמליים בלבד. אלא שבמועד פתיחת הכביש המתוכנן, בשנת 2026, נראה שלא יהיו מספיק כאלו בישראל.
מהמרפסת של יעל פרידלנדר, תושבת שכונת קריניצי החדשה, רואים את מקטע העפר שעליו יקום הכביש. לטענתה פניות להזזת המובל נעשו לפני שנים. "ההבדל הוא שלכל מטר שיקוע יש השפעה כמו תשעה מטרים מבחינת זיהום האוויר. בשיא הפרדוקס - מעל הכביש הזה מתגוררים רופאי שיבא עם המודעות הכי גדולה לתחלואה מסביבת הכביש בסרטן".
מנגד, טוענים תושבי שכונת קריניצי הוותיקה שמדובר בכביש בסדר גודל של ארבעה נתיבים שרבים מהישראלים חיים לצידו בתוך הערים. אך לדבריה של פרידלנדר "מדובר בכביש ראשי בינעירוני שחותך שכונה קטנה ברמת גן שהובטח לתושביה שהיא תהיה שכונה ירוקה. בית המשפט יצטרך להתמודד עם דילמה קשה - פגיעה בריאותית בתושבים או עיכוב הפרויקט בעקבות הזזת המובל".
הזזת המובל, שנבנה בניגוד לתוכניות כאמור, יכולה להיות פתרון, אלא שעלות מהלך כזה כעת מוערכת בעשרות מיליוני שקלים, והוא עלול להביא לעיכוב של שנתיים בפרויקט הקו הסגול של הרכבת הקלה. "אם לא ניתן לבצע את השיקוע, אנחנו טוענים שאנשים יכולים לנסוע ברכבת הקלה, או שיסעו דרך כביש 4 הסמוך. בשכונת קריניצי הוותיקה יש כבישים צרים אך בכל מקרה יסעו דרכם משום שהכביש המתוכנן לא מתחשב בחלק גדול מהצרכים. אם הייתי בונה בניגוד לחוק לא היו מאשרים לי את זה בדיעבד ולעיריית רמת גן כנראה שכן".
7 צפייה בגלריה
כביש המריבה
כביש המריבה
(מתוך אתר נת"ע)
7 צפייה בגלריה
כביש המריבה
כביש המריבה
(מתוך אתר נת"ע)
בשכונת קריניצי הוותיקה טוענים שמדובר בתופעת 'נימבי' (ראשי תיבות באנגלית שמשמעותם "לא בחצר האחורית שלי"), ושחייהם כבר כעת נהפכו לגיהנום בעקבות הפקקים ברחובותיה הפנימיים של השכונה. אילת קרטה, תושבת השכונה, טוענת ש"תקום שכונה גדולה בבקו"ם וכל התנועה תתנקז לרחובות הקטנים כאן כשגם ככה יש כאן פקקים מטורפים גם היום. רמת גן וקריית אונו קיבלו תקציבים בשביל הכביש הזה וניתן לקרות (מלשון קירוי) אותו כך שיתאים לכולם".
לדבריה, "איך אפשר לבטל כביש כזה, שעתיד לנקז את כל התחבורה בבקעת אונו? אנחנו נהיה פקק אחד גדול. איך ראש העיר שגר שם לא מעדכן גם אותנו? זיהום אוויר נמצא גם כאן כשרכבים עומדים בפקק חצי שעה בתוך רחובות קטנים, אנחנו חיים בגיהנום כשכל התנועה לשיבא עוברת כאן, ויש פתרונות לכביש הראשי גם בשיקוע של 6 מטר עם קירוי. חייבים לכנס את כולם לפתרונות".
ראש העיר הנוכחי כרמל שאמה הכהן אמר ל-ynet כי אין חובה בכביש כעת, והצעתו היא לאפשר את פתיחתו לכלי רכב חשמליים בלבד כי "בריאות הציבור חשובה מזרימת התנועה".
לדבריו, "תושבים שרכשו דירות בצמוד לכביש טוענים שידעו שיש אופציה לקירוי כשכרגע מדברים על חצי שיקוע. אנחנו בין הפטיש לסדן כעירייה גם בגלל טעויות עבר שנעשו אצלנו על ידי ההנהלה הקודמת, וגם כי יש שכונה אחת שרוצה ככה ואחת שרוצה אחרת. או שישהו את פיתוח הכביש עד שיהיו רכבים חשמליים - או הגבלת תמרור ואכיפה לתנועה חשמלית בתוך הכביש ואז אפשר לפתוח בתאריך היעד".
מנגד, ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, פנה למנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, וטען כי "פוליטיקה קטנה ומקומית של אינטרסים זרים, עלולה להביא לכך שהאסון התחבורתי והלא חוקי הזה יביא לעצירת פיתוח כל האזור". במכתבו ציין גל כי על הכוונה לבטל את הכביש גילה מהתושבים המתנגדים ולא מטעמו של משרד התחבורה.
מאבקו של שאמה הכהן במשרד התחבורה הגיע גם להתנצחות חריפה עם המנכ"ל. ראש העיר טען בקבוצת ווטסאפ שכונתית שמשרד התחבורה מתנהל כ"נוכל" והאשים את המנכ"ל בכך ש"ברח" מפגישה בנושא.
במכתב ששיגר מנכ"ל משרד התחבורה לשאמה הכהן ציין מלכה כי לא השתתף בפגישה כי עסק בנושא סגירת שמי המדינה, ושלח במקומו נציגים בכירים. "קיבלתי עדכון על הודעותיך לתושבים במדיה החברתית, שמלבד שהיו נגועים באי דיוקים (בלשון המעטה), גם כוונו אליי באופן אישי תוך שימוש במילים בוטות שאין מקומן במחוזותינו, תוך שאתה מכפיש אותי באופן אישי".
המנכ"ל הוסיף: "צר לי, אך אני מבין שאין ברצונכם לקדם פשרה, ומשכך אני ומשרד התחבורה וחברת נת"ע נאלצים למשוך ידינו מכל ניסיון למצוא פשרה, זאת על אף המאמצים האדירים והבדיקות שנעשו בנפש חפצה כדי למצוא פתרון".
7 צפייה בגלריה
ההתכתבות של ראש העיר עם התושבים
ההתכתבות של ראש העיר עם התושבים
ההתכתבות של ראש העיר עם התושבים

בנת"ע אמרו כי "יפעלו בהתאם להנחיות משרד התחבורה ובית המשפט". במשרד התחבורה ניהלו משא ומתן לביטולו של הכביש במעורבות לשכת שרת התחבורה רגב, וכעת נראה שחזרו בהם בעקבות הלחץ שהפעילו העיריות השכנות ותושבי השכונה הוותיקה.
במשרד לא הגיבו בתחילה לשאלות ynet בנושא ובראשן - מהו האינטרס הציבורי לעמדת משרד התחבורה: סלילת הכביש במתכונת הנוכחית או ביטולו? מצד אחד התנועה באזור גדושה ונמצאת בפיתוח מואץ ומן הצד השני הטענות לזיהום אוויר ופגיעה באיכות החיים, כשיש אלטרנטיבה לכביש בדמות הרכבת הקלה וכביש 4.

משרד התחבורה: קיבלנו פניות לקידום מהיר של סלילה

גם אחרי כן, בתגובת המשרד אין עמדה ברורה: "דרך רפאל איתן ברמת גן הינה חלק ממערך כבישים שנועד לשרת את מרחב כפר אז"ר, תל השומר, רמת אפעל וקריית אונו", נמסר. "הדרך צפויה לשרת את כלל משתמשי הדרך, לרבות תחבורה ציבורית, הולכי רגל, ורוכבי אופניים. הכביש אושר סטטוטורית עוד לפני הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, וקודם על ידי עיריית רמת גן, הרשויות המקומיות הסמוכות ומוסדות התכנון המקומיים, המחוזיים והארציים. לבקשת עיריית רמת גן, נכלל במיזם שיקוע 'דרך רפאל איתן', במקטע הסמוך לכפר אז"ר, וכפועל יוצא, הוא תוקצב ונכלל במכרזי הביצוע של הקו הסגול.
"עיריית רמת גן ביצעה מובל ניקוז בתוואי התת"ל (תכנית תשתיות לאומיות), שאינו תואם את הוראות התוכנית, דבר שדרש שינוי מינורי בתצורת השיקוע. בשבועות האחרונים, לבקשת עיריית רמת גן, ניסה המשרד לקדם פשרה לנוכח בקשות תושבים ברח' חיים בר לב וסביבתו, שיצאו כנגד סלילת הדרך.
"שרת התחבורה ומנכ"ל משרדה קיימו סיורים בשטח ונפגשו עם הגורמים הרלוונטיים במטרה לסייע בפתרון המחלוקת. במהלך הניסיון למצוא פשרה, נתקבלו פניות מגורמים המבקשים לקדם במהירות את סלילת הדרך, בהן הרשויות הגובלות, נציגויות תושבים, וגורמי מקצוע נוספים.
"המשרד הציע פשרה המאפשרת פגיעה מינימלית במערך התחבורתי הסובב ובעשרות אלפי תושבים ומועסקים במרחב, לצד מניעה מכלי רכב מזהמים לנסוע בדרך. זאת, במטרה לשמור על רווחת התושבים המתגוררים בסמוך לכביש, וכחלק ממערך ממשלתי לצמצום זיהום אוויר מתחבורה. לצערנו, עיריית רמת גן לא קיבלה הצעה זאת.
"הנושא נמצא בימים אלא בערכאות משפטיות. משרדנו יקבל כל הכרעה של בית המשפט בנושא".