ראש צוות חיסוני הקורונה במשרד הבריאות, ד"ר אורי פיינשטיין, אמר כי לפי ההערכות תוך כמה שבועות יגיעו חיסונים נגד קורונה בכמות לא גדולה. בהמשך, לדבריו, יצטברו יותר ויותר מנות כך שיתאפשר לחסן את כל מי שיבחר בכך.
2 צפייה בגלריה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
חברת פייזר האמריקנית בדרך להוציא חיסון נגד קורונה
החיסונים הראשונים יגיעו תוך כמה שבועות
(צילום: EPA)
בדיון שנערך היום (שלישי) בוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא החיסונים אמר פיינשטיין שחיסון שלא יקבל אישור ממנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) לא יינתן בארץ - תוך רמיזה לחיסון הרוסי. "אנחנו נעזרים ונסמכים בעיקר על הרשויות הרגולטוריות הכבדות יותר שאיתן יש לנו מערכת יחסים מתמשכת", אמר פיינשטיין.
על החיסונים שיגיעו לארץ אמר ראש צוות החיסונים כי "לכל אחד מהחיסונים ולאלה מהם שיש מנה שנייה וזה רוב החיסונים, המנה השנייה ניתנת במועד אחר וכל מטופל צריך לדעת איזו מנה הוא קיבל".
בדיון השתתף גם פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה, שאמר כי לחיסון הישראלי שנמצא כעת בשלב הניסויים על בני אדם לא נמצאו עד כה תופעות לוואי. "אני מקווה שבהמשך שלו נראה גם יעילות טובה", אמר רוטשטיין. יואב גל, נציג משרד הביטחון אמר כי עלות פיתוח החיסון של המכון הביולוגי עומדת על כחצי מיליארד דולר. "התקציב לא היה שיקול מרכזי מכיוון שבכל תקופה של סגר בשבוע עולה הרבה יותר מכל הפיתוח", אמר.
2 צפייה בגלריה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
חיסון רוסי שפיתחה רוסיה ל נגיף ה קורונה
אם לא יעבור אישור FDA - לא יגיע לארץ. החיסון הרוסי
(צילום: AP)
ישראל חתמה על הסכם עם חברת התרופות "מודרנה" שבשלב הזה מבטיח חיסונים למיליון אזרחים, ובהסכם נוסף שנחתם מול חברת "פייזר", הובטחו חיסונים לארבעה מיליון אזרחים נוספים. בעוד שבשלב הזה לא צפויות הפתעות מיוחדות באשר לקבוצות שתקבלנה עדיפות בתור לחיסון, כשהראשונים להתחסן יהיו ככל הנראה חברי הצוותים הרפואיים ואוכלוסיות מבוגרות, לגבי אופן מתן החיסונים צפויה מתיחות בין משרד הבריאות לקופות החולים.
על פי אחד התרחישים שהוצגו בימים האחרונים משרד הבריאות יקים מתחמי חיסון ויזמן אליו באמצעות קופות החולים את המתחסנים הראשונים. על פי ההצעה, במתחמים הללו יחסנו קופות החולים את 500 אלף המתחסנים הראשונים – אך כל המהלך יהיה תחת הפיקוח של משרד הבריאות, ובמתקן ייעודי שלו.
מלי קושא, האחות הראשית של מאוחדת, אמרה כי בקופת החולים נערכים לחסן ב-60 מוקדים שונים. "אני צופה שאם אנחנו ניכנס לתקופה שגם חיסוני שפעת וגם חיסוני קורונה אנחנו נצטרך סיוע וזה משהו שאנחנו אומרים בכל מפגש שלנו עם הרגולטור וצריך לחשוב על הכנסת חובשים לאופרציה", אמרה. קושא ציינה גם כי בחברה החרדית והערבית נשמעו התנגדויות לחיסון בליווי תאוריות קונספירציה.
בתוך כך, ראש "מגן ישראל" פרופ' נחמן אש אמר בתום הערכת המצב היומית של משרד הבריאות כי "אנחנו במצב חירום. יש עליה בתחלואה יחד עם תחושה בציבור שהקורונה הלכה. נתכנס לחשוב מה הצעדים המידיים שצריך לעשות כהמלצה לקבינט. בינתיים נמשיך את הצעדים האינטנסיביים סביב החקירות, הבדיקות והבידודים".
יו"ר הוועדה עפר שלח אמר כי "צריך להניח שבנקודת זמן מסוימת נזדקק לכוח אדם ומבצעי חירום ויש להתכונן לכך מראש. בנוסף, יש לטפל בדחיפות בנושא של בדיקות סרולוגיות שמטריד אותי ואת חברי הוועדה. אם נדע כמה אנשים אפשר שלא לחסן, תהיה לזה משמעות גדולה בהמשך וזו עוד סיבה להשתמש בבדיקות הסרולוגיות שנמצאות בידי משרד הבריאות".