אגף מעונות היום במשרד העבודה והרווחה החל בשיתוף פעולה עם כמה רשויות מקומיות לצורך אכיפת חוק הפיקוח במסגרות לגיל הרך שנועד להגן על שלומם של פעוטות. כך נודע ל-ynet. בתום ההכשרה ברשויות, יוסמכו בהן מפקחים לגיל הרך שיעבדו בממשק ישיר מול משרד העבודה והרווחה.
מטרת המערך החדש היא להגדיל באופן משמעותי את כמות המפקחים, ובמקביל לאפשר לרשויות המקומיות שמכירות טוב יותר את השטח להגיע לכמה שיותר מסגרות ולוודא את רישומן למשרד.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי פורום הגנים הפרטיים, כיום קיימות בישראל כעשרת אלפים מסגרות פרטיות לגיל הרך. ואולם, במשרד העבודה והרווחה, שאמון על אותן מסגרות, רשומות פחות מ-3,000. מערך הפקחים החדש יגדיל את כמות המסגרות הרשומות, וימנע העסקת סייעות שאינן מתאימות לעבוד במסגרות מסוג זה.
במסגרת הפיילוט, בכל רשות מקומית יוסמך מנהל פיקוח ואליו יוכפפו כמה עובדים, כפי שיחליט ראש הרשות, והם יבצעו את הפיקוח במסגרות לגיל הרך. בשלב הראשוני יבדקו הפקחים האם למעונות אישור ראשוני להפעלה (שכולל בדיקת רישום פלילי לכלל הצוות במעון), והאם הצוות עבר הדרכה של עזרה ראשונה והתנהלות בטוחה. במקביל יבוצעו מיפוי וספירה של כלל המעונות בשטח הרשות.
הרשויות שהביעו נכונות לשתף פעולה עם משרד העבודה והרווחה הן ראשון לציון, פתח תקווה, קריית ביאליק, לוד, חוף הכרמל, ירוחם וראש העין. "מדובר במהלך משמעותי ורחב היקף שיסייע לנו במאמץ להסדרת מערך הגיל הרך להגן על שלום הפעוטות", אמר שר העבודה והרווחה איציק שמולי.
הוא הוסיף: "הצעד הזה מצטרף לשורה של צעדים שהמשרד בראשותי יוזם להרחבת מערך הפיקוח, ובתוכם מבצע אכיפה חסר תקדים במעונות יום ברחבי הארץ, כדי לאתר ולמנוע את מקרה ההתעללות הבא. אני קורא לרשויות נוספות לבוא ולשלב כוחות איתנו".
2 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"לאתר ולמנוע את מקרה ההתעללות הבא". השר שמולי
(צילום: אבי מועלם)
עם זאת, יש לציין כי מדובר בפתרון ביניים. תקנות הבטיחות בחוק הפיקוח, שאושר בכנסת כבר ב-2018 ואמור להביא לרפורמה שתמנע מקרים של רשלנות, התעללות והזנחה בגיל הרך, עדיין לא הובאו לאישור. משרד העבודה והרווחה מייעד את יישום החוק בשטח החל מ-1 בספטמבר 2021.
ברקע הדברים יוזכר כי אתמול הוארך מעצרה של לובה קזקביץ' (63), שחשודה בהתעללות בפעוטות במשפחתון שבבעלותה. במשטרה טוענים כי היא גם שיבשה את חקירתה, לאחר שלפי החשד הזמינה בעל מקצוע למחוק את צילומי האבטחה ממצלמות הגן.