על רקע העלייה בתחלואה בקורונה, סגן שר הבריאות יואב קיש אמר היום (שלישי) כי הוא מתנגד להסרת הסגר ביום שישי ואף ביום ראשון בנתוני התחלואה הקיימים. בריאיון לאולפן ynet הביע קיש אופטימיות לגבי ירידה בתחלואה הקשה כבר החודש בעקבות מבצע החיסונים ותקף את יו"ר כחול לבן בני גנץ: "הוא כופה על משרד הבריאות יציאה לא מבוקרת מהסגר".
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
אופטימי לגבי החיסונים. סגן שר הבריאות יואב קיש
(צילום: אבי מועלם)
קיש נשאל האם הסגר יסתיים ביום שישי, לנוכח נתוני התחלואה הגואים. "משרד הבריאות ביקש סגר עד יום ראשון. אנחנו רוצים לראות את הנתונים, אנחנו בשיא של התפרצות המגפה. מצד אחד אתם מדברים על המחיר הכבד של ינואר עם מעל 1,400 מתים ופברואר מתחיל באותה רמת תחלואה גבוהה, לא רואים ירידות. הדבר היחיד שיכול לשנות את זה ואני מאמין שזה יקרה זה החיסונים, וכל יום שעובר, יותר אנשים מקבוצת הסיכון יהיו מוגנים ולכן זה נותן תקווה. החיסונים יצילו חיי אדם ולדעתי בפברואר נראה ירידה במספר החולים הקשים".
קיש תקף בחריפות את יו"ר כחול לבן בני גנץ, שהתעקש שהסגר יימשך עד ליום שישי ולא ראשון, ואמר כי "הוא כופה על משרד הבריאות יציאה לא מבוקרת מהסגר". לדבריו, "אני מודאג ממספרי ההדבקה הגבוהים, בחוץ עושים סרטים אורלי וגיא, וכשעושים לנו אורלי וגנץ כזה בישיבה אני מודאג. עם כל הכבוד, לצאת מסגר כשמקדם ההדבקה (ה-R) מתקרב ל-1, זה אומר עליית מדרגה בתחלואה. רק כשנתחיל לראות ירידה במאומתים, בחולים הקשים, נוכל לדבר על פתיחה".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"עשה לנו אורלי וגנץ"
(צילום: קובי קואנקס)
סגן השר הודה כי "זה לא משנה כמה נילחם על הארכת הסגר, אם יגיע רה"מ החליפי שמשפיע כמו רה"מ, ומחליט לא להעביר שום דבר אז לפי זה בשישי בבוקר אין סגר. עד שהחליטו על הבחירות, גנץ לא התעקש על זה ורה"מ הוביל את הקו בנושא. גם בחילוקי הדעות ביניהם, גנץ שינה את עמדתו והלך עם רה"מ. מה שראינו בישיבה האחרונה זה שמרגע שיש הכרזה על בחירות אז גנץ החליט, וזה היה מאוד ברור בדיון, שהוא שווה ערך לרה"מ ולפי החוק אין שום דבר שיזוז עכשיו בלי הסכמה של שניהם. לכן אם גנץ חושב שביום שישי ב-7 בבוקר ישראל צריכה לצאת מהסגר זה מה שיקרה".
מבחינתך להמשיך בסגר גם אחרי יום ראשון? "אני אומר לך שאם לא נראה ירידה בחולים הקשים החדשים ובכלל החולים הקשים במערכת - ואנחנו בעומס עצום על מערכת הבריאות -זאת תהיה טעות לצאת מהסגר ביום ראשון".
-ביום ראשון הקרוב אין מצב לפתוח את מערכת החינוך? "יש כמה ימים טובים עד יום ראשון, אם הייתי צריך להחליט אם מחר היא תיפתח לא הייתי תומך. אם עוד כמה ימים נתחיל לראות ירידה בחולים הקשים ונשמע שהחיסונים אפקטיביים, אפשר יהיה לחשוב על יציאה מהסגר".
מה הבעיה לפתוח עסקים שיכולים להעניק שירות פרטני? יחידני? "לי יש תפיסה ברורה לגבי מסחר, ומה שעשינו בפעם שעברה - פתיחה רק של חנויות הרחוב - יצר אפקט הפוך של התקהלות ועומסים, ואם פותחים את המסחר אז את כולו. ברגע שמחליטים לפתוח, אז לפתוח חלקית זה טעות כי זה מאגד אנשים מכל האזורים ומערבב מאזורים ירוקים ואדומים".


סגן שר הבריאות נשאל האם ישנה האטה בקצב החיסונים והשיב כי "אנחנו מרכזים מאמץ באוכלוסייה שעוד לא התחסנה, אני לא מדבר על הגילים הצעירים, אותה אוכלוסיית סיכון שלא התחסנה עדיין ומעל גיל 50 ואנחנו ממוקדים בה. זה מוריד קצת את הפוקוס מהמשך החיסונים וכרגע המיקוד צריך להיות שם ולא באוכלוסייה צעירה של 35 ומטה שהיא באופן יחסי ברמת סיכון נמוכה". לדברי קיש, "לא יקרה מצב שחיסונים ייזרקו לפח, אם יש עודף פותחים לכולם וזה מלווה את כל מבצע החיסונים".
סגן השר גינה את התמונות של ההלוויות ההמוניות שראינו השבוע. "התמונות מזעזעות, בעניין הזה אני שותף לחשש מדוע לא הייתה אכיפה, זה רע מאוד. אני שומע את האמירות של החרדים, 'תראה את ההפגנות, להם מותר'. כשהייתי ילד אימא שלי אמרה לי שאם אני רואה מישהו קופץ מהגג לא לרוץ אחריו. אז זה לא תירוץ שאלה מתנהגים ככה ואלה ככה. אנחנו צריכים לשמור ולא להגיע למקומות האלה ויש אחריות אישית, מנהיגות ואכיפה".
-אתה מרגיש שהמנהיגות החרדית מפקירה את התושבים שלה? "לא, דווקא בערב לאחר מכן הייתה עוד הלוויה ושם ראיתי את הרב אדלשטיין שהוא ממנהיגי החרדים יושב בבית ומספיד. יש גם במגזר החרדי פלגים שונים, הקיצוניים גם ככה בעייתיים ביחסם לישראל ומוצאים אותם גם באירוע הזה בקיצוניות, המיינסטרים כן נזהר, ועובדה שהמגזר החרדי הוריד את ה-R אצלו להכי נמוך".
קיש התייחס לבחירות שיתקיימו במרץ בצל הקורונה: "קודם כל זו עבודה של ועדת הבחירות המרכזית והם נערכים לכך. יהיו קלפיות למבודדים וחולים, אני לא יודע מה הם מתכננים לעשות בתוך המחלקות אבל מי שיש לו רכב בבידוד יוכל להיכנס לרכב וייתכן שיהיו הסעות. זה ידרוש יותר כסף וישראל נערכת להצבעה בתקופת קורונה".
מכחול לבן נמסר בתגובה: "מישהו צריך לעדכן את סגן השר שתפקידו של משרד הבריאות זה להוציא אותנו מסגר, לא להתאהב בו כפתרון. כחול לבן גאה שהביאה את הממשלה לדון על תכנית יציאה אחראית בדרך לשיקום הכלכלה שלנו".