בשל סלילת כביש שתוכנן לפני עשרות שנים בשכונה חדשה ברמת גן, העירייה עלולה לעכב את סלילת הקו הסגול של הרכבת הקלה כך שייפתח שנה וחצי אחרי המתוכנן. לפי חוות הדעת של נת"ע, האחראית על הרכבת הקלה, דחיית הטיפול בכביש המתוכנן תגרור עיכוב בפרויקט הקו הסגול של הרכבת שאמור לעבור באזור לאוקטובר 2027 ועלות האיחור יעמוד על מיליוני שקלים.
6 צפייה בגלריה
כביש המריבה
כביש המריבה
כביש המריבה ברמת גן
(מתוך אתר נת"ע)
הקו הסגול אמור לקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל. אורך הקו הצפוי כ-29 קילומטרים במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות.
מקור העיכוב בתעלת ניקוז סמוך לכביש רפאל איתן ליד שכונת קריניצי החדשה בעיר. הכביש תוכנן לפני שנים, ועם ההחלטה להקים את הרכבת הקלה נקבע בשנת 2006 כי ייסלל כביש דו-מסלולי ודו-נתיבי ליד הרכבת בשיקוע שיגיע לעומק של 12 מטרים. למרות זאת, לפני עשור העירייה העבירה תעלת ניקוז באזור, בניגוד לתוכניות ולהבטחות, בגובה שלא יכול לאפשר את השיקוע המלא, אלא רק בחלקו - לעומק של שישה מטרים.
התושבים פנו לבית המשפט וביקשו לעצור את התוכנית משום שהשיקוע החלקי חסר משמעות מבחינת זיהום האוויר והרעש שייפלטו מהכביש. העירייה טענה בבית המשפט כי היא יכולה להנמיך את תעלת הניקוז שהוקמה על ידה בניגוד לתוכניות המקוריות תוך כשנה וחצי.
בחוות דעת שהגישה העירייה צוין כי תידרש שנה וחצי להזזת התעלה כדי לשקע את הרכבת הקלה והכביש בהתאם לדרישת המתנגדים. לפי העירייה, עלותו של הפרויקט יותר מ-14 מיליון שקלים. "בית המשפט מתבקש להורות בפסק דין כי לרמת גן תינתן אפשרות להסיט את המובל על פי חוות הדעת", נכתב בנוסף בבקשה לבית המשפט.
6 צפייה בגלריה
כביש המריבה
כביש המריבה
הדמייה של נת"ע לאזור המיועד
(מתוך אתר נת"ע)
6 צפייה בגלריה
כביש המריבה
כביש המריבה
(מתוך אתר נת"ע)
גם נת"ע, החברה שאחראית כאמור על סלילת הרכבת הקלה, הגישה תגובה לבית המשפט בדמות חוות דעת על אורך הטיפול בפרויקט הכביש, שממנה עלה כי זמן העבודות יחד עם פרסום מכרז ובחירת קבלן יגיע ל-30 עד 33 חודשים. כך, הפרויקט יסתיים רק בשנת 2024 ועלותו תעמוד על 25 עד 30 מיליון שקלים.
לפי חוות הדעת שהגישה נת"ע, ייגרמו עיכובים משמעותיים בפרויקט הקו הסגול כולו: ייעצר הביצוע בכל המקטע הצפוני והקבלן יפוצה, שלב הבדיקות הרוחביות יידחה משום שלא ניתן לדלג על מקטעים חסרים, וכך במקום לוח הזמנים הנוכחי שאמור להביא להפעלה מסחרית במרץ 2026, הפעלת הקו תידחה לאוקטובר 2027 - דחייה של יותר משנה וחצי. ההערכה היא נזק של מאות מיליוני שקלים לנוכח הדחייה בפרויקט הכולל עלויות ישירות כמו פיצוי לקבלנים ועלויות עקיפות למשק בעקבות דחיית פרויקט הענק.
"התנהלות שרירותית וחסרת אחריות של גופים ממלכתיים היא אחת הסיבות המשמעותיות לעיכובים בקידום פרויקטים גדולי ממדים שכאלה. מקרה זה הוא דוגמה מובהקת לכך", נכתב בתגובת נת"ע. החברה אף ציינה כי רמת גן לא עומדת בסיכומים אחרים מולה כמו ההסכם לשיפור מערכת הניקוז העירונית שגרמה גם השנה להצפות בתחנת ביאליק הנבנית במסגרת פרויקט הקו האדום.
6 צפייה בגלריה
כביש המריבה
כביש המריבה
הכביש בשכונת קריניצי החדשה
(מתוך אתר נת"ע)
"עיכוב משמעותי של פרויקט לאומי מסוג זה ודחיית מועד הפעלת רכבת קלה שצפויה לשרת כ-200 אלף נסיעות ביום, מתוך מטרה לספק לציבור אמצעי יעיל ונוח ולצמצם את ההשפעות הסביבתיות של הפעלת התחבורה הפרטית, הוא חסר כל הצדקה", נכתב.
מנגד, לדברי עו"ד מיכה גדרון, המייצג דיירים במערב קריניצי שמתגוררים בצמוד לתוואי הכביש: "המדובר באחד המקרים האבסורדיים שבהם נתקלתי. עיריית רמת גן ביצעה בנייה לא חוקית של מוביל ניקוז, כאשר את המחיר עלולות לשלם מאות משפחות שדירותיהן יהיו חשופות למפגעי זיהום אוויר ורעש. אני תקווה כי בית המשפט יקבל את הצעת עיריית רמת גן להזיז את מיקום המובל למרות העיכוב שהדבר יגרום בקידום עבודות הבנייה של הקו הסגול, כך שיהיה ניתן לסלול את הכביש עם השיקוע שתוכנן".
למרות טענות הדיירים, גורמי המקצוע טוענים שהכביש לא יוביל לזיהום אוויר חריג משום שבמרבית השכונות הסמוכות לצירי התחבורה שבהם תעבור הרכבת הקלה קיימים נתיבי תנועה וכי דחייה של שנה וחצי בפרויקט לאומי בעקבות מאות מטרים בודדים של כביש הצמוד לשכונה - לא מוצדק.
מעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "בסולם הערכים וסדרי העדיפויות של העיר רמת גן בריאות הציבור נמצאת הרבה מעל ערכים כמו כסף ולוחות זמנים של פרויקט, חשוב ככל שיהיה. בכל מקרה עד היום משרד התחבורה כשל ופספס במספר שנים את התחזיות של עצמו להשלמת פרויקטים דומים, כך שגם אם תהיה דחיה של שנה וחצי סביר שחלקים אחרים בקו יתעכבו יותר והמקטע המשוקע ימתין להם ולא ההפך".