אי הבנה בין המפקדים ברשת הקשר הובילה לירי פגז הטנק לעזה ללא אישור, "מרכיבים טכניים ומבצעיים" הם שגרמו לכך שכיפת ברזל לא הצליחה ליירט רקטות מהרצועה. כך אמרו אמש (א') בצה"ל. זאת, בעקבות תחקיר ראשוני של ירי פגז הטנק שלשום לעבר עמדת חמאס, זמן קצר לאחר שיגור הרקטה שפגעה במפעל באשקלון, ועקב כישלון כיפת ברזל ביירוט רקטות, שלשום ולפני שבוע.
בצה"ל אמרו כי "לאחר ירי הרקטה לעבר אשקלון, ניתנה פקודה לטנקים להתמקם בעמדות מול מטרות בגבול. מתחקיר ראשוני עולה כי טנק ירה כתוצאה מאי הבנה בין המפקדים ברשת הקשר. האירוע עודנו מתוחקר".
2 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
המפעל שנפגע ותגובת צה"ל
(צילום: AFP)
זמן קצר לאחר אותה הודעה נמסר כי אתמול סיירו מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ומפקד מערך ההגנה האווירית, תת-אלוף רן כוכב, ביחידות ההגנה האווירית. בשבוע האחרון ובמסגרת הביקור הוצגו למפקד חיל האוויר תחקירי האירועים שבמסגרתם נורו רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. ממצאי התחקיר מעלים כי בכל אירוע נמצאו מרכיבים טכניים ומבצעיים שונים שהשפיעו על כך שלא בוצע היירוט, אך לא מדובר בטעות אנוש או בתקלה במערכות הגילוי וההתרעה.
מפקד חיל האוויר ציין כי במקרים הללו "לא הגענו לתוצאה הסופית הנדרשת ולא עמדנו במשימה המצופה מאיתנו. נמשיך לתחקר במקצועיות, אך לא נתפשר על התוצאה הסופית בהגנה על אזרחי מדינת ישראל ונעשה את מירב המאמצים על מנת להמשיך ולהגן על שמי המדינה". לפי צה"ל לוחמי ההגנה האווירית פעלו כנדרש באירועים אלו. לצד זאת הדגישו בצבא כי "אין הגנה הרמטית ואירועים מסוג זה יכולים לקרות גם בעתיד, ולכן ישנה חשיבות רבה להישמע ולפעול על פי הנחיות פיקוד העורף והרשויות".
הרקטה ששוגרה שלשום סמוך לשעה 21:36 ולא יורטה התפוצצה במחסן של מפעל באזור התעשייה הדרומי באשקלון. איש לא נפגע בפיצוץ, אך נזק נגרם למקום. לפי צה"ל לא שוגרו מיירטים לעבר הרקטה, אף שהיא התפוצצה בסופו של דבר בתוך אזור התעשייה. זו הפעם השנייה בשבוע האחרון ששתי רקטות מעזה, האחת קצרת טווח והשנייה ארוכת טווח, לא יורטו על-ידי כיפת ברזל. בחיל האוויר מתחקרים את שני האירועים.
2 צפייה בגלריה
התרגיל האחרון בצה"ל עם טנקי מרכבה
התרגיל האחרון בצה"ל עם טנקי מרכבה
ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
זמן קצר לאחר מכן, לוחמי טנק ירו ללא אישור על עמדת חמאס ברצועה. הלוחמים ירו פגז לעבר העמדה, בהתאם לנוהל הרגיל אחרי שפעיליה כבר התפנו ממנה, ובצה"ל אמרו בזמן אמת כי העמדה לא הותקפה בניגוד לדיווחים הפלסטיניים על כך.
כמה שעות לאחר מכן צה"ל תקף מטרות של חמאס ברצועה. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי מטוסי קרב ומסוקי קרב תקפו שני אתרים לייצור אמצעי לחימה רקטיים, תשתיות תת-קרקעיות ומתחם אימונים צבאי של הכוח הימי.
אתמול פתחו בצה"ל בתרגיל פיקודי לשיפור המוכנות של פיקוד הדרום לתרחישי לחימה ברצועת עזה, בהשתתפות כוחות סדירים וכוחות מילואים. לפי דובר צה"ל, התרגיל תוכנן מראש כחלק מגרף האימונים לשנת 2020 ועתיד להתקיים עד יום רביעי. עקב העובדה שהאוגדה פתחה הבוקר בבוחן פתע של הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי ובשבוע הקרוב תתרגל במסגרת תרגיל מפקדות, התחקיר טרם הסתיים.
פורסם לראשונה: 21:50, 22.11.20