עימות חריף התרחש הבוקר (יום ג') בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת בדיון על אודות החוק ששולל אפוטרופסות מהורה בשל עבירה פלילית חמורה. אחרי שהחוק אושר אמש במליאה בקריאה ראשונה, מציעים בוועדה להוסיף להפרות גם שלילת אפוטרופסות מאב או אם שתוקפים מינית את אחד מילדיהם על כל הילדים. במשרד הרווחה מתנגדים וטוענים כי אין צורך לשלול אפוטרופסות על הילדים שלא נפגעו.
לפי הצעת חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תישלל מהורה שהורשע ברצח או בניסיון רצח האפשרות להישאר בעלי חסות על ילדיהם. ואולם, בדיון שנערך הבוקר להכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית, הועלתה ההצעה להרחיב את החוק ולהכליל בו גם סעיף שלפיו הורה שאנס את אחד מילדיו או ביצע בו מעשי סדום לא יוכל להיות אפוטרופוס של ילדיו האחרים.
2 צפייה בגלריה
נערים נוער תקיפה אילוסטרציה תקיפה
נערים נוער תקיפה אילוסטרציה תקיפה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
באופן מפתיע, במשרד הרווחה מביעים התנגדות להרחבה המוצעת. מרים ספיר בן לולו, עובדת סוציאלית ארצית לענייני סדרי דין במשרד הרווחה, אמרה: "חשבנו שזה לא יהיה נכון ששלילת האפוטרופסות תיעשה באופן גורף לשאר הקטינים במשפחה כי אנו יכולים לראות מופעים שונים של הורות, שהורה פוגע בילד אחד ולא אחר. צריך להשאיר לשדה הטיפולי לעבוד. אנחנו מבקשים לראות משהו דיפרנציאלי. טובת הקטינים האחרים במשפחה לא תמיד כפופה לטובת הקטין הנפגע".
יו"ר הוועדה ויוזם החוק ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הזדעק: "אני לא מצליח להבין איך אב שאנס קטין אחד יכול בכלל להיות אחראי על קטין אחר". בן לולו המשיכה: "אני אפילו אגיד משהו קשה יותר. יש מקרים כשהורה פוגע בקטין, אנחנו מבקשים לשמר קשר מתוך ראיית טובת הקטין. יש אנשים שמבקשים לפגוש את ה'מפלצת' לעיתים, זה גם מייצגת את טובת הקטינים".
2 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
"איך אב שאנס קטין יכול להיות אחראי על קטין אחר?". ח"כ פורר
(צילום: יאיר שגיא )
עו"ד איילת ששון, הממונה על הייעוץ המשפטי במשרד הרווחה, אמרה: "לומר שהאירוע המכונן הספציפי עם הילד האחד משליך גם על הקשרים המשפטיים עם הילדים האחרים, זה יכול לשים את הילד בבעיה אל מול האחים שלו".
עו"ד קרן הורביץ, ראש תחום חקיקה ומדיניות ציבורית במרכז רקמן, הציגה עמדה שתומכת בהצעה לשלול אפוטרופסות מלאה מהורה שתוקף מינית את אחד מילדיו: "כאשר הורה מורשע באינוס כלפי קטין לא צריך להשאיר את הפתח כלפי הקטינים האחרים. הרצון לשקם הוא מאוד בעייתי, הרשעה בעבירות חמורות מטילה צל כבד על היכולות ההוריות, ולשלוח את האימהות להתדיינויות בבתי המשפט זה דבר מאוד בעייתי בעיניי".

"זה מסכן את שאר הילדים"

ח"כ פורר הגיב: "אני בנושא הזה בדעה ששלילת האפוטרופסות צריכה להיות כלפי הקטינים באותו תא משפחתי. אני לא מצליח להבין איך מישהו שאנס ילדה בת 12 יכול להיות אפוטרופוס של ילד אחר בן 10". ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) העירה: "זה מסכן גם את שאר הילדים האחרים". ח"כ פורר סיכם: "בהצעת החוק אנחנו אומרים איפה הקורבן, למה הקורבן צריך ללכת ולבקש?".
עו"ד איילת רזין בית-אור, היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, חיזקה את דבריו של ח"כ פורר: "עמדת משרד הרווחה היא בלתי סבירה. אפשר אם יש צורך טיפולי עז לשמור על קשר עם ההורה, ניתן לעשות זאת ללא קשר לאפוטרופסות עם הילד".