בתוך המשבר הבריאותי והכלכלי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל, הלילה (בין שלישי לרביעי) התפזרה הכנסת לאחר שהממשלה היוצאת לא הצליחה לגבש תקציב. זו מכה קשה עבור המדינה כולה, אבל יותר מכל יחושו אותה מי שנזקקים לשירותי מערך הרווחה, שצפוי לספוג קיצוץ של 25% בבסיס התקציב שלו - כ-2.5 מיליארד שקלים ‑ אם הצדדים לא יגיעו להסכמות להעברת חקיקה לקביעת תקציב המשכי ל-2021. אם חקיקה כזו כן תעבור בימיה של ממשלת המעבר, אז יהיה מדובר בקיצוץ של "רק" מאות מיליוני שקלים.
אי אפשר למדוד קיצוץ במשרד הרווחה במספרים, אלא בפנים. מאחורי הנתונים המצמררים עומדים אנשים ומשפחות שחייהם צפויים להידרדר דרמטית נוכח המשבר הבריאותי והכאוס הפוליטי שהצטרף אליו. משפחות ויחידים שהמערכת הייתה יכולה אולי לשקם או להציל - המדינה מתנתקת מהם ומשאירה אותם אחראים לבדם לגורלם.
6 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"כל ניסיון לגזול כסף מאוכלוסיות הרווחה זה ממש פשע". שר הרווחה שמולי
(צילום: אבי מועלם)
"משמעות הקיצוץ ברורה: הכפלת מספר המובטלים והשמדת כל מערך הרווחה במדינה בזמן המשבר הכי חמור שהיה כאן", אמר אתמול שר העבודה והרווחה איציק שמולי. "זה לא קיצוץ בבשר החי אלא קטיעת איברים ממש, עם סגירה של אלפי מסגרות רווחה שמהוות רשת הביטחון האחרונה לנשים נפגעות אלימות, לקשישים עניים, לילדים ונוער במצבי סיכון, לאנשים עם מוגבלות ולמשפחות שהידרדרו לעוני. בתקופה כזו כל ניסיון לגזול כסף מאוכלוסיות הרווחה זה ממש פשע, ולעולם לא אאפשר קטסטרופה כזו".
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מספק שירותים ליותר ממיליון אזרחים במדינת ישראל, כאשר יותר מ-200 אלף מהם מקבלים שירות באופן ישיר ממסגרות שממומנות על ידי המשרד. בין האוכלוסיות שישלמו את מחיר הקיצוץ נמצאות משפחות נזקקות, אנשים עם מוגבלות, קשישים, ונשים וילדים נפגעי אלימות במשפחה.
אחת המשמעויות ההרסניות של היעדר תקציב מדינה היא מחסור דרמטי בתקנים של עובדים סוציאליים בשירות המבחן. באופן מדאיג ואבסורדי דווקא בתקופה שבה נרשמת עלייה משמעותית במקרים של אלימות במשפחה, עבירות מין במשפחה והתמכרויות, המנגנון הכל כך חשוב הזה בבתי המשפט עובד באופן חלקי בלבד.
6 צפייה בגלריה
נתניהו באולם הכנסת
נתניהו באולם הכנסת
"ממשלת ישראל חייבת להעביר תקציב מדינה בהקדם". הכנסת ה-23
(צילום: דוברות הכנסת)
6 צפייה בגלריה
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדות סוציאליות בתל אביב. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
לפי נתונים שהגיעו ל-ynet ול-"ידיעות אחרונות", מתוך 600 תקנים של עובדים סוציאליים בשירות המבחן למבוגרים - 120 לא מאוישים, ומתוך 500 תקנים בשירות המבחן לנוער - 80 אינם מאוישים. תפקידם של עובדים סוציאליים בשירות המבחן הוא לתת חוות דעת מקצועית לבית המשפט, ולחסרונם עלולות להיות משמעויות קשות.
"השיתוק התקציבי שמדינת ישראל נמצאת בו בשנה האחרונה מייצר רעות חולות והרסניות למערכת הרווחה", הסבירה יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, עו"ס ענבל חרמוני. "יש מחסור עצום של מאות עובדות ועובדים סוציאליים בשירותי המבחן לנוער ולמבוגרים, דבר שמוביל להחלטות שגויות של בתי המשפט בהיעדר תסקיר.
"ללא תסקיר מקצועי של עובד סוציאלי, אדם שפגע בבני משפחתו יכול להשתחרר ולחזור לביתו. מצד שני, נער שהיה יכול להיות בתהליך שיקומי עלול למצוא את עצמו בכלא", אמרה חרמוני. "שחרור אנשים מסוכנים לביתם מהווה פצצה מתקתקת, במיוחד בימים אלה שממדי האלימות בכלל החברה הולכים ועולים. ממשלת ישראל חייבת להעביר תקציב מדינה בהקדם, אחרת ממדי האלימות והפשיעה יתנפצו לנו בפנים".
עו"ס גל בז'רנו, קצינת מבחן בכירה ומדריכה בשירות המבחן למבוגרים, הוסיפה: "אנחנו לא מצליחים לתת מענה בזמן סביר, ובעצם יש מצבים שבתי המשפט מחליטים בלי חוות דעתנו".
משמעויות הקיצוץ באות לידי ביטוי בעוד אינספור תחומים שעליהם מופקד מערך הרווחה בישראל, וקשה להפריז בעומק ההרס, אומרים במשרד. רבים מהנפגעים הישירים הם ילדים ובני נוער. למשל, תיסגר תוכנית ל-300 משפחות שילדיהן נמצאים במצבי סיכון גבוה, יופסקו הכשרות בתחומי תעסוקה וכישורי חיים לכ-5,000 ילדים בפנימיות וייסגרו 30 מרכזי קשר להורים וילדים שנותנים שירות ל-1,200 משפחות בשנה.
6 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
פיזור הכנסת ה-23. יו"ר הכנסת לוין
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
6 צפייה בגלריה
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב
הפגנת עובדים סוציאליים בתל אביב. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף, ייסגרו גם מרכזים ופנימיות יום ל-500 ילדים ותוכניות מיגון קיץ ל-1,500 בני נוער, והמענים הניתנים לקטינים נפגעי פגיעות מיניות יצומצמו. בתים חמים, הנותנים מענה ל-1,700 נערים ונערות, עלולים להיסגר אף הם.
גם האזרחים הוותיקים, אלה שנמצאים בחזית הסיכון ממגפת הקורונה, ייפגעו. 80 מרכזי יום לאזרחים ותיקים, שנותנים שירות לכ-5,000 אזרחים ותיקים, צפויים להיסגר. כך גם 175 מועדוני מופת הנותנים שירות לכ-6,000 אזרחים ותיקים, 500 מועדונים חברתיים ו-150 בתים חמים המיועדים לאוכלוסייה המבוגרת. וזהו רק חלק קטן מהפגיעה הצפויה, מבלי להזכיר את הפגיעה באוכלוסיות נוספות שמקבלות סיוע ואולי ייוותרו ללא מענה, כמו עולים חדשים, משפחות שכולות, בעלי מוגבלויות - והרשימה עוד ארוכה וכואבת.