עיקרי הידיעה:
  • הכנסת הצביעה נגד דחיית המועד האחרון לאישור תקציב
  • המשמעות: פיזור הכנסת בחצות שבין שלישי לרביעי
  • אם לא יהיו הפתעות, הבחירות ייערכו ב-23 במרץ 2021
  • ההצבעה נפלה לנוכח התנגדות ברגע האחרון של ח"כים מכחול לבן וח"כית מהליכוד
הניסיון למנוע את פיזורה האוטומטי של הכנסת בחצות בין שלישי לרביעי כשל הלילה בדרמה במליאת הכנסת שנמשכה לאחר 1:00 אחר חצות: הצעת החוק שנועדה להאריך את המועד להעברת תקציב המדינה נדחתה - 49 חברי כנסת התנגדו להצעה מול 47 תומכים.
הקואליציה התפוררה בשידור חי כאשר ח"כ מיכל שיר מהליכוד הצטרפה בהצבעה לאופוזיציה ומיד לאחריה הודיעה על חבירה למפלגתו של גדעון סער, "תקווה חדשה", ועל כוונתה להתפטר מהכנסת. ח"כ שרן השכל מהליכוד נעדרה ולא ענתה לטלפונים מהנהלת הקואליציה. שלושה חברי כנסת מכחול לבן - מיקי חיימוביץ', אסף זמיר ורם שפע תמכו אף הם בהליכה לבחירות. המשמעות - אם לא תושג היום הסכמה באופן מפתיע במיוחד, הכנסת תתפזר בחצות הלילה.
8 צפייה בגלריה
נתניהו באולם הכנסת
נתניהו באולם הכנסת
מליאת הכנסת בעת ההצבעה
(צילום: דוברות הכנסת)
חברת הכנסת שיר הודיעה בתחילה שהיא חולה ולא הופיעה בשתי הפעמים הראשונות שבהן קראו בשמה במליאה. בפעם השלישית הפתיעה והתייצבה במליאה, אך הצביעה נגד ההצעה, בניגוד לעמדת סיעתה. הצבעתה חוללה סערה בקרב חבריה בליכוד, שכמה מהם האשימו אותה בגניבת קולות.
לאחר ההצבעה הודיעה ח"כ שיר כי היא עוברת למפלגתו של גדעון סער: "אני שלמה עם מצפוני לעשות את המעט שביכולתי כדי לסיים את המופע המביך הזה של ממשלה תקועה ומסוכסכת שמחזיקה מדינה שלמה בת ערובה של כיסאות פוליטיים, ולכן אתפטר מהכנסת ואצטרף ל'תקווה חדשה' בראשות גדעון סער".
יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הודיע לאחר ההצבעה הכושלת: "לאחר שביקשתי להכריז על יפעת שאשא ביטון כפורשת, אבקש להכריז כך גם על ח"כ מיכל שיר ועל ח"כ שרן השכל. שיר הצביעה בניגוד לעמדת הסיעה והשכל סירבה להגיע להצבעה וזאת בניגוד לעמדת סיעת הליכוד שעשתה הכול כדי למנוע את הבחירות. הגיע הזמן לשים סוף לאלו שמנצלים את תנועת הליכוד ופועלים נגדה".
8 צפייה בגלריה
נתניהו נואם במליאה
נתניהו נואם במליאה
דיבר על החיסונים ועל המוטציה. נתניהו במליאה
(צילום: דוברות הכנסת)
8 צפייה בגלריה
מיכל שיר ושרן השכל הוצאו מהקבוצה
מיכל שיר ושרן השכל הוצאו מהקבוצה
ח"כ מיכל שיר וח"כ שרן השכל הוצאו מהקבוצה
בכחול לבן החליטו שלא להתייצב להצבעה, כדי לתת אפשרות כלשהי לליכוד להגיע להסכמות ביום האחרון, אך למרות זאת שלושה חברי כנסת הצביעו נגד: חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' נעדרה בפעם הראשונה והצביעה נגד בפעם השנייה ששמה נקרא, חברי הכנסת אסף זמיר ורם שפע הצביעו אף הם נגד ההצעה בפעם השלישית ששמם נקרא.
ח"כ חיימוביץ' הסבירה לאחר ההצבעה: "בנימין נתניהו נכשל בכלכלה, נכשל בטיפול בנגיף הקורונה, ונכשל במבחן הכי בסיסי של כל נבחר ציבור, והוא לנהוג ביושר ולהגיד את האמת לעם ישראל. נתניהו לא ראוי לאמון אפילו לא לעוד יום אחד נוסף. החלטתי לפעול בהתאם לצו מצפוני למרות עמדת כחול לבן. חייבים לשים סוף לטרלול שעובר על המדינה שלנו. נקווה לימים טובים יותר".
עוד לפני ההצבעה האשים ראש הממשלה בנימין נתניהו את יו"ר כחול לבן בני גנץ ביציאה לבחירות, ואמר במליאה: "הוא נסוג מהדברים שהסכמנו עליהם ולא עמד בלחץ של ניסנקורן וחבריו ולכן כנראה כחול לבן תגרור אותנו לבחירות מיותרות".
בפתח דבריו סיפר נתניהו שהתעכב משום ששוחח עם אחת מחברות התרופות המובילות וביקש להגדיל את כמות החיסונים, "שאלתי אותו מה ההתפתחות לגבי המוטציה ועל זה נסובה השיחה גם עם ראשי משרד הבריאות". יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם) עקץ את נתניהו בתגובה: "על מי אתה עובד? לא מעניינת אותך המוטציה, מעניינת אותך רק הרוטציה".
8 צפייה בגלריה
ח"כ חיימוביץ' במליאה
ח"כ חיימוביץ' במליאה
ח"כ מיקי חיימוביץ' הצביעה עם האופוזיציה: "לשים סוף לטרלול"
(צילום: דוברות הכנסת)
8 צפייה בגלריה
ח"כ זמיר במליאה
ח"כ זמיר במליאה
גם ח"כ אסף זמיר הצביע נגד הקואליציה
(צילום: דוברות הכנסת)
8 צפייה בגלריה
ח"כ רם שפע
ח"כ רם שפע
ח"כ רם שפע הצטרף למתנגדים לפשרה שתדחה את הבחירות
(צילום: דוברות הכנסת)
8 צפייה בגלריה
ח"כ זמיר, חיימוביץ' ושפע בדרך למליאה
ח"כ זמיר, חיימוביץ' ושפע בדרך למליאה
המתנגדים בכחול לבן: זמיר, חיימוביץ' ושפע
8 צפייה בגלריה
לוח חישוב ההצבעה של לפיד
לוח חישוב ההצבעה של לפיד
לוח חישוב ההצבעה של לפיד

הפשרה שנדחתה

ההצבעה הלילה הייתה אולי העדות האחרונה להתפוררות הקואליציה והשותפות בין הליכוד לכחול לבן, בין ראש הממשלה נתניהו לראש הממשלה החליפי גנץ. בימים האחרונים עוד התנהלו מגעים כדי למנוע בחירות, ובליכוד הציגו שורת דרישות שבמרכזן קיצוץ סמכויותיו של שר המשפטים אבי ניסנקורן.
גנץ כבר הסכים לחלק מהשינויים שדרשו בליכוד, והיה אמור לקבל עיגון לכניסתו ללשכת ראש הממשלה - שכבר הובטחה בחודש מאי, בהסכם הרוטציה שהוליד את הממשלה. ואולם התנגדות נחרצת של ניסנקורן תוך הבנה שכחול לבן למעשה תתפרק, הובילו את גנץ לוותר על ניסיון הפשרה.
לפיכך, אם לא תהיה הפתעה יוצאת דופן במיוחד ביום האחרון לפני פיזור הכנסת, הבחירות לכנסת ה-24 - הרביעיות בתוך שנתיים - ייערכו כנראה ב-23 במרץ 2021.

הפיליבסטר של פינדרוס

לפני ההצבעה הדרמטית סיפק ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), אחרון דוברי הקואליציה, רגעים קומיים נדירים בכנסת. הוא משך זמן כדי למנוע את ההצבעה ולאפשר לנתניהו למצות את המאמץ להשיג רוב. פינדרוס דיבר על כדורגל, על המשיח, על החברה החרדית ועל נושאים נוספים. ח"כ משה ארבל, שכיהן כיו"ר הישיבה, הקריא במהלך נאומו של פינדרוס ציוצים מהטוויטר.
פינדרוס צחק ופנה אל ח"כ אחמד טיבי: "מרגי (ח"כ יעקב מרגי) אמר לי שמה שאני עושה, הנאום עכשיו זה תופעת לוואי של החיסון. אתה דוקטור...". ח"כ קטי שטרית הפנתה שאלות שקיבלה לטענתה מבריטניה: "מבקשים שתתייחס לבית שמש, לנוער בסיכון ושאם יש לך עוד קצת זמן, תספר שוב על פרשת השבוע".

ח"כ טיבי הפנה גם הוא שאלה שקיבל לדבריו מאדם דתי: "בחור דתי ביקש שאשאל אותך, למה בקהילה שלך מרביצים לערבים?". פינדרוס ענה: "זה לא בסדר. מי שבישיבה מרביץ לערבים - עף. אמרתי לילד שלי אני מבטיח לך - פעם אחת אתה תהיה בתגרה ויעצור אותך שוטר, אני אתקשר למשטרה שישאירו אותך".
חברי הכנסת מהקואליציה ניסו לשכנע את פינדרוס לרדת מהדוכן, במטרה להתחיל כבר בהצבעה. ח"כ טיבי שאל את פינדרוס: "קיבלת חיסון? לדעתי תרד מהדוכן רק בעוד 21 יום" (המועד לקבלת החיסון השני נגד קורונה).

סמוטריץ': "תתביישו לכם"

מוקדם יותר תקף חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (ימינה) את ראשי הקואליציה על ההתכתשויות ואמר: "איבדנו רעיה ואם לשישה ילדים בפיגוע רצחני נורא ואיום בצפון השומרון, עברנו אירוע טרגי שלא משנה בכלל הרקע שלו, אסור שיסתיים באופן הזה, וכל כך הרבה אנשים כואבים ובוכים, ומתאבלים. זה מצטרף לכאב יומיומי של אנשים שמאבדים את הפרנסה, את הכבוד העצמי, את שלום הבית והמשפחה, ואוטוטו 1 בינואר ואין תקציב, מה שאומר - שיתוק של משרדי הממשלה. אין יותר מענקי קורונה, אין יותר שירותים לאזרח ואנשים שואלים את עצמם מה אני עושה מחר בבוקר, ושני ראשי הממשלה מתעסקים, תסלחו לי, בלצייץ אחד על השני מי חי בסרט, תתביישו לכם! וכולנו מימין ומשמאל, דתיים וחילונים, יהודים וערבים, על מה אנחנו צריכים להצביע עכשיו? אתם חושבים שנוח לנו, שקל לנו כאופוזיציה לפזר את הכנסת וללכת לבחירות בתקופה הזאת?".

גם יו"ר מפלגתו, נפתלי בנט, קרא לקואליציה לפזר את הכנסת. "בחירות זה דבר רע, בחירות רביעיות בשנתיים זה דבר איום ונורא שקרה רק במדינות באבדון", אמר בנט. "אבל יש רק דבר אחד יותר גרוע מבחירות - וזה המשך הממשלה שתירשם לדיראון בדברי הימים של ישראל כממשלה הכי גרועה בתולדותיה. אני מבקש משרי הממשלה: תצטרפו ותסיימו את הסאגה הרעה הזאת".
פורסם לראשונה: 20:04, 21.12.20