3 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו בני גנץ
ביבי נתניהו בני גנץ
ביבי נתניהו בני גנץ
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
שרי הממשלה ידונו היום (ג') בשעה 11:30 במינוי שר משפטים קבוע לאור ההצעה של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, שהציעה למנות שר תוך 48 שעות - ונתניהו הסכים רק לדון בכך. השרים ידונו גם על מינוי תפקידים אחרים שלא אוישו מאז הבחירות.
בכחול לבן ציינו לפני הדיון כי שר הביטחון בני גנץ, ששימש כשר המשפטים הזמני וסיים את תפקידו בתחילת החודש, ידרוש בישיבה מראש הממשלה לערוך הצבעה על מינויו מחדש באופן קבוע. באופן תיאורטי, נתניהו יכול לנסות ולמנות שר משפטים מטעמו - אך בכחול לבן גייסו את כל השרים כדי לשמור על הפריטטיות. התרחיש הסביר כעת הוא שנתניהו ינסה להפיל את ההצעה של גנץ.
בכחול לבן ציינו שלא יאפשרו ביזור סמכויות ומסרו: "כחול לבן תעמוד כחומה בצורה על משמר הדמוקרטיה ולא תיתן לנאשם בפלילים ושליחיו לרסק את מערכות החוק כדי להימלט מאימת הדין".
המשמעויות של היעדר שר משפטים נוגעות בעיקר לפיקוח, קידום תהליכים ואישורי נושאים מהותיים - תזכירי חוק, חתימה על תקנות ועוד. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא צמצום הסמכויות של הקבינט שמחייב שר משפטים בהרכב הקבוע שלו.
דוגמה נוספת היא שעצורים לא מחוסנים, חלקם אף חולי קורונה, מובאים להארכות מעצר ולבתי משפט בגלל שאין שר משפטים שיחתום על השתתפותם דרך הזום כפי שהיה עד כה. בדיון שלשום עלו סוגיות נוספות בעקבות היעדר שר משפטים שעלולות לסכן את בריאות הציבור.
3 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
נשיאת העליון אסתר חיות. "נעקוב"
(צילום: אורן בן חקון)
הממשלה לא מינתה שר משפטים קבוע מאז התפטרותו של אבי ניסנקורן בחודש ינואר השנה, בשל המחלוקת בין כחול לבן לבין הליכוד. עם פקיעת תפקידו כממלא מקום, תיק המשפטים שהיה אצל גנץ לא מאויש מתחילת אפריל. כך גם לגבי שאר התיקים שננטשו לפני הבחירות האחרונות ולא אוישו מאז: משרד התקשורת, המדע והטכנולוגיה, משאבי המים והשכלה גבוהה ושוויון חברתי. פשרת בג"ץ התייחסה גם למשרדים אלה, שאותם הציעה הנשיאה חיות לאייש בדיון הממשלה שיתקיים בשבוע הבא.
חיות אמרה כי "אנחנו רוצים שהממשלה תבצע את ההחלטות שלה בעצמה, אם נצטרך להידרש לנושא - פנו לכם את היומן ביום שלישי. אם לא תהיה החלטה - נצטרך להתכנס. אנו נותנים תוקף של החלטה לקיום הדיון עד יום שלישי לפני הצהריים. אם זה לא יסתייע בממשלה - נצטרך לשבת על המדוכה". למעשה, תיק המשפטים לא מאויש מתחילת אפריל, לאחר שגנץ סיים את תקופת שלושת החודשים כממלא מקום. כך גם לגבי שאר התיקים שאותם עזבו שרים לפני הבחירות האחרונות במשרד התקשורת, המדע והטכנולוגיה, משאבי המים והשכלה גבוהה ושוויון חברתי.

מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור טענה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי אף שהמערכת לא מתפרקת בהיותה ללא שר, כלשונה, אין 'בעל בית' שיפקח על תהליכים ויקדם נושאים מהותיים שניתן לקדמם גם בממשלת מעבר. "בעצם לא שמענו למה השר לא מתמנה", היא אמרה, "אם ממשלה יכולה להתנהל בלעדיו אז אולי הוא לא חשוב - ואם כך אז למה אי אפשר למנותו?".
- איך משרד המשפטים יכול להתנהל בלי שר כל כך הרבה זמן? "זאת מערכת היררכית, היא לא מתפרקת בגלל שאין שר - זה לא דבר שקורה ברגע אחד. עם זאת, המשמעות היא שביום-יום אין 'בעל בית', אין מישהו שבא בבוקר ושכולם יודעים שהוא מפקח - שואל שאלות, מקדם תהליכים כאלה ואחרים שעדיין אפשר לקדם גם בזמן ממשלת מעבר. למשל נושא האסירים שאפשר או שאי אפשר למנוע את הבאתם לדיונים בהקשר של הקורונה, או חתימה על בקשות חנינה. נושאים שנוגעים למערכת בתי המשפט", השיבה פלמור.
- המערכת נתונה למתקפות מצד רה"מ ופוליטיקאים. אין שר, אין החלטות לגבי נושאים מבניים, מינויים. "בעצם עדיין לא שמענו למה לא מתמנה שר משפטים. אם יש תזה שאומרת שהממשלה יכולה להתנהל בלי שר משפטים אז אולי הוא לא חשוב, ואם הוא לא חשוב – למה אי אפשר למנות אותו? כדי להגן על מערכת המשפט אתה לא חייב להיות שר משפטים. כל שר ואדם במדינת ישראל מוזמן לדבר על הנושא הזה.
"באופן מהותי, בשגרה, יש הרבה תלונות שיכולות להגיע - שאילתות על המערכת, סוגיות שמתעוררות מול הצורך להכריע ביחס לדבר כזה או אחר, ורק השר הוא האדם המוסמך לשקול את כל השיקולים ולקבל את ההחלטות האלה", היא המשיכה, "לכן אין שאלה בכלל, אי אפשר להשאיר את המערכת הזאת בלי שר. כולנו מבינים שגם אם הייתה ממשלה של 10 אנשים, היו בהם שרי אוצר, ביטחון, חינוך - ומשפטים. יש עדיין כמה תפקידים חשובים בממשלה אבל זה תפקיד ליבה. בסוף גם הפרספקטיבה הזאת של מישהו שרואה את מערכת המשפט, שיש לו את הזמן להתעמק בסוגיות שלה, בעמדותיה, בדיונים כאלה ואחרים בממשלה - זה תפקידו של שר המשפטים ובסוף אין מישהו בממשלה שמשמיע את הקול הזה. התחליף הוא שמשתתף היועמ"ש בדיונים ונתפס כאילו זה קולו של היועץ, אותו פקיד לכאורה, שרוצה להגביל את הממשלה וכן הלאה.
3 צפייה בגלריה
אמי פלמור
אמי פלמור
"תפקיד ליבה". אמי פלמור
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"שר המשפטים הוא אדם ששומע את היועץ בתוך סביבת המשרד", המשיכה פלמור, "הוא מסוגל להבין אם יש עמדות משפטיות או תפיסה רלוונטית לצורך העניין שהוא אמור לתווך לממשלה. הוא לא תמיד יתווך את היועץ במאה אחוז, אולי ינהל גם דיון מקדים עם היועץ כדי ללבן מולו את הצורך של הממשלה. במובן הזה, אין מי שמנהל את השגרה הזאת מול היועץ ומול הסוגיות השונות שמעסיקות את המערכת".
- כשרה"מ נמנע מלמנות שר, זה יכול להשפיע על תהליכים שמתקיימים בבית המשפט המחוזי בירושלים? "בית משפט מתנהל בין אם יש שר כזה או אחר, וגם אם אין שר. זה לא דבר שמפריע לבית המשפט".