2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
(צילום: דנה קופל)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הערב (יום ג') למזכיר הממשלה כי לא ניתן לכנס יותר את הקבינט המדיני-ביטחוני, את ועדת השרים לענייני שב"כ ואת קבינט הקורונה מאחר שאין שר משפטים קבוע.
במכתב ששלח למזכיר ברוורמן ציין היועמ"ש כי במצב הנוכחי ניתן לכנס את הוועדות רק לשם קיום דיונים או סקירות - אך נאסר עליהן לקבל החלטות. "ניתן להביא לשינוי המצב המתואר באמצעות השוואת מספר חברי הוועדה מכל גוש", כתב מנדלבליט אך הבהיר כי בנסיבות דחופות ורגישות ניתן יהיה לכנס את הקבינט בכל זאת - בתנאי שמספר השרים מכל "גוש" יהיה שווה. סמכויותיהן של ועדת השרים לענייני שב"כ וקבינט הקורונה יישארו מצומצמות עד למינוי שר הקבוע.
2 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
נתניהו וגנץ בהשבעת הכנסת ה-24
(צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות)
"בהיעדר שר משפטים מכהן, שלוש הוועדות הנידונות אינן יכולות להפעיל את סמכויותיהן ולקבל החלטות בנות תוקף", כתב מנדלבליט. היועמ"ש ציטט את לשון החוק שנקבע לצורך הקמת ממשלת האחדות ושמירת הפריטטיות, וציין את החלופה האפשרית: "לממשלה כמובן עומדת הסמכות לדון ולהחליט במקום הוועדות שהסמיכה, ובמצב הדברים הנוכחי - נראה שזו דרך המלך". היועמ"ש הוסיף כי "אין באמור לעיל כדי למנוע מוועדות אלו להתכנס לשם שמיעת סקירות ואף בכדי לדון בנושאים שונים, ללא הפעלת סמכויותיהן באמצעות קבלת החלטות בנות תוקף, וזאת בשים לב לאפשרות הנתונה לשרים להתייעץ ולדון בנושאים בכל פורום שיבחרו".
לפני שבועיים, במסיבת עיתונאים תקיפה שערך עם עזיבת המשרד, אמר גנץ כי פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שיבדוק את כשירותו של נתניהו לעמוד בראשות הממשלה. "אני מודיע מכאן לנתניהו, הדמוקרטיה הישראלית לא תרכין את ראשה בפנייך", אמר גנץ. "הצדק ייצא לאור אך ורק בבית המשפט, וגם אם אין שר משפטים - רגליך לא תדרוך ולא תדרוס את שלטון החוק. רוחך הרעה לא תשרה פחד על עובדי המדינה הנאמנים במשרד המשפטים".