ביטול תשאול למגיעים ממדינות ירוקות, ירידה מהמטוס בקבוצות שאינן גדולות מ-30 איש והכפלת מספר עמדות הצ'ק-אין באולמות היציאה בנתב"ג. אלו כמה מההחלטות שהתקבלו אמש (א') במשותף במשרד התחבורה ובמשרד הבריאות, לאחר התיעוד ב-ynet של העומס העצום בנתב"ג, ובמטרה לתקן את הליקויים.
שר הבריאות יולי אדלשטיין ושרת התחבורה מירי רגב הורו למנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו לסייר בנתב"ג על מנת לבחון הסדר הדוק יותר שימנע התקהלויות המוניות, כפי שנראו בתיעודים של הימים האחרונים. השניים ערכו סיור בליווי יעקב גנות, מנכ"ל רשות שדות התעופה, ושמוליק זכאי, מנכ"ל נתב"ג. לאחר הסיור הוחלט להוסיף על הנחיות התו הכחול הקיים גם את ההנחיות הבאות:
4 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
התורים בטרמינל 3 הבוקר
בנוגע לטיסות נכנסות, הבאים ממדינות ירוקות לא יצטרכו לעבור תשאול כדי לצמצם התקהלויות; לא יחוברו לשרוולים יותר מארבעה מטוסים במקביל, מהם עד שני מטוסים שהגיעו ממדינות אדומות; רשות התעופה האווירית הונחתה לתגבר את האכיפה על חברות התעופה במדינות המוצא כך שלא יעלו על הטיסה נוסעים בלי הצהרת בריאות שמולאה מראש.
4 צפייה בגלריה
המונים ממתינים בצפיפות בתורים בנתב"ג
המונים ממתינים בצפיפות בתורים בנתב"ג
צפיפות בנתב"ג ביום חמישי
(צילום: יואב לימור)
לצד זאת הוחלט על הקמת צוות לשיפור הממשק המחשובי לחיסכון בזמן ונוספה הנחיה להשלים את תקינת מעברי הגבול מבחינת מספר הפקחים. בנוסף, עם ההתחברות של המטוס לשרוול יהיה פיקוח והירידה מהמטוס תיעשה בקבוצות של 30-20 נוסעים בלבד בכל פעם, כדי שלא ייווצר עומס במעברים שבין השרוול ועד לאחר ביקורת הגבולות.
לגבי נוסעים יוצאים הוחלט לחייב בתקנות החל מהתיקון הקרוב כי דלפקי הטיסה ייפתחו ארבע שעות לפני מועד הטיסה, כדי לטפל בתהליכים באופן מרווח יותר. בנוסף, חברות התעופה יידרשו לאייש לכל טיסה שש דיילות לפחות בעמדות הצ'ק אין ויוכפל מספר עמדות הצ'ק אין באולם הטיסות היוצאות.
אתמול בבוקר הצטופפו מאות בני אדם באולם הטיסות היוצאות בטרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון לקראת יציאה לחופשת חנוכה מחוץ לארץ. למרות שהכניסה לאולם נעשית בצורה מבוקרת, ללא מלווים ולאחר הצגת אישורים רפואיים ובדיקת חום - נוסעים רבים טענו כי לא נשמרו כללי ריחוק חברתי וכי ההמתנה הארוכה שנמשכה יותר משעתיים הובילה למצבים של חוסר סבלנות בין נוסעים שכמעט הסתיימו באלימות.
"הגענו לנתב"ג בשעה שמונה בבוקר ועברו כמעט שעתיים בתור עד שהגענו לבידוק הביטחוני", סיפרה אתמול הנוסעת עמית שטסה עם בן זוגה גיא לחופשה בדובאי. "יש פה מאות אנשים אחד על השני, בלי שמירת מרחק, חלק עם מסכות על הסנטר ובלי אף אחד שמעיר להם", אמרה. קובי, שהמריא גם הוא לדובאי, הגדיר את העומס בטרמינל כהזוי. "אנשים עומדים אחד על השני. חייבים לפתוח עוד עמדות או לרווח את השורות כי זה ממש צפוף וזה לא מתאים לאור העלייה בתחלואה של הקורונה".
ברשות שדות התעופה מסרו אתמול בתגובה לתמונות מנתב"ג כי "רשות שדות התעופה פועלת כדי להבטיח את זרימת הנוסעים בצורה בטוחה ובמטרה לא ליצור עומסים חריגים. על פי התו הכחול מותרת שהייה של עד שמונה טיסות בשלוש שעות בטרמינל. אנו מבקשים מהנוסעים לשמור על ריחוק חברתי ולעטות מסכות. רשות שדות התעופה פנתה למשטרת ישראל להקצות שוטרים לשמירה על הסדר הציבורי וזאת בנוסף לעשרות העובדים שעוסקים בכך".
פורסם לראשונה: 22:34, 13.12.20