המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי מתח הערב (יום א') ביקורת קשה נגד ההתקפות מצד הממשלה והקואליציה על מערכת המשפט, אך הוסיף כי גם היא בעצמה זקוקה לריסון. "יש במערכת הפוליטית כאלה שרוצים בריסוק המערכת המשפטית", אמר נזרי בכנס לשכת עורכי הדין באילת, "אני חושב שהיא לא זקוקה לריסוק - אלא לריסון".
המשנה ליועמ"ש התייחס להחלטה של בג"ץ בשבוע שעבר בנוגע ל"פשרת האוזר", שקבעה כי לא ניתן לתקן חוק יסוד כך שתוגדל תקרת התקציב - ואם ייעשה כן בעתיד שוב התיקון יתבטל: "היה צריך לדחות את העתירות בעניין פשרת האוזר. כך הגבנו גם לעתירות, אבל השופטים סברו אחרת". הוא התייחס גם לפרסומים לפיהם יו"ר הכנסת יריב לוין לא מכיר לכאורה בפסק הדין של בג"ץ: "אם אנחנו לא נקיים ונכבד פסקי דין - זו אנרכיה".
4 צפייה בגלריה
רז נזרי
רז נזרי
"היה צריך לדחות את העתירות בעניין פשרת האוזר". נזרי
(צילום: לשכת עורכי הדין)
4 צפייה בגלריה
ציפי לבני
ציפי לבני
"צריך להפסיק להתייחס לבית המשפט העליון כאילו הוא האויב". ציפי לבני
(צילום: טל שמעוני)
בכנס נערך פאנל שעסק ברעיון של פיצול תפקידי היועמ"ש - ליועץ המשפטי לממשלה ולראש התביעה. על כך אמר עו"ד נזרי כי "לו המחוקק יחליט לפצל, זו לא החלטה שאינה חוקתית ואין מניעה משפטית לעשות זאת. אני חושב שהמצב הקיים הוא נכון יותר, אבל אנחנו גם צריכים פחות להיבהל משינויים. מה שבעיקר חסר וצריך זה 'חוק יסוד חקיקה' שיסדיר איך מחוקקים חוק יסוד, מהו בכלל חוק יסוד, מה בג"ץ יכול לפסול ומה הוא אינו יכול לפסול".
הסנגור ז'ק חן, שמייצג את שאול ואיריס אלוביץ' בתיק 4000, אמר על תפקיד היועמ"ש כי הוא "לא מכיר סופרמן שיכול למלא את שני התפקידים הללו. יועמ"ש יושב עם שר ואז בחדר אחר שוקל אם להעמידו לדין. זו התנגשות". עו"ד נוית נגב דיברה על היועמ"ש בהקשר של תיק 2000, שבו היא מייצגת את מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס: "אין תפירת תיקים, ברור שלא. יחד עם זאת, זה לא אומר שאין הרבה ביקורת על שיקול הדעת של קבלת החלטות בנוגע להעמדה לדין".
ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה התנגדה לפיצול תפקיד היועמ"ש. "כל הסוגיות כולן נידונו בוועדת שמגר, שהחליטה כי פיצול התפקיד משמעותו החלשתו של היועמ"ש". ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית אמר: "מדברים פה על החלשת היועמ"ש וכמה שזה נורא. כן, אני רוצה להחליש את היועמ"ש".
המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שלמה (מומי) למברגר, התנגד גם הוא לפיצול. "התיאור של המערכת שלנו כדמון ללא שום בקרה חוטא למציאות. המערכת מאזנת את עצמה". מנגד, עו"ד עמית בכר אמר כי לדעתו "הפיצול נכון בזמן שעצמאות המערכות יישמרו". עו"ד דוד פורר אמר: "צריך לפצל את תפקיד היועמ"ש כי ככה נקבל כציבור שירות טוב יותר. אם נותנים את כל הסמכויות לאדם אחד זה פתח לתקלות. מה אם הוא ישגה? מה אם הוא נתון לסחיטה?".
4 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
מנדלבליט. תפקיד היועמ"ש יפוצל?
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
"ביטויי האלימות נגד מערכת המשפט מהווים סכנה ממשית ליציבות הדמוקרטית". ראש לשכת עורכי הדין
(צילום: מוטי קמחי)
שר המשפטים לשעבר, פרופ׳ דניאל פרידמן, מתח ביקורת על הממשלה ועל בג"ץ בעניין התקציב. "מצב שבו הממשלה לא מעבירה תקציב מתוך רצון להכשיל רוטציה זה דבר שלא מתקבל על הדעת". עם זאת, גם הוא העביר ביקורת על ההחלטה: "מדובר במהפכה משפטית, בהרחבה גדולה של סמכויות בית המשפט. זה הסתמך על חוק יסוד אמנם, אבל זה בא בעיקר ביוזמת בית המשפט. צריך להרגיע את זה מכל הכיוונים".
שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני התייחסה אף היא למאבק בין הממשלה לבית המשפט ולסוגיית מינוי השופטים. "לגיטימי ששר משפטים רוצה למנות שופטים שתפיסתם החוקתית, מלבד היותם מוכשרים, היא על הציר של יותר שמרן מליברלי", אמרה לבני. "מה שהפסיק להיות לגיטימי זה מתקפות ואמירות על בית המשפט העליון והתייחסות אליו כאל אויב".
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, התייחס בתחילת הכנס לרצח של עו"ד אפרים ארנון, שנרצח לעיני אשתו בפתח ביתם בנשר לפני כחודשיים. "רציחתו של עו"ד ארנון ז"ל, וכן ביטויי האלימות הקיימים נגד שופטים, שומרי סף ופרקליטים, מהווים סכנה ממשית ומוחשית ליציבות הדמוקרטית בישראל", אמר חימי.