המיליונר האמריקני ג'ון מקאפי נמצא מת בבית הסוהר בברצלונה, שעות אחרי שבית המשפט העליון בספרד אישר את הסגרתו לארה"ב. עורך דינו אמר שמקאפי בן ה-75 תלה את עצמו, והוסיף: "זו התוצאה של מערכת אכזרית, שכלאה את האיש הזה במשך תקופה ארוכה כל כך, וללא סיבה".
3 צפייה בגלריה
 מקאפי בבית הסוהר החודש, במהלך דיון של בית המשפט בספרד
 מקאפי בבית הסוהר החודש, במהלך דיון של בית המשפט בספרד
מקאפי בבית הסוהר החודש, במהלך דיון של בית המשפט בספרד
(צילום: EPA)
מקאפי, שעשה את הונו בזכות תוכנת האנטי-וירוס שפיתח, נעצר באוקטובר 2020 בנמל התעופה בברצלונה. ארה"ב, שמאשימה אותו בהעלמת מס ובהונאה, דרשה את הסגרתו. גורם במשטרת ספרד אמר אז לרויטרס כי מקאפי נעצר כשניסה לעלות על טיסה לאיסטנבול, בעזרת דרכון בריטי.
יום לאחר מעצרו חשפה התביעה בארה"ב כתב אישום שהוגש נגד מקאפי, ובו נטען שהעלים מס בסכום של מיליוני דולרים. לפי כתב האישום שהוגש נגדו בבית משפט אמריקני, מקאפי לא דיווח לרשויות המס על רווחיו מקידום מטבעות וירטואליים, עבודות ייעוץ, הרצאות ומכירת הזכויות על סיפור חייו לפרויקט דוקומנטרי. עבירות המס המיוחסות למקאפי נעשו לכאורה בין 2014 ל-2018.
3 צפייה בגלריה
ג'ון מקאפי מיליונר אנטי וירוס רץ ל נשיאות ארה"ב
ג'ון מקאפי מיליונר אנטי וירוס רץ ל נשיאות ארה"ב
מיליונר האנטי-וירוס ביאכטה בקובה, 2019
(צילום: AFP)
לצד כתב האישום שהוגש אחרי מעצרו בספרד, הוועדה לניירות ערך ולבורסות בארה"ב חשפה גם היא תביעה אזרחית שהגישה נגד מקאפי, ובה נטען שהרוויח 23.1 מיליון דולר מהמלצות שגויות או מטעות לרכישת מטבעות וירטואליים. בראיון שהעניק ב-2019 לסוכנות הידיעות AFP הודה מקאפי שהוא מסרב לשלם מיסים. "לא שילמתי מיסים כבר שמונה שנים", טען אז מקובה, שבה מצא אז מקלט וחי ביאכטה. "אני גם לא אשלם מיסים שוב – זה לא חוקתי ולא חוקי". באותו ראיון גם הכריז מקאפי שהוא ינסה לזכות במועמדות המפלגה הליברטריאנית בארה"ב לקראת בחירות 2020.
3 צפייה בגלריה
ג'ון מקאפי בסין 2016
ג'ון מקאפי בסין 2016
מקאפי בסין ב-2016
(צילום: AFP)
סיפור חייו של מקאפי סוער למדי: מאז שצבר כסף רב בזכות תוכנת האנטי-וירוס שלו בשנות ה-80 הפך מקאפי בעיני עצמו לגורו המטבע הווירטואלי. מקאפי החל את הקריירה כמהנדס בנאס"א, ואחר כך עבד בכמה חברות תוכנה. שם הוא למד על קיומו של הדבר שנקרא "וירוס מחשבים" – והחל לנסות להבין כיצד להשמיד אותו. כך הקים ב-1987 את McAfee Associates, ועד מהרה הפכה החברה שלו לענקית בתעשיית האנטי-וירוס. החברה נמכרה לאינטל ב-2010.
אלא שסיפור ההצלחה שלו, שלכאורה משקף את החלום האמריקני, קיבל תפנית לא צפויה: מקאפי עבר לבליז שבמרכז אמריקה, ניהל חיים סוערים והחל לככב בצהובונים אחרי ששכנו נרצח ביריות באופן מסתורי ב-2012. כשהמשטרה מצאה אותו חי עם נערה בת 17 וגילתה בביתו ארסנל גדול של נשק מקאפי נעלם. משפחתו של השכן המת הגישה אחר כך תביעה נגד מקאפי בגין גרימת מוות ברשלנות, ובית משפט בפלורידה הורה למקאפי לפצות את המשפחה ביותר מ-25 מיליון דולר.