מהגינה שלה באי היווני שטוף השמש אאגינה, רוונה הרדינג עובדת עם ממשלות ואגודות צדקה ברחבי העולם. "מה שנהדר זה שאני יכולה לעשות את העבודה שלי מכל מקום", אומרת יועצת התקשורת האוסטרלית-בריטית. "אני יכולה לדבר עם לקוחות במיאנמר או ברואנדה. הבוקר אני עובדת על עניינים בצפון-מזרח ניגריה, והכול מכאן – מאי יווני".
5 צפייה בגלריה
 יוון עבודה מרחוק חוף ים אילוסטרציה
 יוון עבודה מרחוק חוף ים אילוסטרציה
"אתה רוצה לראות את הים, אבל גם שהאינטרנט יתחבר". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
 יוון עבודה מרחוק חוף ים אילוסטרציה
 יוון עבודה מרחוק חוף ים אילוסטרציה
רק 98 בעולם במהירות החיבור לאינטרנט. יוון
(צילום: shutterstock)
הניסיון למשוך אליה קהילה של עובדים-מרחוק, כאלה שאינם צריכים להגיע פיזית למשרד כלשהו, הוא חלק מהרפורמות הירוקות והדיגיטליות שיוון מקווה לקיים בניסיון לאושש את כלכלתה ולשקם את תדמיתה, אחרי עשור של משבר כלכלי קשה שכמעט מוטט אותה לחלוטין. היא מקווה שהרפורמה הזו גם תביא לתנופה בתיירות אליה, אחרי ששנת 2020 הייתה שנת התיירות הגרועה ביותר שלה זה עשרות שנים, בגלל מגפת הקורונה.
אלא שעבור מדינה כמו יוון, המדורגת בתחתית דירוג הכלכלה הדיגיטלית של האיחוד האירופי, הדרך להפוך למרכז של נוודים דיגיטליים – כמו האי באלי או כמו מאיורקה – היא דרך ארוכה וזרועת מכשולים טכנולוגיים ובירוקרטיים. השאלה אם תצלח את הדרך הזו תהיה מבחן גדול עבור יכולתה לעצב מחדש את כלכלתה לקראת העולם שאחרי המגפה.

תישאר, תשלם חצי מס

ביושבה על החוף ליד הבית שבו היא משתכנת מונה הרדינג שורה של סיבות לכך שהחליטה לעבור מתאילנד לאאגינה, אחד מהאיים הסרוניים. האי הזה שוכן במרחק של נסיעה קצרה במעבורת מאתונה, והוא מציע תנאים נהדרים: שיעור הנדבקים בקורונה נמוך, מזג האוויר מצוין, האוכל טוב והוא מתאפיין בגישה של "ליהנות מהחיים".
יוון אינה מתכוונת להסתפק בתנאים הבסיסיים שמספקים האיים שלה כדי למשוך את העובדים-מהבית: עכשיו היא מתכננת גם להנפיק ויזות לבאים לעבוד מהחופים שלה, ולהציע הנחה של 50% במס ההכנסה למשך שבע שנים עבור אנשי מקצוע שיעברו לעבוד משטחה. היא מקווה גם לפתות בחזרה אליה חלק מ-800 אלף היוונים שהיגרו למדינות אחרות במהלך המשבר הכלכלי שחוותה בעשור האחרון.
"אם אתה יכול לעבוד מכל מקום – למה שלא תעשה את זה מיוון?", אומר שר התיירות היווני הארי תאוחריס. הוא מספר כי לפי מחקר שנערך, על כל 100 אלף עובדים שיישארו ביוון לשישה חודשים תניב ארצו הכנסה של כ-1.6 מיליארד אירו.
5 צפייה בגלריה
 יוון עבודה מרחוק חוף ים אילוסטרציה
 יוון עבודה מרחוק חוף ים אילוסטרציה
בקבוצת "נוודים דיגיטליים באתונה": אירים, אמריקנים וגם אסטונים
(צילום: shutterstock)
אלא שלפי דייוויד וויליאמס, מנכ"ל חברת NomadX המספקת שירותים לעובדים-מרחוק, למרות הפוטנציאל הגדול של יוון רבים מהעובדים הבאים אליה נשארים בה רק כמה שבועות, ולא חודשים. יש שלל סיבות לכך שהם נמנעים משהות ארוכה יותר, בהן חוקי ויזה קשוחים ורשתות WiFi איטיות.

יוון 2.0: גם ה-G5 כבר כאן

יוון אמנם משכה במהלך השנים השקעות של חברות טכנולוגיה גדולות כמו "טסלה" ו"אמזון", אבל בכל הקשור לאיכות החיבור לרשת ולשירותים לציבור בפלטפורמות דיגיטליות היא עדיין מדורגת הרבה מתחת לממוצע האירופי. במדד הכלכלה והחברה הדיגיטלי של הנציבות האירופית לשנת 2020 היא מדורגת במקום הלפני-אחרון, ולשם המחשה, רשת הפס הרחב הנייח שלה איטית יותר מזו של טג'יקיסטין – מדינה שרק רבע מאוכלוסייתה מחוברת לרשת. במדד עולמי של מהירות החיבור לאינטרנט מדורגת יוון במקום ה-98.
בחודש שעבר הציג ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, תוכנית בשווי מיליארדים ששמה "יוון 2.0", והיא כוללת השקעה ברשתות G5, שיוון החלה לפרוס בדצמבר האחרון כדי להגביר את האטרקטיביות שלה למבקרים מחו"ל. "אתה רוצה להיות מסוגל לראות את הים מהחלון שלך כשאתה עובד, אבל אתה גם רוצה להיות בטוח שהמחשב הנייד שלך יהיה מחובר", מסביר שר התיירות תאוחריס.
5 צפייה בגלריה
נגיף קורונה ראש ממשלת יוון קירייקוס מיצוטקיס
נגיף קורונה ראש ממשלת יוון קירייקוס מיצוטקיס
ר"מ יוון מיצוטקיס. עשור של משבר נגמר, ואז באה הקורונה
(צילום: רויטרס)
לפי מחקר של חברת Enterprise Technology Research, שמושבה בארה"ב, בעקבות מגפת הקורונה והשינויים שגרמה להרגלים בעולם צפוי שיעורם של העובדים מהבית להכפיל את עצמו השנה, ובאיי יוון מודעים לכך היטב. בניסיון להתחרות באי הפורטוגלי מדיירה, שכבר הקים כפר ל"עובדים דיגיטליים נוודים", השיקו לאחרונה גם האיים הייווניים רודוס וכרתים פרויקטים מיוחדים המיועדים לתיירים מהסוג הזה, עם הבטחות לשילוב בין עבודה לגן עדן.
מכיוון שאין רישום מסודר של עובדים דיגיטליים, קשה לדעת כמה כאלה בדיוק יש ביוון. הערכה ראשונית-מאוד אפשר אולי לעשות על סמך קבוצת הפייסבוק "נוודים דיגיטליים באתונה", שבה חברים כ-3,600 איש, בהם מאירלנד, צרפת, ארה"ב ואסטוניה.
"דור ה-Z הוא דור של נוטלי-סיכונים", מסבירה סאנה גוסלינגה, שעברה ליוון מברלין, מדוע ה"נוודים" שבוחרים לבוא ליוון עושים זאת. "הם אומרים 'אני פשוט אסע ואראה, ואני תמיד יכול לחזור אם לא אהיה מרוצה'".

הדרך להפוך למעצמה

סטפנוס בורניאס בן ה-25, שנולד ביוון וגדל באי באלי שבאינדונזיה, עבר במרץ אשתקד מאמסטרדם לעבוד ביוון. הוא עובד בשירות חברת תרגום התוכנה הלטבית Lokalise, וכרגע עושה זאת מחלל עבודה משותף.
בתחילה בורניאס לא התלהב מהרעיון לעבוד מיוון, משום שחשש כי היא תזמן לו רק מעט הזדמנויות כלכליות ושייתקל בתנאי עבודה ובשכר לא נוחים. כעת הוא מעיד שכתושב חו"ל הוא נאלץ אמנם לעבור שלל הליכים בירוקרטיים, החל מקבלת פטור משירות צבאי ועד לפתיחת חשבון בנק, אבל גם ראה שכר בעמלו: "אם אתה מתעלם מכל זה ומרוויח שכר טוב ברמה של מערב אירופה, אז איכות החיים כאן מדהימה".
5 צפייה בגלריה
 יוון עבודה מרחוק חוף ים אילוסטרציה
 יוון עבודה מרחוק חוף ים אילוסטרציה
"דור ה-Z אומר 'אני פשוט אסע ואראה, אני תמיד יכול לחזור"
(צילום: shutterstock)
ועדיין, אתר NomadsList, שמדרג את המקומות הטובים ביותר לעבודה-מרחוק, מציב את אתונה רק במקום ה-65 בעולם במדד זה – הרבה אחרי ליסבון שבמקום הראשון, סימן לכך שאם יוון חולמת להפוך למעצמה של נוודים דיגיטליים, מחכה לה עדיין עבודה רבה.
עבור רבים מהנוודים האלה, כמו הרדינג, היתרונות שמציעה יוון עולים בהרבה על הקשיים שהיא מזמנת, למשל הפסקות חשמל, וכעת היא מתכוונת להגיש בקשה לתעודת תושב. עבור אחרים, העתיד פחות בטוח: "נכון לעכשיו זה טוב לי", אומר בורניאס, "אבל אני מניח שבשלב מסוים אעזוב".