חרם שהטילה בסוף השבוע סעודיה על סחורות מלבנון מדאיג מאוד את ארץ הארזים, ובביירות קראו היום (ב') לריאד לחזור בה מההחלטה. הממלכה הודיעה ביום שישי כי מעתה לא תאפשר להכניס לשטחה ירקות ופירות מלבנון, וגם לא תאפשר להם לעבור דרכה, אחרי שסיכלה לטענתה עוד ניסיון להברחת סמים ענקית מלבנון, הפעם של שני מיליון כדורים שהוחבאו בתוך מכולות ובהן פירות שיצאו מהשטח הלבנוני.

5 צפייה בגלריה
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה ויורש העצר בן סלמאן. מקורבי סעודיה רומזים: זה הארגון השיעי
(צילום: רויטרס)
סעודיה כבר דיווחה בעבר על סיכולי ניסיונות של לבנונים להבריח סמים לשטחה, אבל לטענתה לאחרונה היא זיהתה התגברות של הניסיונות האלה. היא אומרת שהמבריחים מעוניינים שהסמים יגיעו הן לשוק הסעודי והן אל שכנותיה. ריאד טוענת כי הם מחביאים את הסמים בתוך סחורות היוצאות מלבנון, ומאשימה את הרשויות הלבנוניות כי הן אינן נוקטות צעדים של ממש כדי למנוע את ההברחות. בעקבות זאת הודיעה שלא תאפשר לחדש את כניסת הסחורות עד שתקבל ערבויות שיינקטו צעדים לעצירת ההברחות.
דובר המִנהלת הסעודית למלחמה בסמים, מוחמד נוג'יידי, סיפר כי תפיסת הסמים שהובילה לחרם הנוכחי התרחשה בנמל על שם המלך עבד אל-עזיז בעיר דמאם שבדרום סעודיה. לדבריו הסוכנים מצאו שם כשני מיליון וחצי כדורים של אמפטמין, וחמישה חשודים נעצרו. כלי תקשורת בסעודיה דיווחו כי הכדורים האלה מצטרפים לכמויות אדירות של סמים שנתפסו עוד קודם לכן, וכי עד כה תפסה הממלכה כבר 60 מיליון כדורי סם שהוחבאו בתוך סחורות שהגיעו מלבנון.
5 צפייה בגלריה
סעודיה תפיסת משלוח סמים במשלוח פירות ו ירקות מ לבנון חשד ב חיזבאללה
סעודיה תפיסת משלוח סמים במשלוח פירות ו ירקות מ לבנון חשד ב חיזבאללה
סמים שהוחבאו בתוך רימון במשלוח הפירות שנתפס בסעודיה
"אם הרשויות בלבנון רוצות להבהיר את המצב ולחדש את ייצוא הפירות והירקות, עליהן לנקוט צעדים רציניים ויעילים נגד מי שמנצלים את ההפקרות הביטחונית כדי להמשיך לסחור בסמים ולהבריחם למדינות שכנות", אמרו בסעודיה. וכשריאד מבקשת לטפל במקור לבעיה, לכול ברור למי היא רומזת: חיזבאללה.

נסראללה נגד הנסיך: "מלחמה כלכלית"

סעודיה, נזכיר, נחשבת למנהיגת המחנה הסוני בעולם המוסלמי, והיא אחת מיריבותיו המרות ביותר של חיזבאללה, מהגורמים החזקים ביותר במחנה השיעי המונהג על-ידי איראן. תחקירים על מעורבותו של ארגון הטרור בייצור ובהברחה של סמים מלבנון למדינות בעולם כבר פורסמו בעבר, ומדינות ערביות, בעיקר אלה המשתייכות לציר הסוני של סעודיה, פועלות נגד מאמצי ההברחה של חיזבאללה.
5 צפייה בגלריה
יוון תפיסת משלוח סמים לכאורה של חיזבאללה מ לבנון
יוון תפיסת משלוח סמים לכאורה של חיזבאללה מ לבנון
סמים מלבנון שתפסו הרשויות ביוון. הודו לריאד
רק בסוף השבוע, ממש יממה אחרי שסעודיה הודיעה כי תאסור ייבוא פירות וירקות מלבנון לשטחה, הודיעה גם יוון כי סיכלה הברחת סמים מלבנון, ולא שכחה להודות לריאד על שמסרה את המידע שהוביל לסיכול. בחיפוש שערכו גילו היוונים יותר מארבעה טונות קנאביס, שהוסתרו במכולה שנשאה מכונות לייצור קאפקייקס. היא הייתה אמורה להגיע לסלובקיה.
בימים האחרונים, בעקבות תפיסת הסמים בדמאם וביוון, פרסמו כלי תקשורת המזוהים עם סעודיה ועם המחנה הסוני שלה, בין השאר רשת "אל-ערבייה", כתבות על מעורבותו של חיזבאללה בייצור של סמים ובהפצתם. בכתבה ברשת "סקיי ניוז" בערבית, הנחשבת אף היא מקורבת לממלכה הסעודית, צוין כי אזורים בלבנון הנמצאים תחת חסותו של חיזבאללה הם מוקדי ייצור סמים, וזאת אף שהחוק הלבנוני אוסר ייצור וסחר של קנאביס. ב"סקיי ניוז" טענו בין השאר כי מלבנון מיוצאים מדי שנה כ-3,000 טונות של סמים ממכרים למדינות המפרץ, לסוריה, לעיראק ולמדינות אירופה.
5 צפייה בגלריה
דגל חיזבאללה על רקע שלט ועליו נסראללה
דגל חיזבאללה על רקע שלט ועליו נסראללה
דגל חיזבאללה. "המבריחים ימצאו דרך אחרת"
(צילום: רויטרס)
בביטאון חיזבאללה "אל-אחבאר", מנגד, כינו את החלטת סעודיה לאסור ייבוא פירות וירקות לבנוניים "מלחמה כלכלית נגד לבנון". בעיתון האשימו את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הנחשב לאיש החזק בממלכה, כי הוא העומד מאחורי הצעד. "ההחלטה לא תגן על החברה הסעודית", נכתב הבוקר בעיתון. "המבריחים ימצאו דרך אחרת. הם יכולים להסתגל לכל מצב חדש, ולבנון איננה המקור היחיד שממנו מגיעים סמים לסעודיה. ההנהגה הסעודית הפסיקה לעמוד מנגד ולהביט בלבנונים מתים מרעב – כעת היא הפכה לאחד הגורמים לרעב הזה".

פגישה דחופה בלבנון, הצבא: הנה, אנחנו פועלים

קשה להתעלם מהעיתוי שבו הוטל חרם הסחורות הסעודי: איסור הייבוא בא בשעה שלבנון שרויה במשבר פוליטי וכלכלי עמוק. המטבע המקומי קרס, המונים שקעו בעוני ומתקשים להשיג חשמל ודי מזון, ומכיוון שהפלגים השונים בלבנון אינם מצליחים להסכים על ממשלה – לבנון אינה מצליחה לזכות בסיוע הכספי הבינלאומי שלו היא זקוקה נואשות. חיזבאללה, מצדו, מעוניין לשמר את כוחו ואת השפעתו במדינה, ולכן מונע קידום של מהלכים שלא ישרתו אותו בזירה הפוליטית המקומית, ומסכל למעשה הקמת ממשלה.
כשברקע המציאות הזו, האיסור הסעודי על ייבוא פירות וירקות מלבנון זוכה לעיסוק נרחב במערכת הפוליטית וכלי התקשורת הלבנוניים. נשיא לבנון מישל עאון מיהר לזמן את ראש הממשלה בפועל חסאן דיאב לפגישה, ובה דרש שכוחות הביטחון הלבנוניים "יתאמצו יותר במאבק בהברחות ובמי שעומד מאחוריהן". הוא לא נקב בשמו של חיזבאללה.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון בפועל חסן דיאב נפגש עם נשיא לבנון מישל עאון
ראש ממשלת לבנון בפועל חסן דיאב נפגש עם נשיא לבנון מישל עאון
רה"מ חסן דיאב והנשיא מישל עאון בפגישתם. "להגביר את המאמץ"
(צילום: רויטרס)
ממשלת לבנון מסרה לאחר הפגישה בין הנשיא לדיאב כי "לבנון דבקה בשמירה על היחסים עם סעודיה, מגנה כל דבר הפוגע בביטחונה או בשלומו של העם הסעודי, ומסרבת לחלוטין לשמש נקודת מעבר לחומרים אסורים וממכרים". אחרי פרסום ההודעה הזו מסרה ממשלת לבנון כי החליטה על כמה צעדים שיסייעו להגביר את המלחמה בהברחות הסמים, וקראה לריאד לשקול מחדש את האיסור שהטילה.
הערב הודיע שר הפנים הלבנוני כי המחלקה למלחמה בסמים חוקרת ארבעה חשודים במעורבות בהברחת הסמים לדמאם בשבוע שעבר, והכריז כי כל המשאיות היוצאות מלבנון ייבדקו מעתה באופן קפדני. הוא הביע תקווה שהמשבר עם סעודיה ייפתר במהרה ושהייצוא יחודש. צבא לבנון, מצדו, מנסה להעביר את המסר שהוא כבר פועל נגד המבריחים, וביממה האחרונה פרסם תמונות המתעדות לדבריו פעילות מבצעית נגד סוחרי הסמים.