3 צפייה בגלריה
בני גנץ וינקי קנייבסקי
בני גנץ וינקי קנייבסקי
בני גנץ ויענקי קנייבסקי בפגישה
יענקי קנייבסקי, נכדו של המנהיג החרדי הבכיר הרב חיים קנייבסקי, נפגש בצהריים (יום ב') עם יו"ר כחול לבן בני גנץ וביקש ממנו לקבל את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו להצטרף לקואליציית ימין ולכהן ראשון כראש ממשלה ברוטציה.
ברקע לפגישה עמד החשש של המפלגות החרדיות מהקמת ממשלה שתפגע בסטטוס קוו בנושאי הדת והמדינה וברווחת המגזר. קנייבסקי אמר לגנץ כי לציבור החרדי היכרות רבת שנים עמו, והוא מוקיר ומעריך את יושרו ואמינותו ואת דאגתו וכי יוכל ללכת יחד לשיתוף פעולה לשנים רבות וארוכות. לדבריו, "צריך לכבד את נתניהו, את המצביעים שהצביעו לו, ולהקים יחד ממשלה שתייצג את כולם".
לאחר הפגישה נמסר כי "בשיחה הועלו הנושאים החשובים לציבור החרדי ולעולם התורה, החששות הקיימות, חוק הגיוס וכו'. ברקע השיח עמד החשש של המפלגות החרדיות ממינוי ליברמן לתפקיד שר האוצר והמאמץ למנוע זאת בכל מחיר. כפי שדווח אמש, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי מחזיק בהצעה של כניסה מיידית ללשכת ראש הממשלה.
לגנץ נאמר כי "יש חוב מוסרי כלפיך, יש תמיכה רחבה במהלך האמור כדי למנוע מינוי ליברמן לתפקיד שר האוצר; אנו מבינים כי אינך מעוניין לתת אשראי לנתניהו, אולם יש סיטואציה שבה ניתן לפעול יחד".
עוד נאמר כי "לציבור החרדי היכרות רבת שנים עם בני גנץ. אנו מוקירים ומעריכים את יושרו ואמינותו ודאגתו לכלל עם ישראל. נוכל ללכת יחד לשיתוף פעולה לשנים רבות וארוכות".


בנט: "נצטרף לכל ממשלה שנתניהו או כל איש ימין אחר יקים"

מוקדם יותר שב ואמר יו"ר ימינה, נפתלי בנט, כי העדיפות הראשונה שלו היא להצטרף לממשלת ימין בראשות נתניהו או איש ימין אחר - אך הוא לא שולל ממשלת אחדות לאומית, שלקראתה כבר החל בניהול המשא ומתן. "הזמן אוזל, ונותר עוד שבוע להקמת הממשלה ומניעת ההידרדרות לכאוס מתמשך", אמר לחברי סיעתו.
"אני קורא לחבריי מכל הצדדים לא להתבצר אלא להתפשר. זה הזמן של כולנו לגלות אחריות".בנט הוסיף כי "בשבוע שעבר התחלנו לנהל מו"מ להקמת ממשלת אחדות שכל המפלגות הוזמנו אליה. לא נחרים אף אחד - אבל צריך לומר ביושר, הפערים לא קטנים. יש פערים גם בענייני מהות בתחומי המשפט וההתיישבות, וגם ברמת האחריות והאחדות. זה אף פעם לא דבר קל, כי מדובר בתפיסות עולם שונות, ודרושה מתינות ואיפוק מכל הצדדים".
3 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"חשוב למצות את הניסיון". גדעון סער (
(צילום: אלכס קולומסויקי)
יו"ר תקווה חדשה גדעון סער הודה כי הניסיון להקים ממשלת אחדות נתקל בקשיים - אך יש למצותו עד הסוף. בישיבת הסיעה של מפלגתו אמר כי "יש לנו מחויבות לעשות את המירב למניעת בחירות חמישיות."אלה ימים מכריעים במערכת הפוליטית. אמרתי מספר פעמים גם בשבוע שעבר - יש שתי אפשרויות בראיה של תקווה חדשה: האחת היא הקמת ממשלה לאומית בראשות אחר, והשניה היא הקמת ממשלת אחדות שבסיסה הסדרים שיאפשרו לנו להגן על הערכים והשקפת העולם שלנו".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד
(צילום: ערוץ כנסת)

לפיד: "אפשר לסגור הכול תוך עשרה ימים"

בהמשך עלה יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. "שמעתי את סער ואת בנט שמדברים על פערים. אכן יש פערים אבל הדבר המרכזי הוא שכולנו מסכימים שצריך ממשלה", אמר לפיד. "מדינת ישראל צריכה ממשלה במשרה מלאה. המפלגות שאמורות להרכיב את הממשלה הן מאוד שונות, אבל על הבסיס כולנו מסכימים: להילחם בשחיתות ושלטון הגון שיתפקד וישקיע בדברים שחשובים לכולנו: בכיתות של הילדים, בבתי החולים ובכלכלה. זה ההבדל בינינו לבין נתניהו שרוצה בחירות חמישיות ולייצר עוד מריבות וסכסוכים. הוא חי מזה".
יו"ר יש עתיד הוסיף כי "אני קורא מפה לכל השותפים - בואו ניקח אחריות ונעשה את מה שטוב לישראל. אפשר תוך עשרה ימים לסגור הכל. אני לא מנהל מו"מ מול המצלמות. מה שצריך זו ממשלה יעילה ומתפקדת ולזה אני חותר. בדרך כלל, במשא ומתן שומרים את הדבר הגדול לסוף. אני הודעתי שבנט יהיה ראשון ברוטציה למרות שאנחנו המפלגה הגדולה. אני לא תמים פוליטית, אבל אני מאמין שלאנשים שאנחנו עובדים איתם עכשיו אכפת להם מהמדינה, יגלו מנהיגות ויעשו את הדבר הנכון".