לא יקים ממשלה בהימנעות של מנסור עבאס, מבטיח לבנט "מקום מכובד בממשלה" אבל בלי רוטציה, וטוען ש"סער מתרסק". ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הבוקר (יום ג') לריאיון מיוחד באולפן ynet, שבמהלכו הוא התייחס לכל הנושאים הבוערים בזירה הפוליטית, הכלכלית והבריאותית - שבוע לפני הבחירות לכנסת ה-24. צפו בשידור הריאיון.
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
רה"מ נתניהו באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
בראשית הריאיון התייחס ראש הממשלה להחלטתו שלא להגיע אמש ברגע האחרון לכינוס פוליטי באשקלון, ברקע הטענה שבחר לעשות זאת בשל איומים מעזה לירות רקטות לעיר: "הייתה לי שיחה מדינית מאוד חשובה בטלפון האדום מתוך הרכב המשוריין, ומה לעשות אין קליטה", הסביר נתניהו. "עצרתי בצד, יצאתי מהרכב ובמשך 45 דקות דיברתי עם אחד ממנהיגי האזור".
היו הערכות שחששת מתמונה מביכה בגלל שיגורים. "אני לא רוצה שיהיו שיגורים בגללי ובגלל אירוע פוליטי, אבל זו לא הסיבה. היינו באיחור משמעותי".
לא ברחת מתמונה מביכה לקמפיין? "לא, אני אוהב את אשקלון. אני אבקר באשקלון ואנחנו דואגים לביטחון שם. מעת לעת אנו אומרים למי שמרים יד שדמו בראשו, אלה לא סיסמאות, אני דואג לביטחון".
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראש הממשלה נתניהו ב-ynet
(צילום: ירון ברנר)
הממשלה שאתה רוצה להקים נשענת על בן גביר ונציג נעם, 61-62 מנדטים אם יקרה פה נס. "כבר קרה, לפי הנתונים שלנו עברנו את זה. אני חושב שאנו צריכים להיות עוד יותר חזקים. ראינו את הסקרים שלכם ואת שלי. הסקרים שלי אומרים שאנחנו עוברים וזה טוב".
בנט בפנים לפי התרחיש הזה. "יהיה בכנסת ברור, אבל מבחינת האפשרויות כרגע יש מעבר של אנשים - גם מבנט וגם מאחרים, וגם ליכודניקים שבאים מהבית כי מבינים שיש פה הזדמנות היסטורית. הבוחרים שלנו מזהים הזדמנות היסטורית לממשלת ימין יציבה על ליכוד גדול בהנהגתי שלא תישען על לפיד ולא רוטציות".
רוטציות זה מה שהובלת לחיינו. "מה פתאום, הבאתי רוטציה כי לא היה לי 61. מישהו היה עושה את זה אם היו לי 61? ברור שלא. אם יבואו הליכודניקים בבית ותימשך המגמה ממצביעים שחשבו להצביע לבנט ולגדעון שבאים אלינו, יהיה לנו יותר מ-61 ונרכיב ממשלת ימין חזקה. שום רוטציה, בלי רוטציה ובלי לפיד".
כלומר בנט בפנים, אבל שישכח מרוטציה. "ברור. לבנט יהיה מקום מכובד בממשלה אבל הוא אומר שאם הוא יקבל יותר קולות הוא מתכוון לרוטציה עם לפיד. הוא מכחיש את זה. אמרתי לו, 'תגיד דבר פשוט, תגיד לי שאתה מדבר על ממשלה בלי לפיד בשום תפקיד בממשלה ובלי רוטציה', והוא מסרב. נותן התחמקויות. הוא מסרב כי הוא לא יכול להקים ממשלה בלי לפיד כראש ממשלה".
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט. "הוא לא יכול להקים ממשלה בלי לפיד"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו הביע זלזול ביו"ר תקווה חדשה גדעון סער ותקף את יו"ר יש עתיד לפיד. לדבריו, "גדעון מתרסק בסקרים שלנו, 75% ממצביעיו לא בטוחים שיצביעו לו. אני מניח שלפיד ישתה אותו. לפיד הוא המועמד שיקבל בין 20 ל-25 מנדטים. הוא מועמד לראשות הממשלה מולי, הוא מנסה להסתיר את זה ולא מוכן להודות שהוא רץ לראשות הממשלה.
"המבחן בעוד שבוע זה מי יהיה ראש הממשלה - אני או לפיד. לפיד מלא או לפיד ברוטציה עם בנט וגדעון. אצלי לא יהיה לא לפיד ולא רוטציה".
8 צפייה בגלריה
גדעון סער יאיר לפיד
גדעון סער יאיר לפיד
סער ולפיד
(צילום: קובי קואנקס)
אם לפיד יסכים להגיע לכאן, תשבו לעימות? "רק שיהיה מוכן להגיד שהוא רץ לראשות הממשלה. אם תציעי עימות, אני נותן לך תשובה תוך זמן קצר".
זה נראה שאתה בורח מעימותים כי בסבבים קודמים היה מועמד ראש בראש נגדך. "בני גנץ היה בקוקפיט עם ארבעה, לא ידעתי מי הטייס".
זה נשמע תירוץ. "בני גנץ כבר לא רלוונטי, ברור. תזמיני לעימות ותקבלי תשובה ואז תוכלי להגיד אם אני מוכן או לא. זה יקרה אם יאיר לפיד יודיע את האמת שמנסים להסתיר שבוע לפני הבחירות שהבחירות הן ביני לבינו".
אבל אתמול כתבת בטוויטר ש"האמת נחשפה", אז יש את ההודאה שלו. "אז עכשיו תזמיני אותנו לעימות וניתן לך תשובה. התשובה האמיתית היא של אזרחי ישראל, מי לדעתם יזניק את הכלכלה".
אז אתה מסכים לעימות ב-ynet? "חכי שתקבלי ממנו התחייבות ותחזרי אליי. התומכים שלי רוצים לשמוע את מה שיש לי להגיד, וכמו שהייתי אובססיבי להבאת החיסונים לישראל, כך אמר מנכ"ל פייזר, זה נכון באותה מידה להיות אובססיבי להזנקת ישראל שתהיה המובילה בעולם".
8 צפייה בגלריה
ד"ר מנסור עבאס
ד"ר מנסור עבאס
ח"כ עבאס. "לא אשען עליו"
(צילום: אלעד גרשגורן)
נניח ואתה מסיים עם 59-58 מנדטים, אתה יכול להתחייב שלא תקים ממשלה עם הימנעות של רע"מ בראשות מנסור עבאס מבחוץ? "חד משמעית אני מתחייב שלא יהיה דבר כזה, לא אשען עליהם ולא אכלול אותם, לא בהימנעות ולא שום דבר כי הם מפלגה אנטי-ציונית. מנסור עבאס הצביע נגד הסכמי השלום שהבאתי עם מדינות ערב, זה לא ייאמן, תראי עד איפה המשטמה שלהם מגיע. לא אציע ולא אשען, כלום. לשמחתי אנחנו הולכים לחצות את ה-61 בפער משמעותי כי אנשים מבינים שזו ההזדמנות".
איך פער משמעותי? יגיעו אנשים שלא היו כאן ולא חיו פה? "יש התלהבות עצומה של מצביעי הליכוד, אפילו באולפן הזה. תראי מה קורה, כולם באים לעשות סלפי".
נתניהו הוסיף: "קראתי עכשיו בטיימס של לונדון שאומרים שישראל תהיה היעד התיירותי המבוקש בעולם כי יצאנו מהקורונה הבריאותית עכשיו אני מוציא אותנו מהקורונה הכלכלית. צריך לבחור מי יעשה את זה - אני או לפיד". בנקודה זו נתניהו לא מדייק - הכתבה ב"טיימס" אמנם מפרגנת לישראל, אבל מציבה זאת בסימן שאלה, גם בכותרת - האם היא תצליח להפוך ליעד החם של המזרח התיכון?

"לא מתייחס לכל מרואיין שהתחנן להיות תחתיי"

בהתייחסו לריאיון לנדב איל ב"ידיעות אחרונות" עם סגן ראש המוסד הפורש, שאמר בין היתר כי משבר הקורונה טופל בצורה לא טובה, ציין נתניהו כי "אני לא מתייחס לכל מרואיין שהתחנן להיות תחתיי, ואז כשהוא לא מקבל את העבודה - נותן ריאיון ל'ידיעות אחרונות'. כל אחד שמת זה אובדן ואסון למשפחה, ואני אומר את זה בתור אדם שיודע מה זה שכול.
"תזכרו שבין המדינות המתועשות, רובן מאחורינו כי הבאנו מיליוני חיסונים שהצילו עשרות אלפי אנשים. אמריקה עם תמותה גדולה יותר, באירופה גרמניה, איטליה, צרפת ובריטניה בהיקפים אדירים. צ'כיה, מדינה בגודל שלנו, עם 22 אלף מתים".
יש גם דנמרק, עם נתונים טובים יותר. "אחת קטנה, כמעט ואין. ראש ממשלת דנמרק באה עם קנצלר אוסטריה, נשיאי קפריסין ויוון ומנהיגי הונגריה וצ'כיה לראות את הנס והפלא בישראל".
אבל יש פה אוכלוסייה צעירה, תנאים לסגירת השמיים. אפשר היה למנוע את ההתפרצות. אתם הממשלה, יש יותר מ-6,000 נפטרים בישראל, זה כישלון שלכם ושלך. "אני מצטער על כל אחד. 6,000 מתים זה מספר קשה לכל אחד מאיתנו, אבל זה הרבה פחות ממדינות אחרות בגודל שלנו. אנחנו הבאנו 12 מיליון חיסונים שמוציאים אותנו והפסיקו את התמותה. אנחנו לא אוכלוסייה כמו המדינות האחרות כי יש לנו רשות פלסטינית ועובדים שמעורבים בתוכנו ואין לנו שליטה על מה קורה שם".

"לא יהיה סגר אחרי הבחירות"

נתניהו הבהיר: "לא יהיה סגר נוסף, חד משמעית".
רק אם יהיו מוטציות? "רק במקרה כזה. לנגיף הזה יש אלפיים מוטציות, החיסונים שהבאנו מפייזר ומודרנה עונים על כולם, מתגברים על כולם. אנחנו עושים סגר משום שבתי החולים שלנו, מעבר לרמה מסוימת של חולים קשים, מתחילים לקרוס. אנחנו עכשיו על פחות מ-600. היכולת שלנו יותר מכפליים מזה. זה יורד כי למעלה מ-90% מהאנשים מעל גיל 50 התחסנו. המאגר של החולים הקשים הולך ומתבטל.
"אם אנשים חושבים כרגע שאנחנו מתכננים סגר נוסף אחרי פסח ואחרי הבחירות, אני רוצה שאזרחי ישראל יידעו שכשאנחנו אומרים 'חוזרים וחוזרות לחיים', זה מה שקורה. אני אשנה את זה בגלל הייעוץ המשפטי ל'חוזרים לחייך'. אני רואה את זה בבתי הקפה, במסעדות ובברים".
נתניהו לא דייק בסוגיית התמותה מקורונה. בישראל נפטרו כ-650 בני אדם על כל מיליון תושבים. הממוצע העולמי עומד על 343 בני אדם למיליון. מדינות כמו דנמרק, פינלנד, איחוד האמירויות, סין, מצרים, יפן, דרום קוריאה, נורבגיה ואיסלנד במצב טוב מישראל.
8 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים ביציאה הדרומית מחיפה לכביש 2
אכיפת משטרה במחסום לסגר הלילי לפורים ביציאה הדרומית מחיפה לכביש 2
"חד משמעית לא יהיה סגר נוסף"
(צילום: אלעד גרשגורן)
אתה בשעה קריטית של מגפה עם מצב כלכלי מאוד קשה, לא העברת תקציב למרות שהתחייבת ואמרת "בלי טריקים ובלי שטיקים", והנה התגלגלנו למערכת בחירות נוספת. "גנץ החליט לפזר את הכנסת".
התחייבת על תקציב דו-שנתי ולא עמדת במילה. "נו באמת. יש לנו תקציב המשכי, הבאנו מיליארד בנוסף".
זה לא התקציב שהתחייבת אליו. "אני קצת מבין בכלכלה, הדבר המדהים הוא שכלכלת ישראל מדורגת כמעט הכי גבוה מבין מדינות העולם לפי ארגון ה-OECD. דירוג האשראי בשיא של כל הזמנים בתוך הקורונה. השקל בשיא של שנים".
זה מצדיק את אירועי התקציב? "לא קרה כלום".
עמותות שהיו צריכות כסף לא קיבלו. "להפך. עסקים שהיו צריכים קיבלו, ואני בא עם תוכנית כלכלית של 15 מיליארד שקלים, לתת מענק לכל מבוגר וילד בישראל, 750 שקלים".
זה נשמע כמו כלכלת בחירות. "אני מבין קצת בכלכלה, יותר מיאיר לפיד שמתמודד מולי. התוכנית הכלכלית שלי פשוטה - לתת מענק לכל מבוגר עד העשירון השביעי של 750 שקל, ו-500 שקל לכל ילד עד הילד הרביעי. לתת אלפי שקלים לעסקים ועצמאיים, תמרוץ להוציא אנשים מחל"ת שהיה חיוני בזמנו. בישיבה הראשונה של הממשלה החדשה בעזרת השם אעביר את זה".
8 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ. "הוא החליט לפזר את הכנסת"
(צילום: מוטי קמחי)

"השיח המפלג לא מקובל עליי"

גנץ קורא לך בקמפיין "תחמן". בנט אומר שלהקשיב להתחייבויות שלך זה כמו להפוך את יורם לס לפרזנטור של הקורונה. יש לך בעיית אמינות. "אני לא מתייחס להתקפות האישיות האלה. אזרחי ישראל יודעים מי עובד בשבילם, מי הביא מיליוני חיסונים".
אבל עמידה במילה, התחייבות. "התחייבתי לדאוג לאזרחי ישראל ואני עושה זאת בשליחות עמוקה. הבאתי חיסונים וארבעה הסכמי שלום, יש עוד ארבעה בדרך".
על הדרך יש שיח מסית ומפלג. "הפוך. אני מביא לכל אזרחי ישראל, כולל אזרחים ערבים שמצביעים לראשונה לליכוד - כי הם מבינים שאנחנו דואגים להם. זו השנה הטובה ביותר בתולדות המדינה. לפי צה"ל היו הכי פחות נפגעים בטרור, הגנה מפני איראן הבאתי לכל אזרחי ישראל. אני ראש ממשלה של כולם, הוכחתי את זה. השיח המפלג לא מקובל עליי וגם לא רצוי".
אחרי שהבטיח כבר בספטמבר 2019 החלת ריבונות על כל היישובים בישראל ובכללם ביהודה ושומרון, נתניהו פספס את הרכבת בעקבות הפסדו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב. "רעיון הריבונות בא ממני, התחייבתי שבתנאי שתהיה הסכמה של נשיא ארה"ב", אמר היום נתניהו. "בלי זה, אני לא מחיל ריבונות ואמרתי את זה מהרגע הראשון. אני עוד מתכוון לעשות את זה. הבאנו הסכמי שלום תמורת שלום ויש עוד ארבעה הסכמי שלום בדרך".

"מנהל את המדינה עם יד קשורה מאחורי הגב"

בחמישה באפריל צפוי להתחיל בבית המשפט המחוזי בירושלים שלב ההוכחות במשפטו של נתניהו שמואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. על השאלה כיצד הוא יוכל להתנהל בדיונים לצד כהונתו כראש ממשלה, השיב נתניהו: "מה שאני עושה בשעה אחת, היריבים שלי לא עושים לא בעשור ולא בתקופת חיים".
תקבל כל תוצאה של המשפט? "ברור, איזו שאלה. עברתי את התחקירים וההדלפות המגוחכות. אני פועל סביב השעון למען המדינה. אנשים חשבו שאני סתם מדבר, אבל שמנכ"ל פייזר מספר שאני מצלצל אליו ב-3 בבוקר אצלנו".
אבל האם אתה יכול לנהל מערכה כל כך מורחבת? "חד משמעית, אני עושה את זה עם היד קשורה מאחורי הגב כי התיקים מתפוררים. כולם רואים איך הם מתפוררים, סחיטת עדים באיומים, טיוח מסמכים, המצאה של עבירה שלא קיימת בספר החוקים. כולם מבינים את זה, זה ציד פוליטי. אני מסוגל לנהל את המדינה גם דרך המשפט של התיקים האבסורדיים האלה שמתפוררים".
8 צפייה בגלריה
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט
"התיקים מתפוררים". נתניהו בבית המשפט
(צילום: AFP)
בחודש שעבר חשף כתבנו אליאור לוי כי סגן השר במשרד ראש הממשלה פטין מולא מהליכוד ניהל מגעים חשאיים עם גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית שמטרתה חיזוק נתניהו בבחירות באמצעות המרצת ערביי ישראל להצביע לליכוד או הימנעות מהצבעה לרשימה המשותפת.
"זה קשקוש", אמר ראש הממשלה בהתייחסו לפרסום ב-ynet. "כל אחד יודע שהרשות רק רוצה להחליף אותי".
אבל פטין מולא אישר את כל הפרטים. "מה פתאום".
נזפת בו על זה. "לא רוצה להגיד נזפתי, אבל שאלתי אותו מאיפה זה. אני לא צריך לא את אבו מאזן ולא את הרשימה המשותפת שרוצים להפיל אותי. ואני גם לא צריך את מנסור עבאס שהצטרף ללפיד לפני כמה שבועות, ורצה להעביר חוק שימנע ממני להתמודד לראשות הממשלה. הם רוצים בנפילתנו.
"אני פונה ישירות לאזרחים הערבים ואומר להם - הבאנו לכם 21 מיליארד שקל השקעות בתשתיות. הקמנו תשע משטרות, הייתה 1. עכשיו יש מפכ"ל עם סכין בין השיניים שמסתער יחד עם השר לביטחון הפנים על הפשיעה. אנחנו מחסלים לא רק את הסכסוך הערבי-ישראלי בהדרגה בחוץ, אנחנו משנים את היחסים בין יהודים וערבים בפנים".

תגובות

ממפלגת תקווה חדשה של גדעון סער נמסר: "נתניהו מפחד ממועמד אחד בלבד - גדעון סער - ולכן הוא מזיע ממאמץ בניסיונותיו ההיסטריים להקטין את תקווה חדשה. גם נתניהו יודע שגדעון סער חזק יביא להחלפתו ולתקווה חדשה לאזרחי ישראל".
ממפלגת כחול לבן של בני גנץ נמסר: "רמת אמינות: לא היה כלום, כי אין כלום. נתניהו מנסה להרדים את הציבור לקראת מזימת אפריל - פיטורי היועמ"ש ושומרי הסף. הוא רוצה להיות בממשלת מעבר נצחית ולשלוט לבד - רק כחול לבן בכנסת יכולה למנוע את זה ממנו. אסור להשאיר אותו לבד".