קורבנות ראשונים בישראל בסבב הלחימה מול רצועת עזה במבצע "שומר החומות": שתי תושבות אשקלון נהרגו בצהריים (יום ג') מפגיעות ישירות של רקטות בבתים בעיר במטח הכבד ביותר ששוגר מעזה מתחילת המבצע. במקביל, צה"ל חיסל בתקיפה בעזה את מפקד מערך הנ"ט של חמאס בעיר, והחל בתקיפה נרחבת של בורות שיגור ברחבי הרצועה. לאורך אחר הצהריים נמשך הירי הרקטי של ארגוני הטרור לעבר יישובי עוטף עזה. בפתח הכתבה: תיעוד החיסול משתי זוויות שונות.

מבצע "שומר החומות" - עדכונים אחרונים

  • שתי נשים נהרגו מפגיעות רקטות באשקלון
  • נמשכים השיגורים ליישובי עוטף עזה
  • אין שינויים בהנחיות פיקוד העורף: גם מחר לא יתקיימו לימודים בשורת יישובים
  • צה"ל חיסל את מפקד מערך הנ"ט של חמאס
  • חמאס מאיים: אם ישראל תמשיך לתקוף מבנים אזרחיים, ת"א תספוג מכה קשה
  • הפלסטינים: 28 הרוגים מתחילת ההסלמה
  • נתניהו בהערכת מצב בדרום: "חמאס יקבל מכות שהוא לא ציפה להן"
גל התקיפות של צה"ל אחר הצהריים כוון למבנים בעיר עזה. דובר צה"ל עדכן כי באחת התקיפות חוסל בכיר חמאס איאד שריר, שהוא גם מפקד מערך הנ"ט של העיר עזה בארגון. בצה"ל אמרו כי הוא היה אחראי לכמה פיגועי ירי נ"ט בשטח ישראל, וכי המערך שבראשו עמד היה במוכנות לפיגוע במתווה נ"ט בזמן החיסול. בזמן גל התקיפות, קרא דובר צה"ל בערבית לתושבים להתרחק מאתרים וממבנים שמכילים אמצעי לחימה של חמאס. מקורות פלסטיניים מסרו כי בתקיפות נהרגו כמה בני אדם נוספים.

16 צפייה בגלריה
איאד שריר
איאד שריר
איאד שריר, מפקד מערך הנ"ט של חמאס שחוסל בעזה
במקביל לחיסולו של שריר, החל צה"ל לתקוף באמצעות 80 מטוסי קרב, מסוקי קרב ומל"טים מסוגים שונים בורות שיגור רקטות הפרוסים ברצועה. מצה"ל נמסר כי הפעולה הנרחבת צפויה להימשך שעות. "באחת התקיפות נלכדו פעילים מהכוח המובחר של חמאס בתוך מנהרה. נהרגו לפחות 20 פעילי טרור", אמר דובר צה"ל תת-אלוף הדי זילברמן. "לשלושה גדודי חמאס בצפון הרצועה לא תישאר יכולת רקטית".
דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, איים בתגובה כי "אם האויב ימשיך לתקוף מבנים אזרחיים, תל אביב תהיה במוקד של מכת טילים קשה יותר ממה שהיה באשקלון".
בשעה 18:00 עדכן פיקוד העורף כי ההנחיות לתושבים לא השתנו. ביישובים שבאזורי דרום השפלה, מערב הנגב, לכיש, עוטף עזה, מרכז הנגב ומערב לכיש. ביישובים בגוש דן ובשפלה יתאפשר קיום לימודים במוסדות שבהם קיים מרחב מוגן תקני שניתן להגיע אליו בזמן ההתגוננות.
16 צפייה בגלריה
חלוקת יישובים לאזורים לפי הנחיות פיקוד העורף
חלוקת יישובים לאזורים לפי הנחיות פיקוד העורף
(צילום: פיקוד העורף)
בשעות הערב דיווחה רשת "אל-ערבייה" כי משלחת ביטחונית מצרית צפויה לצאת כדי לקדם רגיעה בעזה. לפי הדיווח, מצרים ביקשה מישראל לעצור את התקיפות בעזה ללא תנאים, בעוד ישראל ביקשה ממצרים לפעול להפסקת שיגורי הרקטות מעזה. המצרים, כך דווח, צפויים ליצור קשר עם הארגונים הפלסטיניים בעניין זה.
שעות לפני הדיווח על המשלחת המצרית, בתום הערכת מצב שקיים בפיקוד הדרום עם שר הביטחון בני גנץ, עם הרמטכ"ל כוכבי ועם בכירים נוספים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "אנחנו בעיצומה של מערכה. סיכלנו מפקדים, פגענו בהרבה מאוד מטרות איכותיות שלהם. סיכום הישיבה הוא להגביר עוד את עוצמת התקיפות, ואת הקצב שלהן. חמאס יקבל מכות שהוא לא ציפה להן". מוקדם יותר פרסמנו ב-ynet את דבריו של גורם בכיר על ציפייה שצה"ל יגביר את עוצמת התקיפות.

מוקדם יותר הודיע חמאס כי שיגר לעוטף עזה, לאשקלון ולאשדוד 137 רקטות בתוך חמש דקות, במה שכונה "המטח הגדול ביותר". בעקבות התרעה ממוקדת לשיגור מטחים נוספים לעבר אשקלון, דובר צה"ל הנחה את תושבי העיר להישאר בממ"ד עד להודעה חדשה, ולקראת השעה 16:00 הסיר את ההנחיה.
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי מסביר כי ניתן להעריך שההנחיה החריגה שניתנה היא תוצאה של "אתגור המערכת" - טקטיקה שחמאס מפעיל מהבוקר כדי להתגבר באמצעות שיגורים רבים (יותר ממאה) כמעט בו זמנית, לעבר אזור מצומצם אחד. טבעי שמספר מסוים של רקטות מתוך העשרות מצליחות לפגוע - והדרך להתגבר על כך היא הגדלת מספר המשגרים והמכ"מים של כיפת ברזל. חמאס, עם זאת, יכולים לעשות את אותו הדבר תוך כשעה לעבר אזור אחר, וחוזר חלילה.

16 צפייה בגלריה
בית אחת ההרוגות באשקלון
בית אחת ההרוגות באשקלון
ביתה של אחת ההרוגות באשקלון
(צילום: מוטי קמחי )
16 צפייה בגלריה
בית אחת ההרוגות באשקלון
בית אחת ההרוגות באשקלון
(צילום: מוטי קמחי )
16 צפייה בגלריה
צלפי על חוף הים
צלפי על חוף הים
כוננות גם בים. צלפים בחוף באשקלון
16 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית אשקלון
פגיעה ישירה בבית אשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון
(צילום: AFP)
כחלק מהירי לעבר הדרום, לראשונה מתחילת ההסלמה הופעלה אזעקה גם באשדוד, שם נפגעו ישירות שני בתים. באשקלון אותרו פגיעות ישירות רבות, אחת מהן בבית ספר. בבית החולים ברזילי בעיר טופלו מתחילת ההסלמה 95 נפגעים. מצבם של שניים מהנפגעים מוגדר קשה, בעוד מצבם של שניים נוספים מוגדר בינוני. עוד שלושה נפגעים קל אושפזו בבית החולים. 38 נפגעים אחרים הם נפגעי חרדה.
ד"ר איתי זוארץ, מנהל יחידת הטראומה בבית החולים אסותא באשדוד אמר לאולפן ynet בצהריים כי 13 בני אדם שנפצעו באורח קל בגוף פונו מתחילת ההסלמה לבית החולים. רובם שוחררו.

16 צפייה בגלריה
נפילה באשקלון
נפילה באשקלון
אשקלון, בצהריים
(צילום: EPA)
בשעות הצהריים חוסלו שני פעילים בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי - סאמח ממלוכ וכמאל קריקע. בתקיפה גם נפצע מוחמד אבו אל עטא, אחיו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בהא אבו אל עטא שחוסל בסוף 2019, וכעבור שעות מסרה הזרוע הצבאית של הג'יהאד כי הוא מת מפצעיו. במקביל, בהודעה חריגה שפרסמה הזרוע הצבאית של חמאס נמסר כי בתקיפה ישראלית נהרגו כמה מפעיליה ועוד כמה נעדרים. מיקום התקיפה לא נמסר.
בהערכת מצב שקיים בבוקר הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, הוא הנחה להמשיך בתקיפת אתרי ייצור ואחסון אמצעי לחימה של חמאס והג'יהאד האיסלאמי, "כפי שבוצע לאורך כל הלילה, לצד הרחבת התקיפות ליעדים נוספים". כמו כן, הבהיר הרמטכ"ל כי יש "להמשיך ולפגוע בכל פעיל של חמאס או ג'יהאד איסאלמי, באשר הוא, כפי שאנו עושים מהרגע הראשון". הרמטכ"ל גם הנחה לתגבר את הכוחות באוגדת עזה בחטיבות חי"ר ושריון.


16 צפייה בגלריה
המחבלים שחוסלו
המחבלים שחוסלו
פעילי הג'יהאד שחוסלו: סאמח ממלוכ, כמאל קריקע ומוחמד אבו אל עטא
16 צפייה בגלריה
נזקי התקיפה של חיל האוויר בעזה
נזקי התקיפה של חיל האוויר בעזה
נזק בתקיפות צה"ל בעזה
אתמול אישר הקבינט המדיני-ביטחוני לצה"ל "תקיפה אווירית משמעותית" ברצועה, ללא פעולה קרקעית, במסגרת מבצע "שומר החומות". הפלסטינים דיווחו על 28 הרוגים בתקיפות צה"ל ברצועת עזה מאז פתיחת המבצע - שהחל בשל ירי רקטות לעבר ירושלים אמש.
פורסם לראשונה: 16:16, 11.05.21