"החלטה מבישה", "כתם מוסרי", "עולם הפוך": מימין ומשמאל גינו בישראל אמש (יום ה') את החלטת מועצת זכויות האדם של האו"ם להקים ועדת חקירה בינלאומית עצמאית בעקבות מבצע "שומר החומות". לעיון בהחלטה לחצו כאן.
ההחלטה, שבה תמכו 24 מדינות - בהן בחריין וסודן שחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל - קראה להקמת ועדת חקירה קבועה למעקב ולדיווח על הפרת זכויות אדם בישראל, בעזה ובגדה המערבית. אם הדבר יקרה, זו הפעם הראשונה שניתן מנדט "מתמשך" לוועדת חקירה. תשע מדינות התנגדו להחלטה, 14 נמנעו.
4 צפייה בגלריה
הצבעה בעד ונגד ועדת חקירה
הצבעה בעד ונגד ועדת חקירה
תוצאות ההצבעה במועצת זכויות האדם
4 צפייה בגלריה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
(צילום: AP)
החקירה אמורה לאסוף ראיות ועדויות על הפרות של זכויות אדם והחוק הבינלאומי שאירעו לכאורה באזור החל מ-13 באפריל השנה - אז פרצו המתיחויות במסגד אל-אקצא ובשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים ולאחריהן מבצע "שומר החומות" וההתפרעויות בתוך ישראל. בעבר ישראל לא שיתפה פעולה עם ועדות מסוג זה.
ועדת החקירה תתבקש לחקור גם את שורשי הסיבות למתיחות החוזרת, חוסר יציבות והארכת סכסוכים, כולל אפליה שיטתית ודיכוי על בסיס זהות לאומית, אתנית, גזעית או דתית. במסגרת מנדט הוועדה לזהות את מי שאחראים לביצוע ההפרות.
לאחר שהתברר למחברי ההצעה כי היא צפויה לעבור, הם הוסיפו סעיף נוסף, יממה לפני ההצבעה: ההודעה שאושרה קוראת להימנע מ"העברת נשק" - לא מצוין למי - כשמזוהה "סכנה ברורה" שייתכן שייעשה שימוש בכלי הנשק להפרת זכויות אדם או להפרת החוק הבינלאומי. הדבר נראה כמכוון למדינות שמוכרות נשק לישראל.
4 צפייה בגלריה
 מישל בצ'לט
 מישל בצ'לט
דיון הזום בז'נבה
(צילום: AP)
ישראל קראה לבעלות בריתה לא להשתתף בכינוס בז'נבה, וארצות הברית - שלא חברה בגוף שבו 47 מדינות - לא לקחה בו חלק, גם לא כמדינה משקיפה. אחרי ההצבעה, הנציגות האמריקנית למועצה אמרה כי ארצות הברית "מצרה מאוד" על המהלך. "חברות במועצה בחרו לעסוק בהסחת דעת שלא תורמת דבר למאמצים הדיפלומטיים וההומניטריים באזור", אמרו האמריקנים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר ההצבעה בשווייץ: "ההחלטה המבישה היא דוגמה נוספת לאובססיה הבוטה של מועצת האו"ם לזכויות אדם נגד ישראל. שוב, רוב אוטומטי ולא מוסרי במועצה מלבין ארגון טרור שחותר לרצח עם, ארגון שיורה בכוונה תחילה לעבר אזרחים ישראלים תוך שהוא הופך את אזרחי עזה למגנים אנושיים. מי שמתוארת כ'צד האשם' היא דמוקרטיה שפועלת באופן לגיטימי כדי להגן על אזרחיה מפני אלפי רקטות חסרות הבחנה".
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הגיב גם הוא להחלטה בז'נבה. לדבריו, "עולם הפוך ראינו. במקום שנשמע קריאה ברורה של העולם החופשי נגד ארגון הטרור חמאס והעומדים בראשו, המהווים פושעי מלחמה מובהקים, מקבלת המועצה החלטה חסרת פשר נגד אזרחי ישראל אשר עמדו מול ירי פושע של אלפי טילים לעבר אוכלוסייה חפה מפשע". בחמאס, מנגד, בירכו על ההחלטה להקים ועדת חקירה, והגדירו את פעולות הארגון מול ישראל "התנגדות לגיטימית".

שר החוץ גבי אשכנזי ציין: "ההחלטה מתעלמת לחלוטין מהתקפות חמאס והיא כתם מוסרי המצביע על צביעות ועצימת עיניים בקרב המדינות החברות במועצה. הפעילות המתמשכת של הפלסטינים נגדנו מהווה מכשול ומרחיקה כל אפשרות של צעדים בוני אמון. זו אינה הדרך להשגת יציבות באזור".
גם בשמאל גינו. יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי כתבה: "למדינת ישראל יש את הזכות המלאה להגן על עצמה מפני הטרור של חמאס. אני סומכת על מערכת המשפט הישראלית ומגנה את מועצת האו"ם לזכויות אדם על ההחלטה המבישה. זוהי תזכורת נוספת לאזרחי ישראל שעלינו לפועל להחלפת האסטרטגיה שבחר נתניהו, להפסיק את העברת מזוודות הדולרים לאלתר ולפעול להחלשת חמאס".
השגריר הבריטי במועצה לזכויות אדם, סיימון מנלי, אמר כי "המנדט המורחב מדי" של ועדת החקירה עלול להביא "להתבצרות של שני הצדדים בעמדותיהם", והשגרירה האוסטרית אליזבת טיצ'י-פיסלברגר אמרה כי המועצה "ממשיכה בהתנהלות המצערת של לבודד את ישראל ולמתוח עליה ביקורת". בריטניה ואוסטריה היו בין אלו שהתנגדו להחלטה, לצד בולגריה, קמרון, צ'כיה, גרמניה, מלאווי, איי מרשל ואורוגוואי.
למרות ההחלטה להקים ועדת חקירה בגוף שידוע ברוב אוטומטי לערבים ולמוסלמים, מדובר בהישג מרשים לישראל לנוכח העובדה שהרבה מדינות עמדו הפעם לצדה או לפחות בחרו להימנע. כך למשל יש לציין את הודו, ברזיל וצרפת שנמנעו וכן את גרמניה שהתנגדה.
4 צפייה בגלריה
 מישל בצ'לט
 מישל בצ'לט
נציבת זכויות האדם, בצ'לט
(צילום: AP)
גורם מדיני בירושלים הזהיר כי "הפעילות המתמשכת של הפלסטינים לפעול נגדנו במוסדות בינלאומיים מהווה מכשול ומרחיקה כל אפשרות של צעדים בוני אמון בין ישראל והפלסטינים".
נציבת האו"ם לזכויות אדם מישל בצ'לט אמרה בנאומה כי ייתכן שישראל ביצעה פשעי מלחמה בעימות האחרון עם חמאס בעזה שנמשך 11 ימים. עוד אמרה בצ'לט כי ירי הרקטות חסר ההבחנה של חמאס במהלך העימות מהווה הפרה ברורה של חוקי המלחמה. לדברי בצ'לט, "מתקפות אוויריות באזורים מאוכלסים בצפיפות הביאו לרמה גבוהה של הרוגים ונפגעים אזרחיים, כמו גם הרס נרחב של תשתית אזרחית. התקפות כאלה מעלות חשש חמור מהעמידה של ישראל בהבחנה ובמידתיות שנדרשות על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי".
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאליכי אמר כי "ישראל מעוותת את האמת, היא כוח כובש ויש לה מחויבויות בינלאומיות. הזכות להגנה עצמית היא של הפלסטינים כמו גם הזכות להגדרה עצמית. זה הזכות על החיים שלהם, על השטח שלהם. כולנו יכולים לסיים את הגיהינום הזה על ידי סיום המערכה הקולוניאליסטית והאפרטהייד הישראלי".
פורסם לראשונה: 23:53, 27.05.21