3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו עבד אל פתח בורהאן
מייק פומפאו עבד אל פתח בורהאן
מנהיג סודן עבד אל-פתח בורהאן ומייק פומפאו
(צילום: רויטרס, EPA)
מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו שביקר ביממה האחרונה בישראל הכריז הבוקר (יום ג') כי המריא לראשונה בטיסה ישירה מנמל התעופה בן גוריון אל נמל התעופה בבירת סודן, חרטום. עד היום כמעט כול המטוסים שהמריאו מישראל לסודן או לכל מדינה מוסלמית אחרת שאינה מקיימת יחסים עם ישראל נדרשו לעצור לזמן קצר בנמל תעופה בירדן או במצרים. לדברי גורם אמריקני, סודן עצמה הציעה למזכיר המדינה להגיע בטיסה ישירה, "כדי להסיר את הצורך בעצירה קוסמטית", כלשונו.
ואולם, בניגוד להצהרת פומפאו, מסתמן שלא מדובר בטיסה הישירה הרשמית הראשונה בהיסטוריה מנתב"ג לחרטום. ב-26 במאי המריא מטוס מנהלים מנתב"ג ונחת בבירת סודן ללא עצירות ביניים. זו הייתה הפעם הראשונה שמטוס שהמריא מנמל התעופה בן גוריון נחת בסודן, שלא מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל, אף שבחודש פברואר נפגשו באוגנדה ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש מועצת הריבונות של סודן, עבד אל-פתח בורהאן.
מטרת אותה טיסה בחודש מאי, שבמסגרתה המריאו לחרטום אנשי צוות רפואי, הייתה ככל הנראה לטפל באדריכלית היחסים עם סודן, נג'ווה גדהלדם, שנדבקה בנגיף הקורונה. היא מתה זמן קצר לאחר שהמטוס שב לישראל.
3 צפייה בגלריה
מסלול הטיסה
מסלול הטיסה
הטיסה הישירה בין ישראל לסודן, כבר ב-26 במאי
3 צפייה בגלריה
המטוס הפרטי בנתב"ג
המטוס הפרטי בנתב"ג
באמצע: זנב המטוס שהמריא לסודן במאי

אתמול אישרה סוכנות הידיעות הממלכתית של סודן, סונא, כי מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו יגיע היום לביקור במדינה, שבמהלכו ייפגש עם ראש מועצת הריבונות במדינה עבד אל-פתח בורהאן ועם ראש הממשלה עבדאללה חמדוק. לפי הסוכנות, השיחות בפגישות יעסקו בין היתר ביחסים עם ישראל. גורם אמריקני ששוחח עם כתבים בטיסתו של פומפאו לחרטום נשאל אם תיתכן הכרזה על נורמליזציה בין ישראל לסודן או על הסרת שמה של סודן מרשימת המדינות התומכות בטרור - והשיב: "ייתכן שתיעשה היסטוריה נוספת".
לצד זאת, צפוי פומפאו לשוחח עם מנהיגי סודן גם על הסרת המדינה מרשימת המדינות התומכות בטרור ועל תמיכת ארה"ב בדמוקרטיה במדינה האפריקנית. מדובר בביקור הראשון של מזכיר מדינה אמריקני באדמת סודן מאז 2004. פומפאו, שמבקר בימים אלה במזרח התיכון, צפוי לבקר גם בבחריין ובאיחוד האמירויות.
סודן חידשה את קשריה עם ארה"ב לאחר הדחתו של הרודן האיסלאמיסטי עומר אל-בשיר באפריל בשנה שעברה. המדינה האפריקנית שואפת להסיר את שמה מרשימת המדינות שוושינגטון רואה בהן תומכות טרור. סודן נמצאת כעת בדרך שברירית אל דמוקרטיה. נכון להיום שולטת שם ממשלת מעבר אזרחית-צבאית, עד סוף 2022, אז אמורות להתקיים שם בחירות.
הקואליציה האזרחית שהובילה את ההפגנות להדחתו של אל-בשיר, הידועה בשם "הכוחות להכרזה על חופש ושינוי", מסרה היום שלממשלה המכהנת בסודן אין מנדט מהאזרחים לנרמל את היחסים עם ישראל. "הממשלה הנוכחית היא ממשלת מעבר, אין לה מנדט", נאמר בהצהרה מטעם הקואליציה הסודנית, שהדגישה גם את "זכות הפלסטינים לחיות באדמתם בחופש ובכבוד".