ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (א') כי הוא מוכן לקבל את הצעת הפשרה במטרה לסיים את המשבר עם כחול לבן. הוא טען שבמפלגתו של בני גנץ חזרו בהם מההסכמה לפשרה. כחול לבן תקפו לפני הצהרת נתניהו: "בזמן שהאזרחים מצפים לאחדות, הליכוד עסוק בתרגילים פוליטיים".

לפי הצעת הפשרה שהעלה ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), יועבר חוק שלפיו מועד העברת תקציב המדינה יידחה ב-100 ימים. במקביל, באותה התקופה לא יאושרו מינויי בכירים בשירות הציבורי.
"מתוך אחריות לאומית החלטתי הערב לקבל את הצעת הפשרה", אמר נתניהו. "ההצעה הזו מאפשרת הזרמת כסף מיידי לאזרחים ולכלכלה של מדינת ישראל, היא מונעת את הצורך בבחירות. אני אומר דבר פשוט, בואו נתאחד ונעבוד יחד למען המטרות החשובות הללו".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: גיל יוחנן )
הוא תקף את כחול לבן: "הבנתי שגנץ קיבל אותה (את הפשרה - מ"א וי"פ) אתמול בערב, פתאום אני שומע שלא, מה קרה, מה השתנה? מישהו בכחול לבן מתנגד?".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד) תקף את מתווה הפשרה: "אז עוד 100 יום בלי תקציב ואז בחירות? זו הפשרה שלהם? בתי ספר שלא ייפתחו כסדרם, עצמאים שלא יקבלו עזרה? אבטלה מטורפת שתימשך? מנותקים נמאסתם".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "מה השתנה? מישהו בכחול לבן מתנגד לפשרה?"
(צילום: גיל יוחנן )
לכל אורך היום התנהלו מגעים בין המפלגות בנוגע לשני נושאים מרכזיים - תקציב המדינה, שצריך לקבל את אישור הכנסת עד למחר בחצות הלילה, ומינוי פרקליט מדינה ומפכ"ל משטרה. מתחילת המגעים דרשה כחול לבן מהליכוד לעמוד בהסכם הקואליציוני, שלפיו יאושר תקציב מדינה דו-שנתי.
בליכוד מסרבים להעביר תקציב דו-שנתי בטענה שהמצב הכלכלי והקורונה מחייבים להעביר תקציב חד שנתי. לטענת גורמים בליכוד, סוגיית מינויי הבכירים לא עלתה במגעים בין הסיעות, אך ראש הממשלה מתח ביקורת בנושא על שר המשפטים ניסנקורן: "אין לי שום כוונה לא למנות מפכ"ל ולא למנות את פרקליט המדינה. זאת אגדה. אני רוצה להבין איך ניסנקורן הולך למנות, כי עכשיו גילינו דבר מדהים - שערב מינויו לשר משפטים, הסתירו מהציבור שהיועמ"ש סגר עבורו תיק שהיה לו במשטרה. פותחים מתחת לשולחן וסוגרים מתחת לשולחן. למה לא סיפרו לציבור שסגרו לניסנקורן את התיק?"
ניסנקורן מסר בתגובה: "נתניהו, התבלבלת. המסע המתוזמן של ההסתה והשקרים לא ירתיע אותי. אני אמשיך לשמור על שלטון החוק ועל הדמוקרטיה הישראלית".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. המגעים פוצצו
(צילום: אבי מועלם, אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
המגעים בין כחול לבן לליכוד הגיעו לכדי פיצוץ הערב, סמוך למועד הצהרת נתניהו. בכחול לבן תקפו מיד עם פיצוץ המגעים: "קוראים לראש הממשלה ולחזור לראות את טובת המדינה ולא את טובתו האישית. בזמן שתשעה מיליון אזרחים מצפים לאחדות וטיפול בביטחון ובקורונה, הליכוד עסוק בתרגילים פוליטיים. זו יריקה בפרצופם של אזרחי ישראל משיקולים אישיים".
שר החוץ גבי אשכנזי (כחול לבן) הוסיף: "בשעות הקרובות יוסר הערפל והאזרחים יידעו מה מטריד באמת את מנוחת נתניהו והליכוד בימים אלה - טובת המדינה, פתרון המשבר הכלכלי והבריאותי או טובתו האישית של נתניהו. זה הזמן להתעשת. זה זמן לאחריות לאומית ולא למשחקים פוליטיים".
4 צפייה בגלריה
ועדת הכספים על דחיית התקציב
ועדת הכספים על דחיית התקציב
ועדת הכספים
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ועדת הכספים של הכנסת התכנסה הבוקר לדון בהצעת הפשרה ולאשר אותה לקראת קריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. ההצעה של האוזר קיבלה היום את הסכמת הסיעות החרדיות שחברות בקואליציה.
במהלך הדיון היום בוועדה לא נערכה הצבעה על ההצעה מכיוון שהליכוד וכחול לבן טרם הגיעו להסכמות. חברי הוועדה יצאו להפסקה ואמורים להתכנס מחדש בקרוב להמשך הדיון ולהצבעה.

"ישראל במקום טוב יחסית לעולם"

ראש הממשלה התייחס בהצהרה לתקשורת למצב הכלכלי במדינה וטען כי המצב בישראל יחסית טוב. "הצעדים שאנחנו נוקטים הביאו את ישראל למקום טוב ביחס למדינות העולם. המיתון שלנו הוא חצי מזה של אירופה. האבטלה בישראל היא מהנמוכות בעולם, וזה בעידן הקורונה שיש אבטלה בכל העולם".
הוא התייחס גם למכירה אפשרית של מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות ואמר במענה לשאלת ynet: "הם מבקשים את המטוסים הרבה שנים והעמדה שלנו עקבית כבר הרבה שנים. אני דואג לביטחון ישראל והעסקה הזו לא הייתה חלק משום הסכם שלום עם ישראל".
הוא הוסיף: "הסכם השלום לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק, גם לא הציגו לי עסקת נשק. לא אמרו 'יש לנו עסקת נשק - תחתום'. חזרתי ואמרתי מה העמדה המסורתית שלנו, זה לא השתנה".
פורסם לראשונה: 19:43, 23.08.20