בית משפט השלום בבאר שבע האריך בצהריים (שלישי) את מעצרו של הרב נתנאל שריקי מנתיבות בשלושה ימים. שריקי נעצר אמש בחשד למעשה מגונה של מטפל נפשי במטופל, ונציג המשטרה אמר בדיון כי עלה חשד גם להטרדה מינית.
הרב נעצר לאחר ששתי נשים שביקרו אצלו ביקשו את עצתו - והתעמתו איתו אמש בתחנת המשטרה. השופטת אירית קויפמן קבעה כי קיים חשד סביר נגד הרב: "המעשים המיוחסים לחשוד כפי שעולה מהודעות המתלוננות נעשו בעת שהן פנו אליו על מנת להתייעץ עמו ולקבל ברכה. קיימת עילת מעצר של מסוכנות וחשש לשיבוש חקירה. גם אם ניתן היה לשקול שחרור לחלופת מעצר שייתן מענה הולם למסוכנות בשלב זה של החקירה לנוכח חשש לשיבוש, אין לשחררו לחלופת מעצר".
3 צפייה בגלריה
הרב נתנאל שריקי (מימין)
הרב נתנאל שריקי (מימין)
הרב החשוד נתנאל שריקי
בחקירה התברר כי העוזר של הרב ניסה להניא את המתלוננות מלהגיש תלונה ושלח נשים שינסו לשכנע אותן לחזור בהן. אחת הנשים שנשלחה למתלוננות אמרה: "את לא רוצה שיגמור כמו ברלנד".
גם מעצרו של עוזרו של הרב, אריאל משה, החשוד בשיבוש מהלכי חקירה, הוארך בשלושה ימים.
סנגורו של הרב, עורך הדין ציון אמיר, ביקש לאסור את פרסום שמו של הרב ולקיים את הדיון בדלתיים סגורות מחשש שייגרם לו, למשפחתו ולמעמדו בקהילה נזק. נציג המשטרה ביקש בכל זאת לפרסם את זהותו ואמר: "בשלב זה עולה מהתיק כי היו מקרים נוספים, והפרסום יכול להביא מתלוננות נוספות שחששו להתלונן. על מנת להגיע לכמה שיותר קורבנות שחוו פגיעה מינית".
נציג המשטרה אמר כי קיים חשד שעוזרו של הרב שיבש את החקירה: "יש חשד כבד שהוא יפעל לשבש ולהשפיע על עדים בעניין אופן הטיפול שהרב נותן". הסנגור השיב כי יש לבדוק אם קיימת היכרות מוקדמת בין המתלוננת לרב, ושאל אם המשטרה אוספת ראיות כדי לשלול את טענותיה.
3 צפייה בגלריה
התכתבות המתלוננת עם בתה
התכתבות המתלוננת עם בתה
(צילום: shutterstock)
"קודם כל מגישים תלונה במשטרה, ולא יוצאים לפסטיבל תקשורתי", אמר עו"ד אמיר. "האם ניסיתם לברר מה המוטיבציה בעניין?". נציג המשטרה השיב כי שריקי קשר את עצמו לחלק מהמעשים שיוחסו לו. "יש הסבר בעדויות מדוע לקח זמן ואומץ להגיש תלונה", אמר.
עו"ד ציון אמיר גם ניסה להסיט את המוקד מהרב ותקף את המתלוננות עצמן באומרו שהתלונות "באו לעולם בחטא". לטענתו, "חוברות יחדיו שתי מתלוננות שיש ביניהן היכרות ועורכת דין שמלווה אותן מהרגע הראשון. קיים חשש כבד לזיהום עדויות". הוא מתח ביקורת על החלטתן להתראיין לכלי התקשורת ואף אמר על אחת המתלוננות: "ההתנהגות שלה עד היום היא לא התנהגות אופיינית למי שהייתה קורבן". בנוסף טען עו"ד אמיר כי לרב יש מצלמה נסתרת בחדרו. "יכול להיות שהתלונה הוגשה באיחור כי הן יודעות שהסרטים האלה יידרסו אחרי שבועיים", אמר.
3 צפייה בגלריה
המתלוננת
המתלוננת
אחת המתלוננות בבית המשפט
(צילום: הרצל יוסף )
בית המשפט דחה כאמור את הבקשה לאיסור פרסום וקבע כי "ההלכה בעניין ברורה, ויש להעדיף את הפרסום שכן איסור הפרסום הוא חריג שבחריגים. בפסיקה נקבע שדווקא בעבירות מין יש חשיבות ציבורית בפרסום". השופטת הוסיפה: "אני ערה לצער שעלול להיגרם לחשוד ולמשפחתו אולם מנגד יש עניין ציבורי בפרסום שיכול ויביאו מתלוננות נוספות והן בעניין פומביות הדיון".

"רב המנהרות"

שריקי מוגדר בעמוד הפייסבוק על שמו כאדמו"ר והוא "נכדו וממשיך דרכו של בבא שלום הוא רבי שלום איפרגן זצ"ל". לפי פרסום אשתקד באתר mynet, שריקי גם ידוע בכינויו "רב המנהרות" משום שתמיד אחרי תפילותיו על הגדר בעזה, דווח על איתור מנהרות של חמאס.
יום הולדתו ה-40 של שריקי נחגג בשנה שעברה בראשון לציון ולאירוע הגיעו לפי הפרסום "עשרות אנשי ציבור לברך ובעיקר לקבל ברכות". השרה מירי רגב ביקשה ברכה שתעזור לה לקבל את תפקיד השרה לביטחון הפנים, וכן נכחו חברי כנסת, ראש עיריית קריית גת אבירם דהרי, ממלא מקום ראש עיריית פתח תקווה, הרב אוריאל בוסו והשחקן איתי תורג'מן.
לפני הפריימריז בליכוד בדצמבר אשתקד, שריקי השתתף בכינוס תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתמודד מול גדעון סער. בכינוס, שנערך בביתה של ח"כ קטי שטרית, אמר הרב לנתניהו לפי פרסום ב"כיכר השבת": "שהקדוש ברוך הוא ימליך אותך לתמיד, כמו שאמר לך הרבי מלובביץ'... צריך אותך בהנהגה, רואים את הפעולות שלך, את האהבה שלך למען לומדי התורה, אני מדבר עם אריה דרעי על זה".
לפי פרסום ב"סרוגים", השרה רגב, שהתלוותה למשלחת ישראל למשחקים האולימפיים ב-2016, שלחה אז הודעה לשריקי. "כבוד הרב מה שלומך?" כתבה רגב לרב, "אנחנו כאן. מקווה ומתפללת שנביא מדליה ארד. הקרב של ירדן ג'רבי עוד חצי שעה, מגיע לנו להביא מדליה ולשמוע את ההימנון של המדינה".

"שמשטרת ישראל תפיק לקחים"

עו"ד סוזי עוזסיני ארניה, המייצגת את המתלוננות, אמרה בתגובה על החלטת בית המשפט: "הארכת מעצרו של הרב שריקי מלמדת כי בית המשפט התרשם שקיים חשד סביר המצדיק את המשך מעצרו. אני מברכת על כך שמשטרת ישראל פועלת במלוא הרצינות וחוקרת את הפרשה בעניינו של הרב לעומקה. הנשים המתלוננות משתפות פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה, במטרה להוציא את האמת לאור בנוגע לאופן התנהלותו. המעשים המיוחסים לו נראים מתוך העדויות כמעשים דומים ושיטת ביצוע".
יו"ר ארגון נעמת, חגית פאר, אמרה בתגובה על הארכת מעצרו של הרב שריקי: "אני קוראת למשטרת ישראל להפיק לקחים ממקרי עבר ולטפל ביד קשה בכל מי שיאיים או יסית נגד המתלוננות. ניסיון העבר מלמד אותנו שזה רק עניין של זמן עד שגיבורי מקלדת יהפכו את הקורבנות לכאורה לנאשמות. אני מברכת את המשטרה על מאמציה להגיע לחקר האמת בפרשה, אך במקביל יש לגלות אפס סובלנות לכל תופעה של שיימינג ואיומים נגד המתלוננות ברשתות החברתיות. עלינו לגרום לנשים אמיצות נוספות לצאת ולהתלונן במצבים כאלו, ורק מעטפת תמיכה המלווה באכיפה מחמירה תבטיח זאת.
השתתפה בהכנת הכתבה: הדר גיל-עד