לאחר שעות של מטחי פצמ"רים בלתי פוסקים על עוטף עזה, אשקלון שוב על הכוונת: בסביבות השעה 15:00 בצהריים (יום ה') נשמעה אזעקה באשקלון וביישובים במועצה האזורית חוף אשקלון. מערכת כיפת ברזל יירטה כמה רקטות במטחים הכבדים. לפי מד"א, אדם אחד נפצע קל מפגיעה בבלוני גז באשקלון. במקביל נגרם נזק לבית בעיר מפגיעה ישירה של רקטה. מוקדם יותר נשמעה אזעקה גם בבאר שבע. במקביל נמשכות התקיפות של צה"ל ברחבי רצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
מתחבאים באזעקה באשקלון
מתחבאים באזעקה באשקלון
מחפשים מחסה בזמן האזעקה באשקלון

מבצע "שומר החומות" - עדכונים אחרונים

  • מטוס קרב של צה"ל תקף פיר מנהרת לחימה של חמאס במבנה בבית חאנון
  • דיווח: מפקד במשמרות המהפכה של איראן העביר מסר תמיכה למוחמד דף
  • שרי החוץ של גרמניה, צ'כיה וסלובקיה: לישראל יש זכות להגן על עצמה
  • דובר צה"ל: תקפנו 5 עמדות שיגור רקטות של חמאס ברצועה
  • לפיד: אי אפשר להתעלם מפניית הנשיא ביידן לסיים את המבצע בעזה
  • מועצת זכויות האדם של האו"ם תתכנס לדיון "במצב הקשה של הפלסטינים"
באשקלון, העיר שנורו לעברה הכי הרבה רקטות מתחילת המבצע, החלה הממשלה סוף-סוף להציב מיגוניות גדולות. זה קורה ביום ה-11 של מבצע "שומר החומות", ולאחר שאשקלון ספגה כבר יותר מאלף רקטות במהלך העימות הצבאי.
מטחי הפצמ"רים לעוטף התגברו לאחר ירי טיל נ"ט מסוג קורנט לאוטובוס חיילים ליד מעבר ארז. הטיולית הייתה ריקה, ופרט לחייל שעמד בסמוך ונפצע קל מרסיסים - איש לא נפגע. גם עשרות פצצות המרגמה שנורו לאחריה לא גרמו לנפגעים בגוף.
טיל הקורנט נורה דקות ספורות לאחר ירידת החיילים מהטיולית, שהסיעה 10 לוחמי גדוד 101 של הצנחנים. הלוחמים הגיעו הבוקר לאוגדת עזה לתגבר את משימות ההגנה במרחב, ודקות לאחר שיצאו מהאוטובוס שוגר הטיל שפגע ברכב, שכמובן אינו ממוגן. החייל שנפגע קל הוא אחד הלוחמים מהגדוד. גורמים בצה"ל ציינו כי במשך הנסיעה עם הלוחמים, הטיולית לא הייתה חשופה לקו הנ"ט בצפון הרצועה, אלא נחשפה אליו במהלך החניה סמוך לבסיס צבאי.
שידור חי מעזה (צילום: רויטרס)



3 צפייה בגלריה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
3 צפייה בגלריה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
הטיולית שנפגעה מירי נ"ט בגבול עזה
מאיר וקנין (76) מקריית גת, נהג הטיולית, סיפר ל-ynet: "זו הייתה מבחינתי עוד נסיעה, הכנסתי את החיילים לבסיס וחיכיתי באוטובוס לנסיעה הבאה להוציא חיילים משם. בדיוק הסתובבתי, לא הייתה שום אזעקה וחטפתי". לדבריו, הוא פחד - אך שמח כי הטיולית הייתה ריקה. "החיילים רצו מהר אליי לקבינה כי חשבו שנפגעתי, אבל הכול היה בסדר. יצאתי ממנה בכוחות עצמי. עכשיו אני ממשיך לעבוד והכל בסדר".
לפי דיווח ערבי, שליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד צפוי להיפגש בדוחא עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה. במקביל, ערוץ אל-מיאדין הלבנוני דיווח כי מפקד כוח קודם במשמרות המהפכה של איראן, איסמעיל קאאני, שלח מסר של תמיכה לראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף וכינה אותו "השהיד החי שלאורך כל חייו נמצא בחזית הג'יהאד".
במסר לדף ציין קאאני: "אני פונה אליך כמפקד אמיץ, ולכל המפקדים והלוחמים בפלגי ההתנגדות: הבטחתם ניצחון לירושלים וגרמתם לאויב העושק לטעום את טעם התבוסה. שלום לעם הפלסטיני בירושלים ובגדה, בכל הערים הכבושות משנת 1948. שלום לתושבי עזה המכובדים שמחבקים את ההתנגדות ועומדים איתן מול הברבריות של האויב. ההתנגדות רשמה בדם ובאש משוואה שלפיה האויב לא יכול להתעסק עם ירושלים מבלי תגובה מרתיעה".
בצה"ל מסרו כמעט במקביל לאזעקה בבאר שבע כי בשעה שלפני כן מטוסי קרב וכלי טיס של צה"ל תקפו חמש עמדות שיגור רקטות של חמאס ברחבי הרצועה. האזעקה בבאר שבע הייתה הראשונה בעיר מאז 1:00 בלילה. גם ביתר ערי הדרום היה שקט יחסית במהלך הבוקר, פרט לאזעקה אחת בנתיבות.
בצל הדיווחים על הפסקת אש קרובה, הפחית צה"ל הלילה והבוקר את מספר תקיפותיו ברצועה, ואת עוצמתן. אבל ההפצצות האוויריות נמשכו, והבוקר הותקפו בין היתר מנהרה של חמאס בבית חאנון, ושתי עמדות שיגור רקטות תת-קרקעיות בג'באליה ששימשו בין השאר לירי רקטות לתל אביב בימים האחרונים.

ב"ניו יורק טיימס" דווח היום מפי בכיר ישראלי כי ישראל וחמאס צפויים להגיע להסכם לנצירת האש ביומיים הקרובים. ברשת אל-ג'זירה דווח כי חמאס והג'יהאד האיסלאמי דורשים לכלול בהסכם את הפסקת התוקפנות הישראלית בירושלים ובשכונת שייח ג'ראח. "נכריח את ישראל להיכנע לתנאים שלנו. נישאר מוכנים עד לדקה האחרונה שלפני הפסקת האש", אמרו בחמאס.
לפי הדיווח, הפסקת האש צפויה לכלול כמה שלבים. הראשון שבהם יהיה הפסקת כל תקיפות ישראל על תשתיות ומתקני חמאס, וכל ניסיונות ישראל לחסל בכירים בארגון הטרור. במקביל, חמאס יפסיק לחלוטין את ירי הרקטות. ישראל דורשת גם שחמאס יפסיק לחפור מנהרות לעבר ישראל ויפסיק את ההפגנות האלימות בגבול עזה.
הגורמים אמרו כי המטרה היא שההסכם יכלול גם שלבים שייצאו לפועל בהמשך, אחרי שתיכנס לתוקף הפסקת האש. בין היתר מדובר בהחזרת השבויים והנעדרים - הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. בתמורה, אמרו הגורמים, ישראל תאפשר מעבר סחורות וכספים לעזה.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן צייץ הבוקר בטוויטר כי שוחח עם שר החוץ גבי אשכנזי בנוגע לניסיונות לסיום העימות. "ארצות הברית מצפה לראות רגיעה בדרך להפסקת אש", כתב. זאת, בהמשך לשיחתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה הגביר את הלחץ להגיע להפסקת אש.
בינתיים, שרי החוץ של גרמניה, צ'כיה וסלובקיה נחתו בארץ, ביקרו בבניין שנהרס בפתח תקווה מירי רקטה והעניקו תמיכה לישראל. "לישראל זכות להגן על עצמה", אמר שר החוץ הגרמני הייקו מאס.
היום אחר הצהריים תתכנס העצרת הכללית של האו"ם לדיון מיוחד בעקבות המבצע הצבאי. שגריר ישראל בארצות הברית ובאו"ם גלעד ארדן צפוי לתקוף היום בנאומו את המדינות החברות אשר לדבריו נותנות למעשה לגיטימציה לטרור של חמאס בכך שהן עושות "השוואה פסולה מוסרית בין ארגון הטרור הג׳יהאדיסטי לבין ישראל". השגריר ארדן יקרא למדינות לתמוך בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה ולגנות את פשעי המלחמה שמבצע החמאס ויציג את העיוות המוסרי השורר באו״ם בהקשר זה ואת מחירו בעתיד".
פורסם לראשונה: 13:14, 20.05.21