עשרות סטודנטים הפגינו היום (שני) וחסמו כבישים מרכזיים בכמה מוקדים ברחבי הארץ, בהם שער הנגב, צומת עזריאלי וצומת רופין, במחאה על שביתת הסגל הזוטר במכללות האקדמיות הציבוריות, שנמשכת כבר שמונה שבועות. הם קראו לסיים את השביתה ולהציל את גורל הסמסטר. המפגינים נשאו שלטים עם הכיתוב: "אין לימודים אין תשלומים", "אל תהפכו אותנו לדור אבוד", "עד כאן", "לא על הגב שלנו" ועוד.
שנת הלימודים האקדמית נפתחה ב-18 באוקטובר, אבל 38 אלף הסטודנטים שלומדים ב-11 מכללות ציבוריות לא שבו לשגרה. כ-3,000 חברי הסגל הזוטר, המיוצגים על ידי ארגון כוח לעובדים, שובתים מאז במחאה על תנאי העסקה שהם מגדירים כפוגעניים, הכוללים פיטורים מדי סמסטר ופערים משמעותיים בין שכרם לזה של עמיתיהם באוניברסיטאות.
5 צפייה בגלריה
הפגנת הסטודנטים נגד שביתת הסגל הזוטר
הפגנת הסטודנטים נגד שביתת הסגל הזוטר
לא לומדים שמונה שבועות וממשיכים לשלם כרגיל. הפגנת הסטודנטים ברופין
(צילום: שמוליק דודפור )
המרצים זועמים שמשרד האוצר דורש כי מרצה שקיבל שכר על יותר מ-13 שבועות בסמסטר יידרש להחזיר את הכסף שנים אחורה. באוצר טוענים כי בחלק מהמכללות נתגלו חריגות שכר משמעותיות, ותובעים מחלק מהמרצים להחזיר למדינה 17 אלף שקל בממוצע על כל שנת עבודה.
לדברי הסטודנטים המפגינים, למרות העובדה שהם לא לומדים מתחילת שנת הלימודים האקדמית בעקבות השביתה - הם ממשיכים לשלם שכר לימוד כרגיל. אם לא יימצא פיתרון בקרוב, הם חוששים לפספס את כל הסמסטר. הם דורשים לחדש את המשא ומתן בין ראשי המכללות למשרד האוצר, לסיים את השביתה באופן מיידי ולקבוע מתווה להשלמת החומר הלימודי שהפסידו.
מיכל סלומון, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת שנקר, סיפרה על התחושות הקשות. "עשרות אלפי סטודנטים הם כלי במשחק הכוחות בין משרד האוצר לראשי המכללות. יצאנו לצמתים ולרחובות מדרום ועד צפון כדי לשים לכך סוף - אנחנו לא מוכנים להפסיד את הסמסטר. הזמן אוזל והפערים האקדמיים גדלים. לא נעצור עד שהצדדים יתעשתו ויסיימו את השביתה".
5 צפייה בגלריה
הפגנת הסטודנטים נגד שביתת הסגל הזוטר
הפגנת הסטודנטים נגד שביתת הסגל הזוטר
"הזנחת הפריפריה הפכה למדיניות במדינה הזאת". הפגנת הסטודנטים ברופין
(צילום: שמוליק דודפור )
יורי לוין, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת ספיר, הפנה אצבע מאשימה לממשלה. "אלפי סטודנטים במכללות הציבוריות, שתפקידן לצמצם פערים, הולכים לאבד את התואר שלהם בגלל השביתה. הזנחת הפריפריה הפכה למדיניות במדינה הזאת, ואנחנו לא מתכוונים לקבל זאת בשתיקה. נמשיך להילחם עד שהשביתה תסתיים והפגיעה בסטודנטים תיפסק".
מאחר שהפסידו חומר לימודי רב, הסטודנטים תובעים מהמכללות לא לחייב אותם בתשלום עבור כל שינוי שיתבצע במערכת לצורך השלמת החומר. בנוסף, הם דורשים מהמכללות לבנות מסלול אפיקי מעבר למוסדות אחרים, ושתהיה להם את האפשרות לבטל את ההרשמה למכללה ולקבל את כספם בחזרה במידה וירצו בכך. לטענתם, הם נמצאים בתחושת חוסר ודאות קשה, צוברים פערים אקדמיים משמעותיים ולא רואים את האור בקצה המנהרה.
5 צפייה בגלריה
הפגנת הסטודנטים נגד שביתת הסגל הזוטר
הפגנת הסטודנטים נגד שביתת הסגל הזוטר
"השביתה הזאת פשוט מבטלת לי לחלוטין את כל החיים". הפגנת הסטודנטים ברופין
(צילום: שמוליק דודפור )
אריאל אלימלך, סטודנטית לעבודה סוציאלית במכללת רופין, הייתה אמורה לסיים את התואר השנה, אבל השביתה פגעה לה בתוכניות. "בערך 75% מהקורסים שלי לא מתקיימים, אין לי הכשרה מעשית ויכול להיות שאני לא אסיים את התואר השנה, לא אקבל את התעודה שלי ואצטרך ללמוד עוד שנה. מעבר לשכר הלימוד שאצטרך לשלם, יש עוד הוצאות נוספות, כמו למשל השכר דירה שלי. אני לא אוכל לעבוד בשנה הבאה, לא בתואר ולא במשהו אחר. השביתה הזאת פשוט מבטלת לי לחלוטין את כל החיים".
בין המפגינים היה גם שגב הראל, חבר באגודת הסטודנטים של מכללת רופין, שמשתתף בניסוי חיסון הקורונה הישראלי. "לפני כחודש קיבלתי את החיסון, וכל נציגי המדינה - נתניהו, גנץ, השרים וכולם - הגיעו, התעניינו ועשו חגיגה", אמר הראל. "אבל כבר שמונה שבועות שכל הסטודנטים במכללות הלא מתוקצבות לא לומדים, וזה לא מעניין אף אחד. מינו לנו שר להשכלה הגבוהה, זאב אלקין, וזה לא מעניין אותו - הוא לא מגיע לדיונים ולישיבות. לא מספיק שכולנו מובטלים, אנחנו גם לא מקבלים תמורה לכסף שכבר שילמנו למכללות ואני מציע למישהו במדינה הזאת להתעורר".
5 צפייה בגלריה
יוראי להב הרצנו יש עתיד
יוראי להב הרצנו יש עתיד
"מדובר במשחק מסוכן בעתידם האקדמי של כ-40 אלף סטודנטים". להב-הרצנו
ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד), יו"ר השדולה להשכלה גבוהה בכנסת, כינס בשבוע שעבר דיון חירום, אך נציגי ועד ראשי המכללות האקדמיות (ור"ם) סירבו להגיע. "נציגי ור"ם סירבו להגיע לדיון החירום שכינסנו בשבוע שעבר, שבו הם אמורים היו להסביר את עמדתם בפיצוץ המשא ומתן. מעבר לביזוי בית המחוקקים, מדובר במשחק מסוכן בעתידם האקדמי של כ-40 אלף סטודנטים שיושבים בבית מתחילת השנה ללא פתרון", אמר להב-הרצנו.
איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות קורא לור"ם להתעשת. "ור"ם צריך ולהפסיק לזלזל במרצים ובסטודנטים, שרק מחכים לחזור ללימודים. אנו קוראים לצדדים לחזור לשולחן המשא ומתן כדי להגיע להסכם שישפר אחת ולתמיד את תנאי ההעסקה של הסגלים הזוטרים. ללא משא ומתן אנו מתקרבים בצעדי ענק לביטול הסמסטר. זה לא הזמן למשחקי כוח".
5 צפייה בגלריה
רועי צורף
רועי צורף
הפגנת הסגל הזוטר במכללות הציבוריות לפני כשלושה שבועות
( צילום: תמר לב-און)
עידן ברוכשטיין, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת רופין, סיפר גם הוא על מצוקת הסטודנטים. "הסמסטר שלנו בסכנה והסטודנטים קורסים. אנחנו שוכרים דירה ומשלמים על לימודים מלאים, בלי הנחות ובלי שום דבר, ולכן אנחנו רוצים ללמוד ולקבל את ההשכלה שעליה שילמנו", סיפר ברוכשטיין בכאב. "כבר שמונה שבועות אנחנו לא לומדים ואף אחד לא שומע עלינו ולאף אחד לא אכפת מאיתנו.
"המוסדות שלנו אטומים, הם שולחים אותנו לקבל תשובות ממשרד האוצר. אנחנו דורשים את התשובות מהמוסדות עצמם, שלהם אנחנו משלמים את שכר הלימוד, ושהם יפתרו לנו את המצב שהגענו אליו. עבדנו במלצרות ובעבודות מזדמנות אחרות, ועכשיו אין לנו מאיפה לשלם על הלימודים האלה".
ברוכשטיין טוען כי אם לא יימצא פתרון בקרוב, המחאה רק תתגבר. "זאת הפקרות, מנצלים את זה שאנחנו קהל שבוי ורובנו באמצע התואר", אמר. "אנחנו דורשים הפסקה מיידית של השביתה ופתרונות אקדמיים לסמסטר שאיבדנו. יש להם עד יום חמישי הקרוב, ואם זה לא יקרה - נקפיא את התשלומים ונעלה הילוך במחאה ברופין. לא יהיה להם שקט מאיתנו".