שר המודיעין אלי כהן אמר היום (שני) בריאיון באולפן ynet כי "יש חמש מדינות שנמצאות על הפרק להסכמים עם ישראל - סעודיה, עומאן, קטאר, מרוקו וניז'ר. אם המדיניות של הנשיא טראמפ תמשיך, נוכל להגיע להסכמים נוספים". ברקע הבחירות בארה"ב, כהן אמר שישראל תתמודד עם כל נשיא שייבחר - אך קרא להמשך המדיניות הנוכחית: "בשמונה השנים של ברק אובמה ראינו גישה ותרנית ופייסנית, והגישה הזו לא עובדת במזרח התיכון".
3 צפייה בגלריה
אלי כהן באולפן ynet
אלי כהן באולפן ynet
"רואים מה קורה בצרפת - הגישה הסלחנית לא עובדת". השר כהן
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת מישיגן
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת מישיגן
"להמשיך במדיניות שהביאה להסכמי השלום". טראמפ
(צילום: רויטרס)
גם בצד האמריקני, נזכיר, טענו כי יש מדינות נוספות שצפויות לחתום הסכמים עם ישראל, ומנגד שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר בשבוע שעבר באולפן ynet כי "אם קטאר וסעודיה ירצו לרכוש F-35 מארה"ב, הן יקבלו במוקדם או במאוחר".
לדברי השר כהן, "מדינות המפרץ יודעות שהאויב שלהן הוא לא ישראל, אלא איראן. כשארה"ב עמדה כחומה בצורה מול איראן, גם בצד הביטחוני וגם בצד הכלכלי, זה קירב אותן אליה ואל ישראל. זו קואליציית שלום חזקה ועוצמתית. לכן, אם הנשיא שייבחר בארה"ב ימשיך את המדיניות הזו, היא תוביל להסכמי שלום נוספים. מדיניות ותרנית תתקע את הסכמי השלום".
"ארה"ב היא בעלת ברית של ישראל בלי קשר לאיזו מפלגה עומדת בראשה", הוסיף כהן בהתייחס לג'ו ביידן. "הקשרים הם אסטרטגיים. אנחנו דואגים לשמור על האינטרסים האמריקניים, גם בצדדים הביטחוניים, ומצפים להמשיך את אותו הקו שהוכיח את עצמו. אם ארה"ב רוצה להוביל להסכמי שלום פורצי דרך, היא צריכה להכניע את הכוחות הרעים. זה מה שצריך לעשות".
3 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות פנסילבניה פילדלפיה אירוע בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בחירות פנסילבניה פילדלפיה אירוע בחירות ג'ו ביידן
"מציע לנשיא שייבחר לקבל החלטה לפי מה שקרה בשנים האחרונות". ביידן
(צילום: AP)
"אירופה נהגה בגישה סלחנית, והכל התפוצץ לה בפרצוף", טען כהן. "ראינו את הגישה הסלחנית כלפי איראן, ראינו את הגישה מול טורקיה וארדואן, ואנחנו רואים מה קורה עכשיו בצרפת. לכן, צריך ללכת עם האמת - והאמת היא ברורה. צריך ללכת עם הציר בחסות אמריקנית, ציר שלום חזק ביטחונית וכלכלית. זו הדרך הנכונה".
שנינו יודעים שהמשך המדיניות של טראמפ על-ידי ביידן זה לא משהו שיכול לקרות. "אני מציע לאותו נשיא שייבחר לקבל את ההחלטות שלו על סמך מה שקרה בשנים האחרונות. הגישה הפייסנית, הסלחנית ויש שיגידו המתרפסת נגד איראן לא עבדה. במהלך התקופה הזו, איראן רק קירבה את עצמה לנשק גרעיני, מה שהיא לעולם לא חלמה להשיג. ביטול הסנקציות הוביל לכך שאיראן, כמממנת מספר אחת של טרור בעולם כיום, העבירה כספים לחיזבאללה, לג'יהאד האסלאמי ולמיליציות מורדים. הגישה בתקופה של אובמה לא עבדה".
יש לציין כי מאז החזרת הסנקציות על-ידי טראמפ, איראן החלה להפר את הסכם הגרעין באופן מוצהר. לא נמצא "אקדח מעשן" לכך שההפרות החלו עוד קודם, אך לטענת ישראל וארה"ב איראן לא כיבדה את ההסכם.
קיבלת הבטחה לשמירת העליונות האסטרטגית של ישראל במזרח התיכון? "זה מעוגן ב-QME, ההתחייבות האמריקנית לשמירת העדיפות והעליונות הביטחונית והמודיעינית של ישראל באזור. אנחנו לא חוטבי עצים ושואבי מים, יש לנו בישראל יכולות צבאיות וביטחוניות מתקדמות ביותר. היו לא מעט מקרים שלבקשת ארה"ב, לא מכרנו טכנולוגיה ישראלית למדינות מסוימות. בשנת 2018 הייתי באירופה וסיכמנו על עסקת נשק למדינה אירופאית בסך מאות מיליוני דולרים, אך לבקשת ארה"ב העסקה לא התממשה. אנחנו גם נמנעים ממכירת ציוד שיסכן את העליונות של ארה"ב או יפגע באינטרסים שלה".