שר האנרגיה יובל שטייניץ התייחס היום (ראשון) להסכם עם סודן ואמר כי "זה הישג אדיר שטומן בחובו יתרונות רבים". בריאיון לאולפן ynet התייחס שטייניץ לנושא מכירת ה-F-35 לאמירויות - שאותו חשף נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" - אמר כי "איראן צריכה לדאוג מכך הרבה יותר מישראל", והעריך: "במוקדם או במאוחר גם סעודיה וקטאר יבקשו ויקבלו את ה-F-35".
שטייניץ הסביר ש"גם מדינות נוספות ירצו את ה-F-35 ויהיו מוכנות לשלם, במוקדם או במאוחר הן יקבלו. האמריקנים מכרו בעבר F-15 ו-F-16 הכי מתקדמים, הם מכרו מטוסי 'איווקס' למרות שישראל לא אהבה את זה". לדבריו, "גם הרוסים וגם הסינים מייצרים חמקנים עכשיו, בסוף אם הסעודים והאמירתים לא יקנו מארה"ב, הם יקנו מהם. לכן, אין מצב וגם לא היה מצב שבו ארה"ב רצתה לעשות עסקת נשק גדולה שטובה לארה"ב - עם מצרים, סעודיה או האמירויות - וזה לא התבצע בסוף. ישראל תמיד אמרה 'רגע, זה מטריד אותנו', ולפעמים קיבלה איזה פיצוי קטן. כך היה וכך יהיה, כי בסוף יש אינטרסים אמריקניים והם דואגים להם".
5 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
"אחד ההישגים המדיניים הגדולים בתולדות ישראל". שטייניץ באולפן ynet
(צילום: אבי מועלם)
5 צפייה בגלריה
מטוס F-35
מטוס F-35
מטוס F-35
(צילום: AFP)
שטייניץ התייחס להסכם עם סודן ואמר כי זה "הישג אדיר. שאפו לרה"מ, הוא עובד עליו כמה שנים. בוא לא נשכח, סודן השתתפה במלחמות נגד ישראל ושלחה חילות עזר מספר פעמים. היא שיתפה פעולה עם הברחות הנשק מאיראן לרצועת עזה, ואם היא יוצאת ממעגל המלחמה לשלום ונורמליזציה עם ישראל, זה הישג אדיר. תחשוב אפילו רק על היתרונות הפשוטים, המיידים, שזה מאפשר לנו לטוס לדרום אמריקה ישירות מישראל בפחות שעות".
שטייניץ אמר כי "לא היה שום נספח סודי בהסכם עם איחוד האמירויות ואני מעריך שגם פה אין. החזית הערבית מולנו ממש מתפוררת בחודשים האחרונים, מדינה אחרי מדינה, הבידוד של ישראל במרחב המזרח תיכוני ובאפריקה ממש מתפורר לנגד עינינו. אני חושב שזה הישג מדיני מהגדולים בתולדות ישראל".


האם תנצלו את ההסכם לקדם מתווה שיחזיר כ-6,000 מסתננים שנמצאים כאן בישראל לארץ מולדתם? "הסיבה הרי שלא יכולנו להחזיר מסתננים לסודן היא שהיא נחשבה למדינת אויב עד היום. עכשיו המצב הזה משתנה, זה פותח פתח להחזיר חלק גדול מהמסתננים שנמצאים פה לסודן. עוד יתרון במסגרת אינספור היתרונות של הסכמי השלום. אני מבין שכבר סיכמו על פיילוט בקרוב מאוד של כמה מאות, ואני מניח שאחרי המאות יגיעו גם האלפים, או יותר נכון, יעזבו גם האלפים. שלום יביא גם ברכה בעניין הזה לדרום תל אביב ולמקומות אחרים בארץ".
שר האנרגיה התייחס לנושא מכירת מטוסי ה-F-35 לאמירויות, שנחשף ב"ידיעות אחרונות", ולטענות לפיהן העניין הוסתר מהציבור. "זה ממש מתאים בול למחזה של שייקספיר, לכותרת, 'הרבה מהומה על לא מאומה'", אמר שטייניץ. "לגופו של עניין, F-35 באיחוד האמירויות זה כאב ראש לאיראן, לא לישראל. למה? פשוט מאוד, אין טווח פעולה משם לישראל, אלא עם שני תדלוקים, מה שהופך את זה לכמעט בלתי אפשרי. יש שם טווח פעולה לאיראן ויש גם קונפליקט בין איחוד האמירויות ואיראן. לכן, זה כאב ראש לאיראן, לא לישראל".


זה לא פותח פתח לסעודיה ומדינות אחרות שירצו לעשות איתנו הסכמים, להתנות זאת בזה שהן יקבלו עליונות טכנולוגית שדומה לישראל? "אומר את האמת, האמירתים היו מקבלים בסוף את ה-F-35 גם בלי ההסכם עם ישראל. עובדה שלפני 15 שנה הם קיבלו F-16 יותר מתקדם משהיה לנו, בלי הסכם שלום עם ישראל".
אז למה רה"מ בחר לומר שהוא לא ידע והוא מתנגד ושהוא לא מסכים, במקום להגיד את זה, להסביר את זה כמו שאתה אומר? "בהסכם וגם במו"מ לא הייתה שום התניה כזאת. לא הייתה גם שום הסכמה של ישראל, עד לפני יומיים, כשסוכם על חבילת הפיצוי שישראל תקבל. זה שלא ידעו במערכת הביטחון זה באמת מפתיע אותי, כי אני יכול להגיד לך שכל בר דעת יכול להבין לבד, בלי שהוא צריך לדעת, שכל המדינות שמקבלות מטוסים או ציוד מארה"ב יבקשו גם את ה-F-35".
שר הביטחון של מדינת ישראל צריך להסיק מסקנות, לנחש? "אני אומר את האלף-בית, זה לא היה חלק של המו"מ בין ישראל לאיחוד האמירויות, זה לא עלה במו"מ. זה שהאמירתים ביקשו מטוסים כאלה מארה"ב, זה כבר ידוע שנתיים. בכלל בלי קשר למו"מ".
5 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
(צילום: אבי מועלם)

5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"מפתיע אותי שבמערכת הביטחון לא ידעו". שר הביטחון בני גנץ
לדברי שטייניץ, "בונים פה ניסיון לערער את האמינות של ראש הממשלה. ל-F-35 יש הרבה יתרונות, אבל יש לו חיסרון אחד בולט - הוא מטוס עם טווח פעולה מאוד קצר ללא תדלוקים אוויריים. לכן, זה לא צריך להדאיג בכלל את ישראל, זה צריך להדאיג את איראן. אם קיבלנו בנוסף לזה שזה מדאיג את איראן גם חבילת פיצוי מארה"ב - מה טוב. אני חושב שרה"מ אמר את האמת, זה לא היה חלק מהמו"מ. ישראל לא הסכימה עד לאחרונה למכירה הזאת".
כראש וועדת חוץ וביטחון, זה נורמלי להסתיר זאת ממערכת הביטחון, בלי ליידע את הרמטכ"ל ואת שרי הביטחון והחוץ? "בדרך כלל מיידעים, אבל יש מקרים והיו גם בעבר שלא יידעו. אני רוצה להזכיר את הסכמי אוסלו, שם זה ההפך. שם שר החוץ פרס לא יידע את רבין לגבי מגעים שהוא התחיל בהם. הוא אמר שאם זה יבשיל הוא יידע. היו כבר דברים מעולם וחבל לעשות מהומה על לא מאומה".

"יש סיכוי להעביר תקציב בכנסת עד תחילת פברואר"

שר האנרגיה התייחס לנושא התקציב והמחלוקת עליו: "לגבי תקציב 2021, רה"מ ושר האוצר אמרו שיש לנו כוונה להעביר את זה בהקדם האפשרי. להערכתי, אפשר יהיה להעביר את התקציב בממשלה במהלך חודש דצמבר ולהעביר אותו בכנסת עד סוף ינואר או מקסימום תחילת פברואר. יש סיכוי לעמוד בלו"ז הקשה שציינתי".
לדברי שטייניץ, "רה"מ הודיע שהמטרה שלנו להמשיך לקיים את הממשלה, להעביר את תקציב 2021 ולהימנע מבחירות רביעיות, אבל לטנגו הזה יש שני צדדים. גם אנחנו וגם כחול לבן צריכים לעשות מאמץ לעבוד ביחד, לא לעבוד כשני גושים זה מול זה, אלא לעבוד ביחד ולשפר את העבודה בינינו. זה תלוי גם בנו וגם בהם".
5 צפייה בגלריה
ועדת הפנים
ועדת הפנים
"מנסה להכשיל את ההסכם". חיימוביץ'
( צילום: ערוץ הכנסת )
שר האנרגיה התייחס למתווה החדש שהוא מוביל לקידום אנרגיה מתחדשת בתחום החשמל. "אני מכפיל את היעד מ-17% ל-30% עד ל-2030. בישראל אין אנרגיות מתחדשות, אין לנו הידרו-אלקטריקה ואין לנו כמעט רוח, יש רק שמש. אם התוכנית שאני מביא לממשלה תעבור ונצליח לקיים אותה, אנחנו נהיה ראשונים במערב וכנראה שגם ראשונים בעולם, תוך 8-7 שנים".
שטייניץ העריך שהמתווה שלו יעבור בממשלה, למרות התנגדויות, בין השאר של חברת מפלגתו השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "אני מביא את התוכנית, אבל זה לא פשוט, כי השמש לא זורחת בלילה, צריך גם חשמל בלילה. בחורף לפעמים יש חודש עם עננים שאין שמש, לכן אנחנו נעשה את המקסימום. אנחנו נגיע למקום ראשון במדינות המתפתחות ואולי בעולם כולו עם אנרגיית שמש, אם התוכנית תעבור. גילה גמליאל ומיקי חיימוביץ' מנסות להכשיל את התוכנית הזאת, אבל אני אומר לך, השכל הישר, הרציונליות, האחריות וההיגיון ינצחו, אין לי כמעט ספק בזה".
שר האנרגיה התייחס גם למו"מ בין ישראל ללבנון בנוגע לגבול המים הכלכליים, אותו הוא מוביל. "היה לנו אירוע פתיחה די מוצלח לפני שבועיים, השבוע יש שני ימי דיונים. אני מקווה שלא יהיה פיצוץ. השבוע נראה אם זה הולך לפיצוץ או שזה מו"מ רציני לקראת הסדר הגבול הימי. אנחנו רוצים להסדיר את הגבול הימי, שיהיה הסדר הגיוני. נראה אם הלבנונים מסוגלים באמת להגיע ברצינות ולנסות לפתור את המחלוקת שמכבידה עלינו, אבל עוד הרבה יותר עליהם, או שהם באים להצגות".