1 צפייה בגלריה
כתבה מתוך ידיעות אחרונות
כתבה מתוך ידיעות אחרונות
(מתוך ידיעות אחרונות )
השופט זיאד סאלח הוא חלומו של כל עבריין. חופש התנועה של עבריינים יקר לליבו באופן מיוחד, והיד המשחררת קלה על ההדק. סאלח הוא מי שסירב לתת צו הרחקה משמעותי לרביע כנאענה, החשוד שדרס ודקר למוות את גרושתו ופאא עבאהרה. הדם שלה נמצא בין היתר על הידיים שלו.
"המשחרר הסדרתי" שיחרר בעבר מגוון עבריינים מסוכנים באופן תמוה ובלתי אחראי. בעולם בינוני וסביר הוא היה נקרא לדין משמעתי, פסקי הדין שלו היו מלווים בפיקוח צמוד, ואם היה ממשיך בשלו – היה צריך למצוא עבודה אחרת. אבל אנחנו חיים במציאות שבה אין דין ואין דיין. ולכן כבוד השופט יכול להישאר על כיסאו הרם בלי חשש. למעשים שלו אין מחיר.
במקום ששופט כזה יטופל באופן מיידי, מערכת המשפט דוממת. שתיקה מקוממת ומנותקת. משפט צדק הוא קריטי בכל חברה מתוקנת. צדק איננו עוד ערך אמורפי אלא הדרך היחידה לכונן חיים משותפים. בית המשפט אמור להגן על החלשים ביותר – מי שלא קיבלו סעד משום מקום אחר.
מספיקה החלטה של נשיאת בתי המשפט על מנת לשנות מדיניות ולתקן עוולות. היא פשוט צריכה לקבל החלטה – אפס סלחנות לשופטים שמגלים סלחנות לעבירות אלימות
עבור נשים כמו ופאא, למשל, מערכת המשפט היא אולי חבל ההצלה היחיד. הקלפים שקיבלה היו כל כך גרועים, שרק החוק יכול היה להגן על חייה. אבל בית המשפט לא היה שם, הוא הפקיר אותה בידיו של שור מועד.
לטוב ולרע, מערכת המשפט היא מערכת סגורה ואוטונומית. מספיקה החלטה של נשיאת בתי המשפט על מנת לשנות מדיניות ולתקן עוולות. היא לא זקוקה לתקציב מדינה, לממשלה מתפקדת או להצבעה בכנסת. היא פשוט צריכה לקבל החלטה – אפס סלחנות לשופטים שמגלים סלחנות לעבירות אלימות. ליווי ופיקוח לשופטים מועדים. השעיה והדחה במקרים חריגים.
ככה אמורה לתפקד מערכת שעובדת, ולא כזו שמחפה על עצמה ועל פגמיה. הנשיאה אסתר חיות בחרה לשתוק, ובשתיקתה כיסתה על העוול. אזרח שמתח ביקורת עניינית על השופט, לעומת זאת, נעצר לחקירה. עולם הפוך.
העיוות יכול להפוך לתיקון באמצעות כלים פשוטים. הכרזה על המאבק באלימות במשפחה כערך עליון. הקצאת משאבים לזירוז הליכים. העברת השתלמויות לשופטים ופיקוח על פסקי דין שערורייתיים. זהו צעד חשוב בבניית האמון הסדוק ממילא של הציבור. צעד קריטי על מנת למנוע את הרצח הבא. התיק הראשון כבר מונח לפתחה של הנשיאה: התיק של השופט זיאד סאלח.
  • חן ארצי סרור היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com