9 צפייה בגלריה
השוטר בבית המשפט
השוטר בבית המשפט
התחדש המשפט. סלומון טקה והשוטר שירה
(צילום: שמיר אלבז)
פרשת סלומון טקה: השוטר שירה ומואשם בגרימת מוות ברשלנות ניצב הבוקר (יום ג') בבית משפט השלום בחיפה לדיון במסגרת שלב ההוכחות במשפטו, כשאשתו מעידה. השוטר ירה לרצפה, ונתז מהכדור פגע בטקה בן ה-19 בשכונת קריית חיים בחיפה ביולי 2019.
העדה המרכזית בדיון היום היא רעייתו של קצין הנאשם, והיא גם הראשונה שעלתה לדוכן מבין אלו שחזו באירוע מתחילתו, בגן בית העם, ועד סופו. היא אף הייתה מי שהסבה את תשומת הלב של בעלה לאירוע סחיטת הנער שהתרחש בגינה. בשל חששה מהמפגש עם בני משפחת טקה, הרעייה מעידה מאחורי פרגוד שהוצב באולם המשפט במטרה לחצוץ בינה לבין הקהל.
9 צפייה בגלריה
הוריו של סלומון טקה בימי השבעה
הוריו של סלומון טקה בימי השבעה
הוריו של סלומון טקה בימי השבעה
(צילום: AFP)
רעיית השוטר סיפרה בעדותה: "לא ראיתי את האבנים, שמעתי אותן. ראיתי את בעלי מתגונן וזז מצד לצד ושמעתי בומים. נפילות כאלה לא שמעתי מעולם, זה צרוב לי בזיכרון".
התובע הקריא מעדות האישה במשטרה, שבה סיפרה כי בעלה הודיע בשיחה למוקד המשטרה כי הותקף, וציין כי המילים הללו לא מופיעות בהקלטת השיחה. היא השיבה בבכי: "אולי מה שהוא אמר זה משהו אחר, אבל התחילה התקיפה. הילדים שלי בכו 'אבא, אבא', ואני במקום ללכת לעזור לו צריכה להגיד לילדים 'אל תגידו אבא', במקום להראות להם אומץ אני תופסת את הילדים ומשתיקה אותם. איך יכול להיות דבר כזה? איפה אנחנו חיים?".
כשנשאלה על מספר האבנים שהושלכו לעבר בעלה, אמרה: "אמרתי 4-3 אבנים. בין לבין העיניים שלי זזות על הילדים. לא כל כולי בתוך הסיטואציה. יש פה ילדים קטנים שאני צריכה לשמור עליהם ובעל שמותקף. הלב שלי נקרע. אני רוצה לשמור על שניהם".

במהלך הדיון תיארה אשתו של הקצין את האיומים על המשפחה וכיצד השתנו חייהם מאז ליל הירי. היא תיארה כי בתה, בת פחות מ-10, קיבלה לטלפון הנייד שלה (שהיא בעבר של האם) איומים על חייה. "הם אמרו שיאנסו אותה ושירצחו אותה, כמו שבעלי - הם קוראים לו 'רוצח' - עשה. היו גם פרסומים עם תמונות בפייסבוק".
סנגורו של השוטר, עו"ד יאיר נדשי, טען כי עדותה של האישה אינה אמינה היות שבמהלך האירוע היא הייתה מתוחה בשל הסיטואציה שבה נאלצה להגן על ילדיה בעודה חרדה לנעשה עם בעלה. בסיום החקירה הנגדית, הציג עו"ד נדשי מסרון ששלחה אשת הקצין לבעלה כשעה לאחר האירוע: "אני מצטערת ששלחתי אותך להציל ילד אחד וילד אחר נפגע. אני מצטערת שעשיתי את זה".
באולם, הוסיפה האישה בבכי: "אני באמת מצטערת שהבאתי אותו לסיטואציה הזו ובגללי הוא עובר את המסכת הזו. ואני גם גאה בו שלמרות שהיינו כל המשפחה ביחד הוא הלך ובדק את הנושא הזה".
בחקירה החוזרת, הביע התובע, עו"ד רונן יצחק, תמיהה על עדותה של האישה בדבר "קולות האבנים" שנחרטו בה: "היה שם עוד קול, חזק הרבה יותר, קול הירייה מהאקדח. קול הירייה לא נחרט בך?", תהה.

אמו של טקה בבכי: "לא ישנה בלילות"

הוריו של סלומון התפרצו במהלך הדיון, לאחר שעורך דינו של השוטר ניסה להעלות טענות שלפיהן לבנם היה עבר פלילי - טענה שעלתה בעבר ונאסרה בידי בית המשפט.
"כואב לי, כואב שאדוני שוכח שאני האמא וחוזר ואומר דברים לא נכונים", אמרה האם בבכי, "אני לא ישנה בלילות ואני מתאפקת. הוא לא יכול להמשיך להגיד דברים לא נכונים על הבן שלי שמת". האבא הוסיף: "הבן שלי לא עבריין. אנחנו שומעים עליו דברים חמורים ואנחנו יושבים בשקט ובוכים".
9 צפייה בגלריה
 הפגנת האתיופים בחיפה נגד המשטרה
 הפגנת האתיופים בחיפה נגד המשטרה
הפגנת עולי אתיופיה נגד המשטרה בחיפה, ארכיון
(צילום: רענן בן צור)
9 צפייה בגלריה
הפגנת יוצאי אתיופיה
הפגנת יוצאי אתיופיה
פרשת סלומון טקה: הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
אביו של סלומון טקה בפתח הדיון
אביו של סלומון טקה בפתח הדיון
משפחת טקה בהקראת כתב האישום נגד השוטר שירה בסלומון
(צילום: אלעד גרשגורן)
9 צפייה בגלריה
הפגנה בעקבות מותו של סלומון טקה
הפגנה בעקבות מותו של סלומון טקה
הפגנה בעקבות מותו של סלומון טקה
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
השחזור
השחזור
שחזור הירי בזירה
(צילום: גיל נחושתן )
המשפט התחדש היום אחרי הפסקה של כמעט חודשיים, כאשר הדיונים הקודמים התנהלו גם הם בהפסקות ממושכות בשל אירועים שונים הקשורים למגפת הקורונה.
בחודש שעבר החליט ניצב יורם סופר, עם כניסתו לתפקיד מפקד מחוז חוף של המשטרה, כי קצין המשטרה יחזור מהחופשה הכפויה שבה הוא נמצא מאז הירי. יום לאחר מכן המפכ"ל קובי שבתאי ביטל את ההחלטה וקבע כי הוא יסופח למערך הכבאות.
"שקלתי ובחנתי בכובד ראש את ההחלטה על החזרתו לשירות פעיל בארגון", אמר אז המפכ"ל, "מצאתי לנכון לספח אותו בשלב זה למערך הכבאות וההצלה ולהשיבו לפעילות במסגרת זו עד לסיום ההליך המשפטי התלוי ועומד בעניינו".
9 צפייה בגלריה
משפחתו של סלומון טקה יושבת שבעה
משפחתו של סלומון טקה יושבת שבעה
משפחתו של סלומון טקה יושבת שבעה
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
 וורקה טקה אביו של סלומון
 וורקה טקה אביו של סלומון
אביו של סלומון
(צילום: מוטי קמחי )
סלומון טקה נורה ב-30 ביוני 2019 סמוך לגינה ציבורית בקריית חיים שבחיפה. הקצין המואשם בגרימת מותו ברשלנות בילה זמן קצר לפני כן עם משפחתו בגן הציבורי.
אשתו אמרה לו כי ראתה כמה נערים שסוחטים ילד בגן, והוא התעמת עמם. טקה הגיע למקום, והנערים יידו לעברו של קצין המשטרה אבנים. בשלב מסוים הוא שלף את אקדחו, וירה ירייה אחת לעבר הרצפה. חלק מהכדור שפגע ברצפה ניתז וחדר לחזהו של טקה, שמת מפצעיו לאחר זמן קצר.
הקצין לא חזר לתפקידו מאז אותו ערב. תחילה היה נתון למעצר בית, ולאחר מכן הוצא לחופשה כפויה מהמשטרה עם הגשת כתב האישום בגין גרימת מוות ברשלנות. שמו של השוטר, הטוען כי ירה היות שחש סכנה לחייו, אסור בפרסום.