אבו אחמד, מורד סורי פרו-טורקי, חייב לעזור למשפחתו שנותרה ללא בית בגלל המלחמה. הוא מחכה לנסיעה לאזרבייג'ן, כדי להילחם בקרבות בקווקז ולהרוויח משכורת גבוהה פי 80 מהמשכורת הנוכחית שלו. "לפני יותר משבוע נרשמתי לנסוע לאזרבייג'ן, לשלושה חודשים, תמורת אלפיים דולר בחודש", מספר אבו אחמד בשיחה עם AFP.
הקרבות באזור המובלעת הארמנית נגורנו-קרבאך באזרבייג'ן, שהחלו ביום ראשון שעבר, נמשכו גם היום. סבב הלחימה הנוכחי הוא הקשה ביותר מאז הפסקת האש ב-1994. טורקיה, בעלת ברית של אזרבייג'ן ויריבה היסטורית של ארמניה, הצהירה על תמיכה בכוחות האזריים. היא מכחישה את הטענות של ארמניה וצרפת שהיא מעורבת בלחימה ושולחת שכירי חרב לאזור. אך לוחמים סורים פרו-טורקים, מאידליב ומחלב, מספרים שהם נערכים ליציאה לקווקז. אחרים כבר נמצאים באזורי הקרבות.
אבו אחמד שוהה במחנה פליטים במחוז חלב בצפון סוריה, שנשלט על ידי מורדים שנתמכים על ידי טורקיה. הוא אומר שהוא החליט להיות שכיר חרב באזרבייג'ן כדי לפרנס את אשתו והילדים. "איבדנו את הכפרים ואת הבתים שלנו. לא נשאר לנו מה לאכול", אומר אבו אחמד, שנלחם בשורות המורדים בחמש השנים האחרונות. "אני מחכה לתורי לנסוע לאזרבייג'ן כדי לחסוך כסף, ואז לחזור ולפתוח עסק".
המורד הסורי ומשפחתו ברחו מביתם השנה, בעקבות מתקפה קשה של כוחות אסד - בסיוע הצבא הרוסי - לפני הפסקת האש בחודש מרץ. בעקבות הפסקת האש השכר שהוא קיבל מארגון המורדים שלו הופחת לסכום זעום. בחודש שעבר קיבל 200 לירות טורקיות בלבד (כ-25 דולר). הוא מספר שזה לא מספיק לו לפרנס את משפחתו, על רקע עלייה של מחירי מוצרי המזון בסוריה בחודשים האחרונים.

8 צפייה בגלריה
תקיפה של טנק ארמני על ידי צבא אזרבייג'ן נגורנו קרבאך
תקיפה של טנק ארמני על ידי צבא אזרבייג'ן נגורנו קרבאך
תקיפה של טנק ארמני על ידי צבא אזרבייג'ן
(צילום: EPA)
אבו אחמד מאזין לדיווחים על שכירי חרב סורים שנהרגים בקרבות בנגורנו-קרבאך. הוא מודע לסיכון שהוא לוקח. "אין לנו אופציה אחרת", הוא אומר בצער. "הגענו לנקודה שבה אנחנו מוכנים להקריב את עצמנו כדי לפרנס את הילדים שלנו".
המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם מדווח ש-1,200 לוחמים סורים כבר יצאו לקרבות באזרבייג'ן דרך טורקיה. עוד מאות מתכננים לצאת מסוריה בקרוב. ללוחמים, שמשתייכים לארגוני מורדים שנתמכים על ידי טורקיה, הובטח שכר חודשי של 1,500 עד 2,000 דולר.
8 צפייה בגלריה
רקטה של צבא אזרבייג'ן תקיפה באזור נגורנו קרבאך
רקטה של צבא אזרבייג'ן תקיפה באזור נגורנו קרבאך
רקטה של צבא אזרבייג'ן
(צילום: רויטרס, Defence Ministry of Azerbaijan)
המורדים הסורים הראשונים הגיעו לאזרבייג'ן לפני שהמלחמה החלה. הם חשבו שהם ישמרו על שדות הנפט ועל הגבול עם ארמניה. לוחם שהגיע מחלב ונמצא באזור הקרבות אמר ל-AFP: "כן, אני נמצא באזרבייג'ן". הוא סירב למסור פרטים נוספים. גורם סורי אמר שאותו לוחם שייך ליחידה שהמפקד שלה, מוחמד שעבן, נהרג באזרבייג'ן.
הארגון הסורי למעקב אחרי זכויות אדם דיווח שלפחות 64 מורדים סורים פרו-טורקים נהרגו עד כה בקרבות באזור נגורנו-קרבאך. קרובי משפחה של שלושה מהם אישרו ל-AFP שהם נהרגו.
8 צפייה בגלריה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים בנגורנו-קרבאך
(צילום: EPA)
טורקיה הודתה שהיא שלחה בשנה שעברה שכירי חרב סורים לאזורי הקרבות בלוב, במסגרת התמיכה שהעניקה לממשלה בטריפולי – שמוכרת על ידי האו"ם. אנקרה לא הגיבה לטענות ששלחה שכירי חרב סורים לאזרבייג'ן. האזרים טוענים שאזרחים ממוצא ארמני ממדינות רבות – כולל מסוריה - מגיעים להילחם בנגורנו-קרבאך.
במחוז אידליב בצפון סוריה אבו עדנן, לוחם בן 38, ממתין לנסיעה לקווקז. "התור שלנו לנסוע ללוב לא הגיע, אז אמרו לנו להתכונן ליציאה לאזרבייג'ן", הוא אומר. אבו עדנן, שמשתמש בשם בדוי, הצטרף ב-2017 לארגון מורדים בצפון סוריה. הוא ברח עם משפחתו מהבית בעקבות הלחימה. הם עברו מיישוב ליישוב, עד שהגיעו למחנה פליטים.
"הציבו אותנו בחזית תמורת 200 לירות טורקיות. זה לא מספיק בשביל לקנות לחם. שם (באזרבייג'ן) נקבל 1,500 דולר", הוא אומר. אבו עדנן טוען שכסף הוא לא הסיבה היחידה שגורמת לו לנסוע. התמיכה בטורקיה חשובה לו.
"אנחנו עומדים לצד טורקיה כי היא הייתה לצדנו נגד רוסיה במלחמה בסוריה", מצהיר אבו עדנן. "אנחנו צריכים להיות לצדה תמיד. אם טורקיה מפסידה בקרב כלשהו היא תהיה תחת לחץ, ותיאלץ למסור למשטר את השטחים שנמצאים בידינו - ואז לעולם לא נוכל לחזור הביתה".