ועדת החקירות של רוסיה הודיעה הערב (יום ג') שהיא פתחה בחקירה חדשה נגד אלכסיי נבלני, איש האופוזיציה ויריבו הגדול של הנשיא ולדימיר פוטין. החוקרים מאשימים את נבלני בהונאה. הם טוענים שהוא השתמש בתרומות שקיבל מהציבור לצרכיו האישיים. ההודעה הרוסית היא הסימן האחרון לכך שהקרמלין לא מעוניין שנבלני יחזור למולדתו.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו איש האופוזיציה אלכסיי נבלני
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו איש האופוזיציה אלכסיי נבלני
סימן נוסף שהקרמלין לא רוצה שנבלני יחזור לרוסיה
(צילום: AFP)
באוגוסט התמוטט נבלני בטיסה מסיביר למוסקבה. הוא אושפז במצב קשה בסיביר, ויומיים לאחר מכן הועבר לבית חולים בברלין. גרמניה ומדינות נוספות במערב קבעו שנבלני הורעל באמצעות החומר המסוכן נוביצ'וק. המערב האשים את השלטון הרוסי בניסיון התנקשות באיש האופוזיציה.
הקרמלין מסר שאין הוכחה לכך שנבלני הורעל, והכחיש כל קשר לניסיון התנקשות אפשרי. פוטין אמר שהדיווחים שסוכנים רוסים הרעילו את נבלני הם חלק ממזימה אמריקנית שנועדה להכפיש אותו. פוטין טען שנבלני "לא חשוב מספיק" בשביל שיהיה יעד לחיסול.
4 צפייה בגלריה
 "פוטין היסטרי". נבלני בזמן האשפוז בברלין
 "פוטין היסטרי". נבלני בזמן האשפוז בברלין
"פוטין היסטרי". נבלני בזמן האשפוז בברלין
(צילום: AFP, Instagram account @navalny)
הקרמלין טוען שנבלני חופשי לחזור למולדתו מתי שירצה, כמו כל אזרח רוסי אחר. נבלני כבר אמר שבכוונתו לשוב לרוסיה כשמצבו יאפשר זאת. עם זאת, עורך דינו של נבלני חשף אתמול אולטימטום שקיבל משירות בתי הסוהר ברוסיה: בהודעה נכתב שאם נבלני לא יחזור לרוסיה עד שלישי בבוקר הוא ייכלא לכשישוב - מכיוון שתקופת התנאי שלו טרם הסתיימה.
נבלני נידון למאסר על תנאי בשנת 2014 אחרי שהורשע בגניבה. הוא אמר שההרשעה היא רדיפה פוליטית. במסגרת העונש נדרש נבלני להיות תחת השגחת הרשות לפיקוח פלילי ברוסיה. תקופת התנאי של נבלני תסתיים ב-30 בדצמבר.
4 צפייה בגלריה
רוסיה איש האופזויציה אלכסיי נבלני תמונה מ-2019 במוסקבה
רוסיה איש האופזויציה אלכסיי נבלני תמונה מ-2019 במוסקבה
שירות בתי הסוהר הציב אולטימטום: חזרה עד שלישי בבוקר - או כלא
(צילום: AP)
שירות בתי הסוהר מסר אתמול שהוא זימן את נבלני להתייצב במשרדים של הרשות לפיקוח פלילי במוסקבה. בהודעת שירות בתי הסוהר הופיע ציטוט ממאמר של כתב העת הרפואי The Lancet על מצבו של נבלני. במאמר נכתב שנבלני שוחרר מבית החולים בברלין ב-20 בספטמבר, ושכל התסמינים שמהם הוא סבל נעלמו עד 12 באוקטובר.
"האיש המורשע לא עומד בהתחייבויות שנקבעו לו על ידי בית המשפט, ומתחמק מפיקוח פלילי", מסר שירות בתי הסוהר ברוסיה, ואיים שעונש המאסר על תנאי יומר למאסר בפועל. השירות לא ציין רשמית מתי נבלני נדרש לחזור לרוסיה, אך נבלני פרסם צילום מסך של ההודעה שנשלחה לעורך דינו, שם נכתב שהוא צריך לחזור לרוסיה עד שלישי ב-09:00. הדוברת של נבלני אמרה שהוא עדיין מתאושש מההרעלה, ושוהה במקום סודי בגרמניה.
4 צפייה בגלריה
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
נבלני מובהל לבית חולים בסיביר, לפני ההמראה לברלין
(צילום: רויטרס)
ועדת החקירות של רוסיה, שחוקרת פשעים חמורים, האשימה הערב את נבלני וגורמים אחרים ששמותיהם לא פורסמו בהונאת ענק. ועדת החקירות מסרה שנבלני ושותפיו לקחו לכיסם תרומות של 356 מיליון רובל (4.81 מיליון דולר) שהועברו לארגונים בראשות נבלני. אחד הארגונים המרכזיים שבראשם עומד נבלני בן ה-44 הוא "הקרן למאבק בשחיתות".
איש האופוזיציה הגיב להאשמות החדשות נגדו בטוויטר, ואמר שהסיפור מפוברק ושמדובר ב"תגובה היסטרית" של פוטין. נבלני הוסיף שהוא העריך שהרשויות ינסו לכלוא אותו אחרי שלא הצליחו להתנקש בחייו, ואחרי שהוכיח שפוטין עומד מאחורי ההרעלה. את נשיא רוסיה כינה "גנב שמוכן לרצוח את מי שמסרבים לשתוק לנוכח הגניבות שלו".