4 צפייה בגלריה
איי גא'מפ
איי גא'מפ
מתחם איי ג'אמפ. "למי נחכה? לבני ה-50?"
(צילום: איי גא'מפ In house)
הפעימה השלישית של היציאה מהסגר תצא לדרך ביום ראשון הקרוב, אך בעלי האטרקציות שחיכו חודשים ארוכים לפתיחה טוענים כי פעילות במתווה התו הירוק - שמאפשרת רק למחוסנים ולמחלימים להיכנס למתחמים - פוגעת בפרנסתם. זאת מכיוון שילדים עד גיל 16, שמהווים נתח גדול מקהל הלקוחות שלהם, טרם קיבלו אישור להתחסן.
"לא שווה לי לפתוח במתווה התו הירוק, 90% מהלקוחות שלנו הם מתחת לגיל 16", אמר מיכאל סבה, בעלים של רשת הטרמפולינות 'איי ג'אמפ', "להגיד לנו שאנחנו יכולים לפתוח זה כמו להגיד 'אתם יכולים לפתוח את הדלתות אבל ללקוחות אסור להגיע'. בתור אבא לארבעה ילדים אני לא אעשה לילד שלי בדיקת קורונה לפני כל אטרקציה. זה לא ריאלי".
סבה אף טוען כי מדובר באפליה, כלשונו, היות שבני ה-16 ומטה יכולים ללכת לקניונים, לסופרים ולבתי הספר. "רק כשזה מגיע לאטרקציות יש תו ירוק. בינתיים רואים אנשים בכמויות ברחובות ובפארקים, אבל אצלנו זה לא עובד, זה לא הגיוני בכלל. אנחנו צריכים להיפתח במתווה התו סגול ואז נוכל לשמור על ההנחיות. הלקוחות שלנו כבר ממילא נפגשים במקומות אחרים. אז למה אצלנו לא?".
אלי יהב, בעלי מתחם אטרקציות ׳פנטזי׳ באילת, השמיע טענות דומות. "אנחנו מקבלים ילדים מגיל ארבע", סיפר, "משפחות שלמות לא יגיעו אם אחד מהילדים יהיה מתחת לגיל 16 כך שאנחנו לא מפסידים לקוח אחד, אלא קבוצה שלמה. באוגוסט משרד הבריאות קבע שלא נקבל ילדים מתחת לגיל תשע וזה פגע לנו מאוד בהכנסות כי משפחה עם ילד בגיל הזה - לא נכנסה לאטרקציה. למי נחכה? לבני ה-50 פלוס שיביאו לאטרקציות? זה לא הקהל".
4 צפייה בגלריה
מיכאל סבה
מיכאל סבה
"למה קניונים ופארקים כן ואנחנו לא?". מיכאל סבה
(צילום: איי גא'מפ In house)
יהב הזכיר גם כן את חוסר ההיגיון שהוא ועמיתיו מוצאים בפתיחת הקניונים בתנאים אחרים: "הזוי שאני נמצא בקניון שאליו כולם יכולים להיכנס, אבל לאטרקציה זה בלתי אפשרי. ילד יכול לבוא לקניון, להיכנס לחנויות ששם אין שליטה על מי נכנס ומי יוצא, אבל אסור לו להיכנס לאטרקציה שבה כן אפשר לפקח ולשמור על ההנחיות. יש פה חוסר הגיון כפול. זה פשוט הזוי".
הוא תקף את משרד הבריאות: "יש תחושה שעושים מאיתנו צחוק, נראה שמשרד הבריאות משחק פה איזה משחק, כאילו לפתוח אותנו - אבל עושה הכול כדי לצמצם פעילות ואפשרות להתפרנס. אנחנו בין הפטיש לסדן - אני עדיין צריך לשלם שכירות ודמי ניהול כי המתחם פתוח, אבל לא יהיו לי לקוחות וזה ממש להפסיד כסף. לצפות שחברה בני 20 פלוס יגיעו - זה לא סביר. לב הפעילות הוא בקרב גיל 16".
4 צפייה בגלריה
אלי יהב
אלי יהב
אלי יהב. "למי נחכה? לבני ה-50 פלוס שיביאו לאטרקציות?"
ד״ר אופיר מילר, חבר הנהלת התאחדות האטרקציות ובעלים של מתחם הכדור הפורח בתל אביב והסינמה 360, טוען כי פתיחת האטרקציות ביום ראשון ללא אפשרות כניסה לילדים מתחת לגיל 16 היא "כמו לפתוח בריכה בלי מים". לדבריו, "זה ממש אבסורד לאפשר כניסה של אנשים רק עם תו ירוק, בעוד שבחנויות ובפארקים נכנסים חופשי".
מילר ציין כי מתחמי האטרקציות השונים יכולים לשמור על הנחיות התו הסגול. "דווקא מתקני האטרקציות הם מקומות מסודרים שיודעים לשלוט בקהל ולהקפיד על ההנחיות. מישהו פה צריך לחשוב, אני מקווה שמשרד הבריאות יתעלה על עצמו ויתקן את ההוראות בצורה נורמלית שתאפשר לנו לפתוח. ככה - לא שווה לנו לפתוח".
4 צפייה בגלריה
אופיר מילר
אופיר מילר
ד"ר אופיר מילר
על פי ההחלטה, שהתקבלה ביום שני בערב בישיבת הממשלה, פרט לאטרקציות פעילות לפי "תו ירוק" תתבצע גם בבתי המלון ובגני האירועים. בבתי קפה ובמסעדות תתאפשר מיום ראשון ישיבה בפנים למחוסנים ולמחלימים, מי שאינו מחוסן בשתי מנות יוכל לשבת מחוצה להם, לפי כללי התו הסגול. תלמידי כיתות ז' עד י' יחזרו סוף-סוף ללימודים בכיתות - ביישובים ירוקים, צהובים ובחלק מהכתומים. מגבלת ההתקהלות תהיה 20 בפנים ו-50 בחוץ, פרט לערים אדומות שבהן תישאר המגבלה - 20 בחוץ ועשרה בפנים.