שכנים וקרובי משפחה התאספו במהלך היום (א') ברחוב הרימון בערד, בכניסה לביתו של אריה שיף (70), החשוד בהמתה בקלות דעת לאחר שירה לפנות בוקר במחמד סלאם (36), תושב הכפר אל-אטראש שגנב את מכוניתו. מוקדם יותר שחרר אותו בית משפט השלום בבאר שבע למעצר בית בן שישה ימים, ומחר יתקיים במחוזי בבאר שבע דיון בערעור שהגישה המשטרה על ההחלטה. סנגורו של שיף טוען שמהראיות עולה שהוא לא התכוון לירות במנוח.
"הם מלאכי ישראל", סיפרה קרובת משפחה על שיף ורעייתו לאה. "קשה מה שהם עוברים. הוא מתנדב במתנ"א, ביד שרה, איפה הוא לא מתנדב".
2 צפייה בגלריה
החשוד בירי בבית המשפט
החשוד בירי בבית המשפט
שיף בבית המשפט. הגולשים: "שמר על הרכוש שלו"
(צילום: חיים הורנשטיין)
חבר אחר הוסיף: "הוא אדם מקסים. צריך לתמוך בו עכשיו. אני לא בעד להרוג אנשים, אבל אולי זה ירתיע. בערד יש גניבות".
בעמודי פייסבוק של תושבי ערד העלו גולשים טענות בדבר הטיפול בפשיעה בעיר. "אף אחד לא שאל איפה המשטרה בסיפור, באכיפה, במניעת הפשיעה באזור", כתב שלומי טבנציק. "מה שמראה שלא סומכים על המשטרה וכבר לא מצפים מהם".

אחרים הציעו להחזיר את השמירה העירונית ולסגור את שערי הכניסה לערד. "חייבים להתעורר", כתבה קרין מלכה. "המון שכונות סובלות מפשיעה ממקומות עם דרכי עפר, אפשרות בריחה לגנבים. התוצאה טרגית גם לזוג הפנסיונרים וגם לפורץ".
ערן פניז כתב: "כבר אין ביטחון בעיר הזאת. גניבת רכבים זאת מכה קשה במיוחד בשכונות המזרחיות של העיר. אדם בן 70, איש משפחה, אבא וסבא מדהים, רודף אחרי גנב שגונב לו את הרכב. בסך הכול שמר על הרכוש שלו, כי אם היה מתקשר למשטרה זה היה נגמר בעוד רכב שנעלם ופורק בחברון".
בערד מתגוררים כ-25 אלף תושבים, ועל פי המשטרה ב-2020 נרשמו בה 33 אירועי גניבת רכב, ב-2019 היו 58 גניבות וב-2018 עמד המספר על 69. בכל הנוגע לפריצות לדירות - ב-2018 היו 87 אירועים ובשנת 2020 היו 22.
שיף הוא דמות מוכרת בערד. ב-1997 הוא שכל את בנו עופר, שנהרג בתאונת דרכים וב-2009 החליט להפוך ל"מלאך שביל". הוא בנה אוהל בחצר ביתו כדי לארח "שביליסטים", מטיילים לאורך שביל ישראל שעוברים בערד. הוא קרא לו "האוהל של עופר", וכתב: "חשבתי שזו דרך להנצחה באופן חי ונושם, ולא עוד סתם אבן או אנדרטה לצד הדרך".
בראיון לבנו, בן שיף, שפורסם באתר גמלאי צה"ל, הוא אמר: "אם יש בשביל מי או בשביל מה להמשיך בעולם הזה - ממשיכים לחיות. עם כל הצעד והסבל, יש הרבה דברים שאנחנו עוד יכולים לתרום ולתת".
2 צפייה בגלריה
זירת הירי בערד
זירת הירי בערד
זירת הירי בערד
(צילום: הרצל יוסף)
ראש עיריית ערד ניסן בן חמו פנה מוקדם יותר לתושבים והתייחס לירידת נתוני הפשיעה: "אני מבין את הכעס ואני מבין את עוצמת הרגש. בשנתיים האחרונות הפעלנו את מערך השיטור העירוני ביחד עם משטרת ישראל. הצבנו לעצמנו יעדים ברורים של צמצום היקפי הפשיעה.
"הדיון אם צריך לסגור את העיר ולאטום אותה הוא לא רלוונטי. אין עיר בסדר גודל שלנו שסוגרת את עצמה בשערים. וחשוב לציין גם שמירב העבירות בסוף לא יוצאות דרך השער הראשי של העיר, כך שאין רלוונטיות אם יהיה מחסום או לא יהיה מחסום. כן יש חשיבות לאמצעים טכנולוגיים שהטמענו. כן יש חשיבות למערך המצלמות העירוני. כן יש חשיבות לסיורים. כן יש חשיבות למודיעין. וכל זה קורה.
"כמוכם גם אני מגדל פה ילדים. כשהבת הקטנה שלי, יעל, מסתובבת ברחובות בשעה 12 בלילה וחוזרת עם החברות שלה, היא מרגישה בטוחה. זאת עובדה, זה הסימן. נכון, אסור להרפות, אבל מצד אחר צריך להבין שאין 0 עבירות. לא בעיר של 30 אלף תושבים".

גיליון ארוך של עבירות רכוש

מחמד סלאם אלאטרש, הפורץ שנהרג, הובא הערב למנוחות. מבדיקה של עברו הפלילי עולה שורה ארוכה של עבירות רכוש בעיקר בדרום הארץ - אך גם בעבירת איומים על בת הזוג שלו.
בתיק שנפתח לו בשנת 2010 נעצר אלאטרש עם חשודים נוספים לאחר שפרצו לדירה במושב גילת וניסו לגנוב רכב. כמה ימים לאחר מכן, על פי החשד, ניסתה הכנופיה לגנוב רכב נוסף. משטרת אופקים עצרה אותו כשעל גופו סכין וכלי פריצה. בתיק אחר נעצר אלאטרש פעם נוספת, הפעם על ידי תחנת נתיבות, בחשד להתפרצות לדירה שבמהלכה בוצע ניסיון לגנוב את רכבה של בעלת הבית שחנה בסמוך.
שנה לאחר מכן נעצר בדימונה בחשד להסגת גבול פלילית וגניבה של חלקי רכב. לפי החשד, הוא הגיע עם כמה בני אדם נוספים לדימונה וניסה לגנוב חלקים ממשאית שחנתה בעיר. שלוש שנים לאחר מכן נעצר שוב על-ידי שוטרי תחנת אופקים בחשד לגניבת רכב ופריצה לבית עסק. הוא שוחרר למעצר בית.
בשנת 2012, כשהיה בן 28 ואב לשלושה ילדים, נשלח למאסר של שנה בפועל לאחר שהואשם בשורת עבירות פריצה והגיע להסדר טיעון בתיקים אחרים. בזמנו טענו נציגי המשטרה כי "נראה כי הנאשם לא הפנים ולא למד את הלקח אשר על כן יש צורך להכביד יותר בענישה".
חמש שנים לאחר מכן, בשנת 2017, גזר עליו בית משפט השלום בבאר שבע 7 חודשי מאסר לאחר שהורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירה של איומים על בת הזוג שלו. לפי כתב האישום המתוקן, אלאטרש איים עם זוגתו כי אם לא תחזור אליו יצית את רכבה ויהרוג אותה. לאחר מכן, לפי כתב האישום, איים שישלח סרטון ותמונות אינטימיות שלה לאביה, והוסיף: "לא יפריד בנינו רק המוות, וזה מה שהיה" ו"למה סוגרים את השער על הבית? מבטיח אני לא יוצא מפה. רק אם הנפש שלך איתי".
סנגורו ביקש כי בית המשפט יכבד את ההסדר, שכן אין לו עבירה קודמת בעבירות אלימות. "אני לא רוצה להמשיך להיות בקשר עם הגברת הזו", אמר בבית המשפט, והמתלוננת ביטלה את התלונה נגדו.