ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף אחר הצהריים (חמישי) במפגש פסגה עם ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן המבקרים בישראל. המפגש שהתקיים במלון המלך דוד בירושלים עסק בהתמודדות עם מגפות ובשיתוף פעולה בתחום המחקר, הפיתוח והייצור של חיסונים. ynet העביר את מסיבת העיתונאים המשותפת בשידור ישיר.
ראשי המדינות דנו בקידום שיתופי פעולה בתחומי מחקר, פיתוח וייצור חיסונים. לאחר פגישת עבודה עם הצוותים המקצועיים של שלוש המדינות, נאמו המנהיגים עצמם. נתניהו אמר: "דנו בכמה דברים, ובהם הדרכון הירוק. זה רעיון טוב להוסיף את צ'כיה והונגריה לכך. אנחנו גם רוצים להוסיף אותן למפעל החיסונים הבינלאומי שנקים בישראל". נתניהו ביקש גם להודות "לאנשים הרבים שאיחלו החלמה מהירה לשרה, שרה מתאוששת ואני רוצה להודות לכל האזרחים הרבים. היא מודה לכם ואני מודה לכם".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ויקטור אורבן ואנדריי באביש
בנימין נתניהו, ויקטור אורבן ואנדריי באביש
אורבן, נתניהו ובאביש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
"נוסיף את צ'כיה והונגריה למפעל החיסונים בישראל". נתניהו, אורבן ובאביש בפגישה
(צילום: חיים צח, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש וראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן
(צילום: חיים צח, לע"מ)
נתניהו התייחס גם לכך שירדן מנעה את טיסתו לאיחוד האמירויות, ואמר כי "הדבר לא התאפשר בגלל אי הבנה וקשיים בתיאום של הטיסות שלנו, שנבע מאירוע שקרה אתמול בהר הבית. לקח לנו כמה שעות טובות ליישר את ההדורים עם ירדן, ועד שהושג התיאום הביקור לא התאפשר".
נתניהו אמר כי שוחח עם יורש העצר האמירתי מוחמד בן זייד, וסיכם שיתאם עמו ביקור נוסף. השניים סיכמו גם לקדם את הדרכון הירוק בין ישראל לאמירויות, ובן זייד אמר שארצו מתכוונת להשקיע באמצעים שונים כעשרה מיליארד דולר בפרויקטים שונים בישראל. לדברי נתניהו, היועץ הכלכלי שלו, פרופ' אבי שמחון, דיבר עם ראש הקרן של האמירויות ודן עמו על הפרויקטים האלה. "זה עוד אמצעי שיזניק את הכלכלה קדימה", טען נתניהו.
5 צפייה בגלריה
אנדריי באביש
אנדריי באביש
תקף את בית הדין בהאג. באביש
(צילום: אלכס גמבורג)
5 צפייה בגלריה
ויקטור אורבן
ויקטור אורבן
"יכול להיות שנסבול ממגפה גם בעתיד". אורבן
(צילום: אלכס גמבורג)
אורבן הודה לנתניהו על הזמנתו, בירך אותו על מבצע החיסונים ואמר כי "אנחנו רוצים לדבר על העתיד - גם אם נצליח לנצח את המגפה, מה יקרה בשנה הבאה? התשובה היא 'חוסר וודאות'. יכול להיות שנסבול ממגפה גם בעתיד. הייתי שמח שנשתתף במאמץ הבינלאומי לייצור חיסונים". הוא הוסיף כי הונגריה תצטרף ליוזמת הדרכון הירוק של ישראל.
באביש אמר כי הגעתו לישראל "מוכיחה שלצ'כיה יש חברה שהיא יכולה לסמוך עליה", והוסיף כי הוא שואב השראה ממבצע החיסונים הישראלי. הוא התייחס גם להחלטת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל ואמר כי "אנחנו חושבים שזה בלתי נסבל. צ'כיה לא מכירה בפלסטין כמדינה, זו פסיקה פוליטית. בית הדין צריך להפסיק להיות סלקטיבי. לא נסלח על דברים שיסכנו את מדינת ישראל, שהיא הדמוקרטיה היחידה באזור".
נתניהו נשאל לאחר מכן אם ישראל תסייע בחיסונים למדינות אחרות, והשיב כי "אנחנו צריכים קודם כל לחסן את האוכלוסייה שלנו, אבל אם יהיה לנו עודף נשמח לעזור גם כמחווה סמלית לחברותינו. אני מבטיח שנעשה מה שאנחנו יכולים. אנחנו חיים בעידן של מגפות ואנחנו לא יודעים אם זה ימשיך, ולכן צריכים להתארגן בעצמנו נגד האפשרויות האלה. עלינו להיות המוכר ולא הקונה, להיות היצרן והמפיק. יחד נוכל לעשות זאת. לצערי זה ייקח שנתיים, אבל תהיה לנו אפשרות לא רק לספק חיסונים לאוכלוסייה שלנו, אלא גם לאחרים".
מוקדם יותר השתתף ראש ממשלת צ'כיה בטקס חנוכת נציגות דיפלומטית של ארצו ברחוב וושינגטון בירושלים. הנציגות תהווה שלוחה של שגרירות צ'כיה בתל אביב. "אני גאה להודיע שאנו פותחים את הנציגות הדיפלומטית שלנו", הכריז באביש. "נקים משרד דיפלומטי שיטפל בנושאים פוליטיים, כלכליים וקונסולריים. זו עוד אבן דרך בשיתוף הפעולה המציין את החשיבות שאנו רואים לעיר הזו. זה יחזק את הקשרים בין המדינות ואת הידידות בין העמים".
אשכנזי אמר: "אנו במרכז ירושלים בירת ומוסיפים עוד אבן לעיר עם הקמת המשרד הצ'כי, שהוא עדות ליחסים הטובים. אני רוצה להודות לנשיא צ'כיה שהבטיח את זה לפני שנתיים ודחף לפתיחת השגרירות. צ'כיה מובילה לשינוי בעמדת האיחוד האירופי. רוצה להודות לצ'כיה על כך שהיא מגנה על החיים היהודיים ונלחמת באנטישמיות".
לפני שבוע אירח נתניהו בישראל את ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן וקנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ. השלושה הכריזו על שיתוף פעולה במאבק בקורונה וגם ב"יום שאחרי", בין היתר באמצעות הקמת קרן מחקר ופיתוח משותפת של המדינות שתתמוך בפרויקטים חדשניים ובהשקעה משותפת במפעלים לייצור חיסונים בישראל ובאירופה.