פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה היום (ג') לתת-אלוף (במיל') גל הירש שנשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בגין שורת עבירות מס בפרשת "דיפנסיב שילד". החשד לעבירת שוחד הוסר כבר בחקירת המשטרה.
כתב החשדות מייחס להירש שורה של עבירות לפי פקודת מס הכנסה: השמטה מתוך דו"ח על פי הפקודה כל הכנסה שיש לכללה בדו"ח במזיד ובכוונה להתחמק ממס; מסירה בדו"ח על פי הפקודה אמרה או תרשומת כוזבת במזיד ובכוונה להתחמק ממס; השבת תשובה כוזבת על שאלה שנשאלה או על דרישת ידיעות שנערכה לפי הפקודה במזיד ובכוונה להתחמק ממס; שימוש במרמה, ערמה ותחבולה במזיד ובכוונה להתחמק ממס.
2 צפייה בגלריה
גל הירש
גל הירש
יואשם בכפוף לשימוע. הירש
(צילום: יריב כץ)
בנוסף, הודיעה המדינה גם לשותפיו של הירש עודד שכנאי, מיכאל בנימיני ויניב אדם כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, גם כן בגין עבירות מס, כל חשוד על פי חלקו. שכנאי חשוד גם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות.
על פי כתבי החשדות, בין השנים 2009-2007 פעלו החשודים כשותפים במתן שירות למשרד ההגנה בגיאורגיה ובמקומות אחרים במסגרת מערך חברות שבשליטתם. בתקופה זו עסקו הארבעה מול משרד ההגנה בגיאורגיה בייעוץ בטחוני, אימון צבאי ותיווך בעסקאות למכירת ציוד צבאי. שכנאי והירש ניהלו במשותף את הפעילות בגיאורגיה.
מפעילותה העסקית של השותפות צברו החשודים הכנסות בהיקף של מיליוני שקלים כל אחד, ובסך הכול יותר מ-40 מיליון שקל. פעילות זו הוסדרה באמצעות הסכמים שנחתמו על ידי מערך חברות מסועף בארץ ובחו"ל. כחלק ממנגנון חלוקת הכנסות השותפות, הועברו הכנסות החשודים מחשבונות החברות אל חשבונותיהם האישיים וחשבונות חברות זרות וישראליות אשר בשליטתם, בבנקים בישראל ובבנקים זרים.
מערך החברות וחשבונות הבנק המורכב והמסועף בחו"ל ובישראל נועד, בין היתר, לסייע לחשודים להעלים את הכנסותיהם מרשויות המס. נטען כי אף שחלק מהחשודים, תושבי ישראל באותה העת, התאגדו תחת חברה ישראלית שהקימו, דיפנסיב שילד ישראל, הם נמנעו מלדווח על כלל הכנסותיהם בחברה זאת, תוך שנקטו בדיווח סלקטיבי.
לגבי הירש מפרטת הפרקליטות כי ב-2008 לא דיווח בדו"חותיו האישיים על הכנסה של 6.1 מיליון שקל. כחלק מהמרמה, הכנסותיו הועברו לחשבון אישי שלו בשוויץ ולחשבון בשוויץ על שמה של חברה זרה, ששימש אותו לצורך החזקת הכנסותיו האישיות, וזאת מבלי שהחברה סיפקה שירות כלשהו במסגרת הפעילות בגיאורגיה. הירש לא דיווח בהצהרת ההון שלו על החברה הזרה ולא דיווח בדו"חות השנתיים לרשות המסים על קיומה של שותפות, אשר הניבה לו הכנסות מהפעילות בגיאורגיה.
בשנת 2009 העביר הירש 3.3 מיליון שקל לישראל מתוך סך ההכנסות שהועברו לשוויץ. במקום העברת הכספים לחשבונותיו האישיים, העביר את הסכום האמור בשלוש פעימות לחברת גל הירש בע"מ, כנגד חשבוניות וקבלה שהוצאו לחברה הזרה, אף שחברה זו לא סיפקה כל שירות לחברת גל הירש בע"מ, ולמרות שמקור הכספים היה בפעילות הירש בגיאורגיה.
התיק נחקר על ידי צוות משותף של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרת ישראל ושל פקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, ובסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון.
עורכי הדין גיורא אדרת, נבות תל-צור וטל שפירא המייצגים את הירש מסרו: "אין בכתב החשדות זכר לעבירות השוחד בכלל ולעבירה של מתן שוחד לעובד ציבור זר בפרט – העבירות שהיוו את העילה לפתיחת החקירה ולסיכול מינויו של הירש למפכ"ל. הירש טען מהרגע הראשון כי מדובר בחקירה שערורייתית, בחשדות שאין להם כל בסיס, שכל מטרתה לסכל את מינויו למפכ"ל – מינוי שהיה לצנינים בעיניהם של כמה בכירים במערכת האכיפה.
2 צפייה בגלריה
עורך דין נבות תל צור טל שפירא גיורא אדרת
עורך דין נבות תל צור טל שפירא גיורא אדרת
עורכי הדין נבות תל-צור, טל שפירא וגיורא אדרת
(צילום: צביקה גולדשטיין, יואב דודקביץ, שאול גולן)
"ואכן, החשדות לעבירות השוחד התפוגגו ונמוגו במהלך החקירה. או אז, צצו ועלו לפתע חשדות חדשים, הפעם בתחום המס, שגם להם אין כל בסיס ונועדו אך ורק כדי להצדיק את החקירה וסיכול המינוי, לאחר שתיקי השוחד קרסו. חבל שלגורמי האכיפה לא היה את האומץ לקבל את ההחלטה הנכונה והמתבקשת – גניזת תיק החקירה נגד הירש בכללותו.
"האמביציה של רשויות החקירה לייחס בכוח להירש עבירות מס, הביאה אותן לגיוס עד מדינה מפוקפק מאין כמוהו, אשר גורמי האכיפה מסרבים בתוקף לפרסם את זהותו, ולא בכדי. לטענתנו אין המדובר כלל ועיקר בעבירות פליליות בתחום המס, אלא לכל היותר, בוויכוח אזרחי לגיטימי שבבסיסו תכנון מס בעסקים בינלאומיים בחו"ל, נושא אותו ניתן וראוי לברר, כפי שהדבר נעשה במקרים מסוג זה, בהליך אזרחי.
"כפי שאף עולה מכתב החשדות עצמו, כל הכספים להם היה זכאי הירש נכנסו על ידו לישראל כנגד חשבונית מס ושולם בגינם מס מלא עוד ב-2009, כך שאף מטעם זה לא היה כל מקום לזמן אותו לשימוע".
פרקליטיו של שכנאי, עורכי הדין ז'ק חן ומשה מזרחי, מסרו: ״שנים ארוכות של חקירה הסתיימו בזימון לשימוע בעבירות מס, וגם חשדות אלה יופרכו".
מטעמו של יניב אדם, המיוצג בידי עורכי הדין רונן עוזר ומשה מזרחי, נמסר: "לאחר חמש שנים של חקירה שהחלה בטענות לחשדות חמורים, שכולם הופרכו, התקבלה היום הזמנה לשימוע בטענה לעבירות מס שגם היא, כך אנו משוכנעים, תתברר כחסרת בסיס".