הממשלה תתכנס הערב (יום ג') כדי להחליט על ההגבלות שיוטלו במסגרת הסגר הלילי שאת הטלתו אישר אמש קבינט הקורונה. השרים יתבקשו בין היתר להחליט באיזו שעה יתחיל הסגר בכל ערב ובאיזו שעה בבוקר יוסר, וגם לקבוע לאיזה מרחק יוכלו האזרחים להתרחק מהבית.
4 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לאום אל פחם בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לאום אל פחם בעקבות הסגר הלילי
הממשלה תחליט באיזו שעה יחל הסגר הלילי. שוטרים באום אל-פחם, ארכיון
(צילום: שרון צור)
החלטת הקבינט מאמש נתקלה בכמה מהמורות משפטיות, בין היתר בכל הנוגע למתווה "האיים הירוקים" – שמאפשר את כניסתם של נופשים עם בדיקת קורונה שלילית לעיר אילת ולאזור מלונות ים המלח. סגר לילי ארצי משמעו הלכה למעשה ביטול המתווה – ובממשלה מחפשים דרכים משפטיות להחרגת אזורים מסוימים מהתקנות.
לצד זאת, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע חשש כי בשל עמדת משרד הבריאות בכל הנוגע לסגר הלילי ולפיה האפקטיביות של צעד כזה נמוכה מאוד, יהיה קשה להגן על החלטה כזו של הממשלה בבג"ץ.
4 צפייה בגלריה
אביחי מנדבליט
אביחי מנדבליט
היועמ"ש מנדלבליט. חשש מקושי להגן בבג"ץ
(צילום: לע"מ )
החשש של מנדלבליט מתבסס בין היתר על דבריה של ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שהביעה הסתייגות מהסגר הלילי יחד עם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש. השניים אמרו שצעד כזה אינו אפקטיבי, ולא יוריד את מקדם ההדבקה בצורה משמעותית. אלרעי פרייס ואש תומכים מנגד בתוכנית הריסון המהודק של משרד הבריאות, הכוללת בין היתר סגירת עסקים.
"המספרים כעת לא קטסטרופליים ולכן ריסון מהודק יכול להוריד לאלף חולים ביום", אמרה אלרעי פרייס בדיון. פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן הסביר הבוקר גם הוא כי אין אפקטיביות בצעד של סגר לילי. "במקרה הטוב הוא יוריד את מקדם ההדבקה R ב-0.05. הוא בעיקר ישחק את אמון הציבור ששחוק גם ככה. לפי איכוני טלפונים, פחות מ-10% מכלל המגעים קורים בלילה, אז הירידה המקסימלית ב-R תהיה 0.1", כתב סגל.

"מזה צריך להוריד את המגעים, החתונות הפיראטיות ואירועי החנוכה שיעברו מהלילה לשעות מוקדמות יותר, ואת שיעור האנשים שלא יעקבו אחרי ההנחיות. ירידה של 0.05 במקרה הטוב, וכנראה פחות במקרה הריאלי. במקום עוצר לילי צריך לאכוף את החתונות וההתקהלויות שמתקיימות בניגוד להנחיות ושלא מצליחים לאכוף כבר הרבה זמן. מקבלי ההחלטות גם יודעים שזה לא יעבוד, זה נאמר להם. עוד לא ראיתי ניתוח אחד שמראה שלסגר לילי תהיה יעילות גבוהה".
אל עמדת מומחי הבריאות הצטרף מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן, שהזהיר את השרים כי המשטרה לא תוכל לאכוף באופן מלא את הסגר הלילי מפאת חוסר בכוח אדם. "אם אני מסתכל על האפקטיביות של סגר לילי מול התוצאה ההמלצה היא לא להטיל סגר לילי", אמר אתמול כהן לקבינט הקורונה.
4 צפייה בגלריה
יולי אדשלטיין, פרופ' נחמן אש וד"ר שרון אלרעי פרייס בביקור בבי"ס בגבעת שמואל
יולי אדשלטיין, פרופ' נחמן אש וד"ר שרון אלרעי פרייס בביקור בבי"ס בגבעת שמואל
ד"ר אלרעי פרייס עם פרופ' אש. לסגר לילי אין אפקטיביות
(צילום: יובל חן)
על פי החלטת הקבינט מאמש, הסגר הלילי יוטל ממחר – יום רביעי – ועד 2 בינואר. הממשלה תהיה זו שתקבע באיזו שעה יחל הסגר ובאיזו שעה יסתיים, וגם מה יהיו הגבלות התנועה וההתרחקות מהבתים. הצעת הסגר הלילי הועלתה אמש בפתח הדיון בקבינט הקורונה על-ידי ראש המל"ל, שקרא ליישם עוד שתי מדרגות של הגבלות במקרה שהסגר הלילי לא יהיה יעיל. את היעדים למדרגות יצטרכו שרי הממשלה לקבוע הערב גם כן.
בניסיון להיערך לישיבת הממשלה שתתקיים הערב בשעה 19:30, ביקש השר אופיר אקוניס לקבל את החומרים לקראת הדיון הערב בקבוצת הוואטסאפ הממשלתית. "בוקר אור. מזכיר הממשלה, אם אפשר יהיה לשלוח את ההצעות שעליהן נצביע, לפני שתועברנה לתקשורת, חוץ ממה שהועבר כבר, כמובן", ביקש אקוניס ממזכיר הממשלה צחי ברוורמן. השרה פנינה תמנו שטה הצטרפה לבקשה, ואקוניס השיב לה: "אל תבני על זה". בתגובה, סגר מזכיר הממשלה את האפשרות לכתוב הודעות בקבוצה.
עוד לקראת אפשרות הסגר הלילי, מנכ"לית המרכז הארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו), ד"ר ענת בן-סימון, פנתה למשרד הבריאות בבקשה להחריג את אלפי הנבחנים לבחינות במיון להשכלה גבוהה שנקבעו מבעוד מועד ב-13 וב-14 בדצמבר, חלקן מתוכננות לשעות אחר הצהריים.
תמר טרבלסי חדד השתתפה בהכנת הידיעה