6 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
סגר לילי מיום רביעי ועד תחילת ינואר
(צילום: EPA)
קבינט הקורונה החליט אמש (יום ב') להטיל סגר לילי מיום רביעי הקרוב ועד 2 בינואר, בעקבות העלייה בתחלואה בישראל. הסגר יכלול מגבלות תנועה, אולם טרם נקבע באיזו שעה יתחיל ובאיזו שעה הוא יסתיים. לצד זאת, שרי הקבינט הצביעו גם בעד פתיחת כל הקניונים והשווקים, למעט ביישובים שמוגדרים אדומים, בהתאם לפיילוט הקניונים. גורמי המקצוע הסתייגו מההחלטה להטיל סגר לילי והביעו ספק באשר לאפקטיביות שלו. במהלך היממה החולפת אובחנו בישראל 1,511 נדבקים חדשים בכ-52 אלף בדיקות. שיעור החיוביים עומד על 2.9%.
שר הבריאות יולי אדלשטיין קרא להתחיל את הסגר כבר בשעה 18:00 בערב או לכל המאוחר ב-19:00. מטרת הסגר, כך הסבירו במל"ל, היא למנוע התקהלויות בחנוכה, בחג המולד ובערב השנה החדשה הלועזית. הממשלה תתכנס היום בערב לישיבה שבה ייקבעו זמני הסגר והמרחק המותר לתנועה בשעות הסגר הלילי.
6 צפייה בגלריה
הקניון הגדול בפתח תקווה בזמן דיוני קבינט הקורונה: משרד הבריאות ממליץ לסגור| המל"ל מתנגד: לפתוח עוד קניונים
הקניון הגדול בפתח תקווה בזמן דיוני קבינט הקורונה: משרד הבריאות ממליץ לסגור| המל"ל מתנגד: לפתוח עוד קניונים
הקניונים נפתחים במקביל לסגר הלילי
(צילום: עידו ארז)
ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, שתומכים בשימוש בתוכנית הריסון המהודק של משרד הבריאות הכוללת בין היתר סגירת עסקים, טענו כי הסגר הלילי אינו אפקטיבי ולא יוריד את מקדם ההדבקה בצורה משמעותית. "המספרים כעת לא קטסטרופליים ולכן ריסון מהודק יכול להוריד לאלף חולים ביום", אמרה אלרעי פרייס בדיון.
אל המתנגדים להטלת סגר לילי הצטרף גם ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן. הוא אמר שהצעד לא אפקטיבי וציין עוד כי אין במשטרה די כוח אדם לאכיפת סגר לילי בכל הארץ. "אם אני מסתכל על האפקטיביות של סגר לילי מול התוצאה ההמלצה היא לא להטיל סגר לילי", אמר כהן לשרים.
לפי ההצעה הסופית שהוגשה לשרי הקבינט, מיום ד' תופעל תוכנית שלושת השלבים שהציג ראש המל"ל, על בסיס מדדים עדכניים שיגבש משרד הבריאות ויאושרו על-ידי השרים הערב.
6 צפייה בגלריה
במרינה באילת נערכים לסערה בחורף
במרינה באילת נערכים לסערה בחורף
המרינה באילת. נתניהו הנחה להפעיל את האיים הירוקים גם בסגר הלילי
(צילום: מאיר אוחיון)
6 צפייה בגלריה
מירב כהן ואריה דרעי
מירב כהן ואריה דרעי
דרעי התנגד בהצבעה, כהן מתחה ביקורת על חלק ממנה
(צילום: ינאי יחיאל, אבי מועלם)
לצד זאת, השרים אישרו גם את תוכנית משרד הביטחון לבידוק שבים מחו"ל וממדינות אדומות, שפורסמה לראשונה ב-ynet, כתנאי לבידוד ביתי. הקבינט אישר גם החזרה לפעילות של מוזיאונים נוספים ברחבי הארץ בהתאם לכללי הפיילוט שהונהגו בשבעה מהם, וקבע כי יפעל לריווח התפוסה בתחבורה הציבורית (להרחבה - לחצו כאן) וינקוט צעדים להגברת האכיפה, אף שזו לא הפעם הראשונה שהשרים מצביעים בעד הצעה כזו. ההגבלות, כך נקבע, לא יפגעו בזכות ההפגנה.
לאחר הדיון בקבינט התכנסה ועדת השרים להכרזה על אזורים מוגבלים, שהחליטה להטיל סגר על סכנין וכפר כנא למשך חמישה ימים, ממחר בשעה 19:00 ועד יום ראשון באותה שעה.

מה בדיוק נכתב בהחלטה?

זו ההודעה הרשמית שפורסמה בתום הדיון:
"הקבינט החליט על יישום תוכנית שלושת השלבים לבלימת המגפה והורדת מקדם ההדבקה, החל מיום ד׳ הקרוב, 9.12.20. משרד הבריאות יביא מחר לאישור הקבינט המלצה למדדים עדכניים למעבר בין שלבי התכנית.
הקבינט החליט על שורת הצעדים הבאים במסגרת התוכנית:
1. החל מיום ד׳, 9.12.2020, יוטל סגר לילי. בזמן הסגר הלילי תיאסר פעילות מסחר ויוטלו הגבלות על תנועה בין אזורים. כלל המגבלות יובאו לממשלה לאישור.
2. חיוב בדיקות לשבים מחו״ל וממדינות אדומות בפרט כתנאי לקיום בידוד ביתי (ללא בדיקה יידרש בידוד במלונית).
3. קניונים ושווקים יפתחו בהתאם לכללים שנקבעו בפיילוט, למעט ב״אזורים אדומים״.
4. תתאפשר פעילות מוגבלת מוקפדת של מוזיאונים ותרבות בהתאם לסיכומים בין משרדי הבריאות והתרבות.
5. המשך הפעלת תכנית ״איים ירוקים״. קידום חקיקה בנושא.
6. מערכת החינוך תמשיך לפעול באזורים הירוקים והצהובים אלא אם יוטל סגר בהמשך.
7. ריווח התפוסה בתחבורה הציבורית.
8. נקיטת צעדים להגברת האכיפה והחמרת הקנסות. ההגבלות לא יפגעו בזכות ההפגנה".

דרעי התנגד

השרה לשוויון חברתי מירב כהן הצביעה נגד הטלת הסגר הלילי ונגד פתיחת הקניונים, בעוד שר הפנים אריה דרעי התנגד בכעס לכל ההצעות שהועלו בפני השרים. הוא טען שצריך להביא את כלל התקנות בדיון, ולא לדון על כך הערב. "הצבעה כעת בלי דיון והחלטה על שעות הסגר ושאר הפרטים משמעותה להיות חותמת גומי", אמר שר הפנים. כהן, מצדה, אמרה כי "אנחנו תוך כמה ימים נסגור את הקניונים ודוחסים את הלקוחות לפחות שעות בהם".
6 צפייה בגלריה
ישראל כץ בסיור בשוק מחנה יהודה בירושלים ביום התחלת הפיילוט
ישראל כץ בסיור בשוק מחנה יהודה בירושלים ביום התחלת הפיילוט
השר כץ בשוק מחנה יהודה. לוודא שהסגר יצמצם יציאה מהבתים
(צילום: רפי קוץ)
שר הביטחון בני גנץ השיב: "יש בכל דבר יתרונות וחסרונות. ההצעה הזו מנסה למצות את השיקולים לכאן ולכאן. זה נכון שאם יהיה סגר בין שעות אז תהיה צפיפות כי החנויות צריכות להיסגר, אבל נפתח עוד קניונים ואנשים יוכלו להתפזר".
השפעה נוספת של הסגר הלילי היא ביטול מבחינה חוקית של מתווה האיים הירוקים שמאפשר כניסת אזרחים עם בדיקות קורונה שליליות לאילת ולאזור המלונות בים המלח. שר הפנים דרעי העיר על כך בפני השרים, והיועץ המשפטי לממשלה הבהיר: "נכון, זה החוק". על כן, הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם חקיקה מהירה שתאפשר את המשך הפעלת האיים הירוקים גם בתקופת הסגר הלילי. ראש הממשלה נענה בכך לדרישת שרת התיירות אורית פרקש הכהן, שר הפנים אריה דרעי ושר הביטחון בני גנץ.
שר האוצר ישראל כץ אמר כי הוא מברך על פתיחת הקניונים. "ההחלטה תסייע לחנויות רבות ולעובדים רבים לשוב לעבודה", אמר.

"בדיון אחד אומרים לפתוח, ובשני מדברים על סגר"

השרה לשוויון חברתי מירב כהן מתחה בדיון ביקורת על התנהלות הקבינט וההוצאה לפועל של ההחלטות שהוא מקבל. "אנחנו חוזרים אחורה. העקביות שלנו הלכה. זה מאוד קשה שבדיון אחד אומרים לפתוח את הקניונים ובדיון השני מדברים על סגר", היא אמרה. "יש לנו בעיניי בעיה מאוד קשה בביצוע. הקנסות שלנו לא יוצאים לפועל יותר מחודש, אמרנו שיהיה גם מספר גדול יותר של ערים אדומות וזה לא קרה. אם היינו עובדים יותר חזק על הביצוע זה היה עוזר יותר לתוצאות".
לפני כן, אמר שר האוצר ישראל כץ כי צריך לבחור באפשרות של סגר לילי רק במקרה שיוצאים מנקודת הנחה שהוא יצמצם את יציאת האזרחים מהבתים. מ"מ מנכ"ל משרדו, ערן יעקב, ציין בדיון כי במקרה שיוחלט על הטלת סגר כללי נוסף, העלות למשק תהיה 5.6 מיליארד שקל בחודש.

לפי המצגת שהופצה לשרי הקבינט לפני הישיבה היום, לאחרונה נרשם שיפור דרמטי במערך קטיעת שרשראות ההדבקה. 92% מהחולים נחקרים כבר ביום שאובחנו, ו-70% מהמגעים נחקרים תוך שבע שעות. במצגת צוין כי כמות המגעים בחקירה עלתה משלושה מגעים וחצי בחודש אוקטובר ל-11 מגעים וחצי בדצמבר, כלומר היעילות של החקירות השתפרה. גם יחס המבודדים לחולה עלה. אם ביולי הנתון עמד על מבודד אחד לחולה אחד - בשבוע האחרון היחס עלה לשבעה מבודדים על כל חולה.
לצד זאת, בכל הנוגע לעמידה בהנחיות הקורונה, מנתוני המשטרה שהוצגו לשרים עלה כי בחודש נובמבר חולקו כ-47 אלף דו"חות, רובם המוחץ (39,738) על אי-עטיית מסכה, והשאר על הפרות בבתי עסק, יציאה למרחב הציבורי, הפרות בידוד, שהייה במקום אסור וסירוב לפזר התקהלויות.
פורסם לראשונה: 20:27, 07.12.20